Naslov Vrednovanje i analiza razvoja motoričkih znanja u ritmičkoj gimnastici : doktorska disertacija
Autor Ana Božanić
Mentor Đurđica Miletić (mentor)
Član povjerenstva Boris Maleš (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Sunčica Delaš Kalinski (član povjerenstva)
Član povjerenstva Mirjana Nazor (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ljerka Srhoj (član povjerenstva)
Član povjerenstva Zoran Grgantov (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Splitu Kineziološki fakultet Split
Datum i država obrane 2011-06-03, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Kineziologija Kineziologija sporta
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 796/799 - Sport
Predmetni sustav (NSK Kontrolirani rječnik)
Ritmičke gimnastičarke
Motoričke sposobnosti
Sažetak Glavni cilj ovog istraživanja je konstrukcija i validacija mjernih instrumenata za procjenu
stupnja usvojenosti specifičnih motoričkih znanja ritmičke gimnastike: znanja manipulacije
vijačom, obručem, loptom i trakom. Posebno se istražilo postojanje dinamičnog procesa
učenja tokom šestomjesečnog tretmana, kao i uvjetovanost usvajanja specifičnih znanja
ritmičke gimnastike. Uzorak ispitanika sačinjavalo je 70 djece (30 djevojčica i 40 dječaka) u
dobi od 6 godina iz dva dječja vrtića. Na svim ispitanicima primijenjena je skupina od 20
novokonstruiranih testova specifičnih znanja ritmičke gimnastike, 14 testova za procjenu
bazičnih motoričkih vještina, te upitnik za procjenu kineziološkog aktiviteta. Šestomjesečni
tretman sadržavao je 10 cjelina, te ukupno 41 aktivnost, od kojih je 20 aktivnosti obuhvatilo
specifična znanja ritmičke gimnastike. Tretman se provodio triput tjedno po 35 minuta. Za
ispunjavanje postavljenih ciljeva korištene su sljedeće metode obrade podataka: metrijske
karakteristike (objektivnost, homogenost, osjetljivost i valjanost), Wilcoxonov test
ekvivalentnih parova, multipla regresijska analiza, te korelacijska analiza. Na temelju dobivenih
rezultata moguće je konstatirati sljedeće:
- Novokonstruirani testovi za procjenu specifičnih znanja ritmičke gimnastike imaju
zadovoljavajuće metrijske karakteristike
- Ovako konstruirani testovi, s dobrim značajkama objektivnosti i osjetljivosti,
primjenjivi su u daljnjim istraživanjima na populaciji predškolske djece, početnika
- Moguće je utvrditi postojanje progresivnog procesa učenja u svih 20 primijenjenih
testova specifičnih motoričkih znanja ritmičke gimnastike, što je dokaz dobro
organiziranog i primjerenog kineziološkog tretmana
- Za različite faze procesa učenja karakterističan je utjecaj različitih motoričkih vještina
- Za prvu fazu procesa učenja specifičnih znanja ritmičke gimnastike značajne su vještine
ambidekstrije i motoričke integracije
- Za drugu fazu procesa učenja specifičnih znanja ritmičke gimnastike karakteristična je
sprega motoričke i bilateralne koordinacije
- Za treću fazu procesa učenja specifičnih znanja ritmičke gimnastike koordinacijska
sprega postaje složenija kroz segmentalnu koordinaciju (ruke), a elementi se dodatno
usavršavaju na razini kada se značajno uključuju agilnost i snaga
- Specifična koordinacija, važna za uspjeh u ritmičkoj gimnastici, može se i mora početi
razvijati u predškolskoj dobi
- Nepostojanost značajne povezanosti između kineziološkog aktiviteta i specifičnih
motoričkih znanja ukazuje kako djeca, koja provode više slobodnog vremena
sudjelujući u aktivnoj igri, ne moraju nužno biti bolja u izvedbi specifičnih motoričkih
znanja
- Šestomjesečni tretman ukazao je kako gotovo sva primijenjena znanja imaju specifičnu
nelineranu dinamiku koju bi bilo potrebno dodatno istražiti kako bi se dobile
konkretne spoznaje o tijeku i fazama učenja specifičnih znanja ovog kompleksnog
sporta.
Sažetak (engleski) The aim of this paper was to construct and validate new specific rhythmic gymnastics
skills tests: rope, hoop, ball and ribbon skills. In addition, the dynamic learning process in sixmonth treatment and the specific rhythmic gymnastics skills conditionality were investigated.
The sample consisted of 70 preschool children (30 girls and 40 boys) in the age of 6 from two
preschool institutions. All participants were conducted to 20 new specific rhythmic gymnastics
skills tests, 14 fundamental movement skills tests and the physical activity questionnaire. Sixmonth treatment included 10 units and the total number of 41 activities, from which 20 new
specific rhythmic gymnastics skills. The children were subdued to a 35 minutes exercise
program three times per week. The following data analyses were used for fullfiling the aims of
the study: metric characteristics (objectivity, homogenisity, sensitivity and validity), Wilcoxon
matched pairs test, multiple regression analysis and correlation analysis. On the basis of the
results gained it is possible to conclude the following:
- New specific rhythmic gymnastics skills tests have satisfactory metric characteristics
- These tests, with good objectivity and sensitivity, are applicable in the further
researches in the sample of preschool children
- A dynamic learning process of all 20 specific rhythmic gymnastics skills was
determined, which is proof of a well organized and appropriate kinesiological
treatment
- Different motor skills are typical for the different learning stages
- First motor learning phase was characterized by an effect of ambidexterity and fine
motor integration
- Second motor learning phase was characterized by an effect of bilateral coordination
- In the third motor learning phase coordination becomes more complex by the effect of
upper-limb coordination, and elements become more improved on the level when
agility and strength are included
- Specific coordination, relevant for the success in rhythmic gymnastics, must begin it's
development in preschool age
- The nonexisting correlations between physical activity and specific rhythmic
gymnastics skills demonstrate that children who spend more of their free time
outdoors don't necessarilly need to perform better in the rhythmic gymnastics skills
tests
- The six-month treatment demonstrated a specific nonlinear dynamic for all rhythmic
gymnastics skills. That phenomenon needs to be researched further in order to gain
concrete understandings about the progress and the phases of the rhythmic
gymnastics skills learning.
Ključne riječi
bazična motorička znanja
BOT-2
predškolska djeca
kineziološki aktivitet
Ključne riječi (engleski)
fundamental movement skills
BOT-2
preschool children
physical activity
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:221:379610
Datum promocije 2020
Studijski program Naziv: Kineziologija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje kineziologija (dr. sc.)
Vrsta resursa Tekst
Opseg 178 str.
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2017-05-16 11:20:45