Sažetak | Potreba za proširenjem skupa realnih brojeva skupom kompleksnih brojeva proizlazi već iz same činjenice da nema svaka kvadratna jednadžba rješenje u skupu realnih brojeva. Međutim, povijest kompleksnih brojeva ne vežemo za rješavanje kvadratnih jednadžbi te nalaženje rješenja svake kvadratne jednadžbe. U ovom ćemo diplomskom radu vidjeti ukratko povijest nastanka kompleksnih brojeva. Na skupu svih uređenih parova realnih brojeva definiraju se operacije zbrajanja i množenja. Tako dobiveni skup nazivamo skup kompleksnih brojeva koji zajedno s operacijama zbrajanja i množenja ima strukturu polja, što ćemo
dokazati u nastavku ovog diplomskog rada. Uz navedeno, vidjet ćemo na koji način pokazujemo da je skup realnih brojeva podskup skupa kompleksnih brojeva. Nakon toga, prelazimo na kompleksne brojeve u nastavi matematike. Primjena odluke o donošenju kurikuluma za nastavni predmet Matematika za osnovne škole i gimnazije u Republici Hrvatskoj dovela je do promjene u redoslijedu i načinu obrade pojedinih sadržaja, pa tako i sadržaja koji se odnose na kompleksne brojeve. U ovom će
diplomskom radu biti navedeni odgojno-obrazovni ishodi propisani Nacionalnim kurikulumom za predmet Matematika, vezani za kompleksne brojeve, s naglaskom na spomenute promjene. Bit će istražen način uvođenja i obrade kompleksnih brojeva u dva
najčešće korištena udžbenika s popisa odobrenih udžbenika za 2022./2023. školsku godinu, uz komentar na analizirane udžbenike. Dodatno, bit će uspoređena ta dva udžbenika s udžbenicima koji su bili aktualni prije uvođenja Nacionalnog kurikuluma za predmet Matematika. U Nacionalnom kurikulumu za predmet Matematika, vezano za kompleksne brojeve, spominje se i preporuka za ostvarivanje odgojno-obrazovnog ishoda, a ona je vezana za korištenje programa dinamične geometrije, tj. primjerenih dostupnih računalnih programa i alata. U skladu s time, osmišljena je i u radu prikazana aktivnost u alatu GeoGebra kojom se potiče ostvarivanje nekih odgojno-obrazovnih ishoda vezanih za kompleksne brojeve. Uz navedeno, u radu će se spomenuti i specifičnosti nastave matematike u ovom području – formalizmi koji se javljaju, neki zadaci s natjecanja te sadržaji uključeni u maturu. Na kraju rada prikazat će se rezultati dviju anketa u kojima su nastavnici i učenici srednjih škola odgovarali na pitanja o nastavi matematike iz područja kompleksnih brojeva. |