Naslov Važnost zdravstvenog odgoja u osnovnim školama Republike Hrvatske i Švicarske
Naslov (engleski) The importance of health education in primary schools of the Republic of Croatia and Switzerland
Autor Nina Plazibat
Mentor Rahela Orlandini (mentor)
Član povjerenstva Vesna Antičević (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ante Buljubašić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Rahela Orlandini (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Splitu (Sveučilišni odjel zdravstvenih studija) (Katedra za sestrinstvo) Split
Datum i država obrane 2021-02-26, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana BIOMEDICINA I ZDRAVSTVO Kliničke medicinske znanosti Sestrinstvo
Sažetak Sažetak: Uvod: Zdravstveni odgoj u osnovnoj školi je vrlo bitan u odrastanju te je neizbježan za razvijanje zdravih životnih navika te pravilnog i uspješnog očuvanja zdravlja za cijeli život. Cilj: Istražiti stavove u osnovnim školama Republike Hrvatske i Švicarske o važnosti zdravstvenog odgoja u osnovnim školama.
Metode: Istraživanje je provedeno jednokratnim anketiranjem pomoću upitnika koji je sastavljen u svrhu ovog istraživanja vodeći računa o važećim Planovima i programima zdravstvenog odgoja osnovnih škola u Hrvatskoj i Švicarskoj. Anketni upitnik se sastoji od 100 pitanja raspoređenih u 13 skupina. Istraživanje je provedeno kroz studeni 2019. godine u Eggu u Švicarskoj i kroz svibanj 2020. godine u Dugopolju u Hrvatskoj. Uključena su 136 učenika u dobi od 11 do 16 godina i obrađene su sve ankete. Od toga 82 (60.3%) ispitanika u Eggu u Švicarskoj i 54 (39.7%) ispitanika u Dugopolju u Hrvatskoj.
Rezultati: Rezultati ovog istraživanja su pokazali da viši razredi imaju bolje stavove i veća znanja od ispitanika u nižim razredima. Posebno se vide razlike kada su u pitanju znanja o menstruaciji (χ2=23,395; P<0,001), korištenju prezervativa (χ2=25,140; P<0,001) i prenošenju HIV-a (χ2=28,025; P<0,001). Što se tiče zadovoljstva zdravstvenim odgojem po državama su ispitanici u Švicarskoj generalno zadovoljniji zdravstvenim odgojem, posebno kada je u pitanju sadržaj (χ2=32,900; P=0,001).
Zaključci: Istraživanje je pokazalo statistički značajne razlike u znanju i stavovima između viših i nižih razreda. Viši razredi imaju generalno bolje stavove i znanja u svim područjima vezano za zdravstveni odgoj osim u vlastitim kognitivnim sposobnostima i navikama učenja u kojima je utvrđeno da nema statistički značajne razlike. Općenito je uočljiv trend pozitivnijih stavova o važnosti zdravstvenog odgoja ispitanika u švicarskoj osnovnoj školi u odnosu na ispitanike u hrvatskoj osnovnoj školi. Utvrđena je statistički značajna razlika u zadovoljstvu zdravstvenim odgojem. Kada je u pitanju zadovoljstvo pruženim zdravstvenim odgojem u školi, načinom predavanja zdravstvenog odgoja i sadržajem, značajno veći broj ispitanika u Švicarskoj je zadovoljan u odnosu na ispitanike u Hrvatskoj. Utvrđeno je da svi ispitanici u Hrvatskoj i Švicarskoj na primjeren način shvaćaju važnost zdravog stila života i osobne odgovornosti za zdravlje. Najveći utjecaj na znanje i stavove o zdravstvenom odgoju ispitanika u Hrvatskoj ima škola, dok u Švicarskoj na ispitanike veći utjecaj imaju roditelji. Utvrđeno je da je praktična nastava te kontinuirano ponavljanje i primjenjivanje znanja u svakodnevnom životu najprimjereniji način podizanja znanja i stvaranja pozitivnih stavova kod djece u osnovnim školama o zdravstvenom odgoju.
Sažetak (engleski) Introduction: Health education in primary school determines a crucial role in growing up and is inevitable for the development of healthy lifestyles. Aim: Examine the attitudes in primary schools in the Republic of Croatia and Switzerland on the importance of health care in primary schools.
Method: The research was conducted with a one-time survey using a questionnaire made for the purposes of this research and taking into account the current plans and programs of health education at primary schools in Croatia and Switzerland. The questionnaire consists of 100 questions divided into 13 categories. The research has been conducted in November of 2019 in Egg, Switzerland and in May of 2020 in Dugopolje, Croatia. 136 students aged 11 to 16 were participating in it; All questionnaires were processed. Out of these, 82 (60.3%) respondents were situated in Egg, Switzerland and 54 (39.7%) in Dugopolje, Croatia.
Results: The results of this research have shown that the respondents in higher grades have better attitudes and more knowledge than the lower grade respondents. Differences are especially visible when it comes to knowledge about menstruation (χ2 = 23.395; P <0.001), condom usage (χ2 = 25.140; P <0.001) and HIV transmission (χ2 = 28.025; P <0.001). In terms of satisfaction with health education by country, respondents in Switzerland are generally more satisfied with health education, especially with the content (χ2 = 32,900; P = 0.001).
Conclusions: The research has shown differences in knowledge and attitudes among respondents in higher and lower grades. Higher grades generally have better attitudes and knowledge in all areas related to health education except in their own cognitive abilities and study habits which concluded with no significant differences. In general, respondents have a more positive attitude about the importance of health education in Switzerland compared to Croatia. When it comes to satisfaction with the provided health education and the way it gets taught, a significantly higher number of Swiss respondents are more satisfied than Croatian respondents. It was found that all respondents in Croatia and Switzerland appropriately understand the importance of healthy lifestyles and personal responsibility for health. In Croatia, schools have the greatest influence on the knowledge and attitudes about the respondents health education, while in Switzerland parents have greater influences. It was found that practical teaching and continuous repetition and application of knowledge is the most appropriate way to learn and create positive attitudes among primary school children about health.
Ključne riječi
zdravstveni odgoj
osnovna škola
kurikulum zdravstvenog odgoja
znanje učenika
stavovi učenika
Ključne riječi (engleski)
health education
primary school
health education curriculum
student knowledge
student attitudes
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:176:602868
Studijski program Naziv: Sestrinstvo Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) sestrinstva (univ.bacc.med.techn.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-02-25 21:51:15