Naslov ANALIZA MIROVINSKOG OSIGURANJA U REPUBLICI HRVATSKOJ
Naslov (engleski) ANALYSIS OF PENSION INSURANCE IN THE REPUBLIC OF CROATIA
Autor Dragica Rabadan
Mentor Domagoja Buljan Barbača (mentor)
Član povjerenstva Luka Mladineo (član povjerenstva)
Član povjerenstva Tino Kusanović (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Splitu (Sveučilišni odjel za stručne studije) (Odsjek za računovodstvo i financije) Split
Datum i država obrane 2020-07-10, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija
Sažetak Analizom mirovinskog osiguranja u Republici Hrvatskoj želi se postići bolje razumijevanje mirovinskog sustava od osnutka neovisne države Republike Hrvatske do danas. Kroz 29-ogodišnju samostalnu, neovisnu i suverenu državu mirovinski sustav se bitno mijenjao što je imalo utjecaja na socijalni život pojedinaca pa i u konačnici njihovih obitelji. U većini zemalja pa tako i u RH primjenjivao se sustav socijalne danas nazvane generacijske solidarnosti, u kojemu današnji zaposleni uplaćuju doprinose za današnje umirovljenike tzv. Pay as you go sustav. Sve većim starenjem stanovništva izdaci za mirovinsko osiguranje postaju sve veći i uvelike premašuju doprinose koje uplaćuju zaposleni. Kako je zaposlenih sve manje u usporedbi sa sve većim brojem umirovljenika, budući umirovljenici ne mogu računati na dovoljne mirovine za koje će doprinose uplaćivati budući zaposleni. Taj problem se nastoji riješiti troma reformama mirovinskog osiguranja. Prva reforma provodila se 1999. godine donošenjem i početkom primjene Zakona o mirovinskom osiguranju kojim se na drukčiji način uredilo mirovinsko osiguranje na temelju generacijske solidarnosti. Zatim se u drugoj mirovinskoj reformi 2002. godine osim obveznoga prvog stupa generacijske solidarnosti uvodi i drugi, kapitalizirani stup, u kojemu visina mirovine pojedinca izravnije ovisi o visini uplata na individualni račun tijekom njegovog radnog vijeka. Također, uvodi se i treći sasvim dobrovoljni stup mirovinskog osiguranja. Ta druga dva stupa spadaju u mirovinske fondove s kapitalnim pokrićem tzv. Fully Funded. Provođenjem druge reforme provedena je diversifikacija i jačanje financijske održivosti mirovinskog sustava. Uvođenjem i provođenjem treće mirovinske reforme početkom 2019. godine htjelo se postići tri cilja: održivost sustava, adekvatnost mirovine i rješavanje međugeneracijske nejednakosti. I nakon provedenih reforma bitno je napomenuti da mlađe generacije mirovine ne trebaju gledati kao opciju koja će im osigurati mirnu starost već samo kao dodatak tj. zaštitnu mrežu koja će im potpomognuti kada se nađu u umirovljenju. Razlog tome je što je trend i dalje nepovoljan te je na kraju travnja 2020. godine odnos broja korisnika mirovina i osiguranika iznosio 1:1,22.
Sažetak (engleski) The analysis of pension insurance in the Republic of Croatia aims to achieve a better understanding of the pension system since the establishment of the independent state of the Republic of Croatia until today. Through a 29-year independent, sovereign state, the pension system has changed significantly, which has had an impact on the social life of individuals and ultimately their families. In most of the countries as well in the Republic of Croatia social system was used that is today called generation solidarity, in which system employees are paying into the fund for today's retirees so-called Pay as you go system. As the population ages, pension insurance expenditures become higher and far exceed employee contributions. As the number of employees is decreasing compared to the growing number of pensioners, future pensioners cannot count on sufficient pensions for which contributions will be paid by future employees. This problem seeks to solve sluggish pension insurance reforms three ways. The first reform was carried out in 1999 with the adoption and beginning of the implementation of the Pension Insurance Act, which regulated pension insurance on the basis of generational solidarity in a different way. Then, in addition to the mandatory first pillar of generational solidarity, a second, capitalized pillar was introduced in the association's pension reform in 2002. in which the amount of an individual's pension depends more directly on the amount of payments to an individual account during his working life. It is also introducing the third completely voluntary pillar of pension insurance. These other two pillars include pension funds with capital coverage of the so-called Fully Funded. The implementation of the second reform diversified and strengthened the financial sustainability of the pension system. The introduction and implementation of the third pension reform at the beginning of 2019 was aimed at achieving three goals: the sustainability of the system, the adequacy of the pension and the solution of inter generational inequality. Even after the reforms, it is important to note that the younger generations should not see pensions as an option that will provide them with a peaceful old age, but only as a supplement, a protective network that will help them when they find themselves in retirement. The reason for this is that the trend is still unfavorable and at the end of April 2020 the ratio of the numbe r of pension beneficiaries and insured persons was 1:1,22.
Ključne riječi
mirovinsko osiguranje
mirovinski sustav
mirovinski doprinosi (obvezni i dobrovoljni)
mirovinski fondovi i mirovinske reforme
Ključne riječi (engleski)
pension insurance
pension system
pension contributions (mandatory and voluntary)
pension funds and pension reforms
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:228:616558
Studijski program Naziv: Računovodstvo i financije Vrsta studija: stručni Stupanj studija: specijalistički diplomski Akademski / stručni naziv: stručni/a specijalist/specijalistica računovodstva i financija (struč. spec. oec.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2020-11-23 11:12:20