Naslov Utjecaj vizualnih stimulusa na percepciju vlastite dentofacijalne estetike
Naslov (engleski) Effect of visual stimuli on the perception of dentofacial aesthetics : dentalna estetika,
Autor Iva Lauš
Mentor Stjepan Špalj (mentor)
Član povjerenstva Stjepan Špalj (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Daniela Kovačević Pavičić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Vlatka Lajnert (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Medicinski fakultet (Katedra za ortodonciju) Rijeka
Datum i država obrane 2016, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana BIOMEDICINA I ZDRAVSTVO Dentalna medicina
Sažetak Masovni mediji u određenoj mjeri utječu na percepciju. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati u kojoj mjeri reklame mijenjaju percepciju vlastite estetike. Dodatno u kojoj mjeri je taj odnos uvjetovan kliničkim stanjem te imaju li na to utjecaj karakteristike ličnosti, spol i dob. Istraživanje je po dizajnu bilo randomizirani kontrolirani pokus. Sudjelovalo je 83 ispitanika (61% žena), studenata dentalne medicine, dobi 19-27 godina. Eksperimentalna skupina (N=42) bila je izložena televizijskim reklamama s osmijehom, a kontrolna (N=41) neutralnim reklamama. Mjesec dana prije izlaganja tim vizualnim stimulusima te netom nakon ekspozicije ispitanici su ispunjavali upitnike kojima je procjenjivana percepcija vlastite orofacijalne estetike i njeni psihosocijalni utjecaji Psihosocijalni utjecaj dentalne estetike, Ljestvica orofacijalne estetike i Profil utjecaja oralnog zdravlja. Dimenzije ličnosti procijenjene su pomoću Ljestvice samopoštovanja, Inventara velikih pet crta ličnosti i Multidimenzionalne ljestvice perfekcionizma. Narušenost estetike osmijeha ispitanika klinički je procijenjena putem Indeksa potrebe za ortodonskih tretmanom i Indeksa kompleksnosti, ishoda i potreba. U statističkoj analizi korišteni su t-test za zavisne i nezavisne uzorke, Pearsonova korelacija i multipla hijerarhijska linearna regresijska analiza. Ispitanici su drugi puta bili više zadovoljni svojim izgledom i reportirali manje i rjeđe psihosocijalne utjecaje bez obzira na vrstu vizualnog stimulusa. Regresija ukazuje da je vrsta vizualnog stimulusa značajni prediktor jedino promjene psihološkog utjecaja dentalne estetike. Gledanje reklama s osmijehom će kod osoba s višom ugodnosti manje smanjivati psihološki utjecaja (p=0.009). Dob, spol, kliničko stanje, predeksperimentalno zadovoljstvo izgledom zubi i ostale karakteristike ličnosti ne utječu na taj odnos. Sadržaj reklame u manjoj mjeri mijenja percepciju vlastite estetike.
Sažetak (engleski) The mass media to some extent influence the perception. The aim of this study was to investigate the extent to which advertisements are changing the perception of their own aesthetics. In addition to what extent the relationship is determined by clinical state and whether this influence personality traits, sex and age. By design the research was a randomized controlled trial. The study included 83 patients (61% women), students of dental medicine, age 19-27 years. The experimental group (N = 42) was exposed to television commercials with a smile, and a control group (n = 41) to neutral television commercials. A month before exposure to these visual stimuli, and immediately after the exposure respondents answered the questionnaire which assessed the perception of their own orofacial aesthetics and its psychosocial effects Psychosocial impact of dental aesthetics, Orofacial aesthetic scale and Oral health impact profile. Personality dimensions were estimated using the Self-esteem scale,Big Five Inventory and Multidimensional perfectionism scale. Subjects' disruption of aesthetic smile was clinically assessed by the Index of orthodontic treatment need and the Index of complexity, outcome and need . The statistical analysis used the t-test for dependent and independent samples, Pearson correlation and hierarchical multiple linear regression analysis. For the second time, respondents were more satisfied with their appearance and reported fewer and lesser psychosocial effects regardless of the type of visual stimuli. Regression indicates that the types of visual stimuli is significant predictor only of the changes of the psychological impact of dental aesthetics. In people with higher benefits, watching commercials with a smile will reduce less the psychological impact (p = 0.009). Age, sex, clinical condition, preexperimental satisfaction of teeth appearance and other personality traits do not affect this relationship. The content of advertisements to a lesser extent, changes the perception of orofacial aesthetic.
Ključne riječi
dentofacial aesthetic
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:184:773421
Studijski program Naziv: Dentalna medicina Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica dentalne medicine (dr. med. dent.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2016-11-23 09:46:10