Naslov Priprema bolesnika i uzorkovanje krvi za laboratorijske analize - uloga medicinske sestre
Naslov (engleski) Nursing role in laboratory preanalysis-patient preparation and blood sampling
Autor Marija Brčić-Šušak
Mentor Leida Tandara (mentor)
Član povjerenstva Daniela Šupe-Domić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Rahela Orlandini (član povjerenstva)
Član povjerenstva Leida Tandara (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Splitu (Sveučilišni odjel zdravstvenih studija) Split
Datum i država obrane 2022-07-14, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana BIOMEDICINA I ZDRAVSTVO Kliničke medicinske znanosti Sestrinstvo
Sažetak Cilj: Istražiti koliko medicinske sestre u KBC-u Split poznaju predanalitičke pogreške i čimbenike koji
utječu na predanalitičku fazu rada te u kojoj mjeri poznaju i primjenjuju smjernice za uzorkovanje venske
krvi.
Metode: Za potrebe ovog istraživanja sastavljen je anonimni anketni upitnik prema „Nacionalnim
preporukama za uzorkovanje venske krvi”. Upitnik se sastojao od 30 pitanja. Podijeljeno je 1000 upitnika,
od kojih su 642 vraćena ispunjena. Obrada podataka izvršena je u programu za tablično računanje
Microsoft Excel i IBM SPSS Statistics 25.
Rezultati: Rezultati ovog istraživanja pokazuju da se polovina ispitanika s pojmom predanalitičke
pogreške susrela u praksi, dok se samo 30% ispitanika s tim pojmom susrelo tijekom školovanja. Većina
ispitanika smatra da predanalitičke pogreške utječu na ishod laboratorijskog testiranja iako svega 12%
ispitanika zna da se u predanalitičkoj fazi rada događa 46-68% pogrešaka u laboratorijskom ciklusu
testiranja.Većina ispitanika pridržava se smjernica prilikom identifikacije bolesnika i obilježavanja
uzoraka, no neprihvatljiva je praksa koju navodi 7% ispitanika da ne identificiraju bolesnika jer ga
poznaju, kao i praksa naknadnog obilježavanja uzoraka koju navodi 5% ispitanika. 91% ispitanika zna da
je potrebno poštovati redoslijed epruveta s različitim aditivima, no gotovo jednaki broj ispitanika ne zna
točno odrediti redoslijed istih. Samo 4% ispitanika zna da se pri uzorkovanju krvi za neke analize ne
smije primijeniti podveza, a 38% ispitanika pogrešno primjenjuje podvezu otpuštajući je tek po završetku
uzorkovanja. Pogrešnu praksu pretakanja krvi iz epruvete u epruvetu u određenim situacijama koristi
četvrtina ispitanika, dok samo 32% ispitanika nikada ne uzorkuje krv u špricu. Učestalost nepoželjne
prakse smanjuje se s godinama radnog iskustva i višim stupnjem obrazovanja.
Zaključci:Iako je većina ispitanika svjesna činjeniceda predanalitičke pogreške utječu na ishod
laboratorijskih analiza te da su tehnika uzorkovanja i pravilan izbor pribora za uzorkovanje ključni za
dobivanje kvalitetnog uzorka za analizu značajno se podcjenjuje broj pogrešaka u ovoj fazi rada. Razina
znanja medicinskih sestara/tehničara o pojedinim koracima u postupku uzorkovanja krvi nije bila na
zadovoljavajućoj razini. Dobiveni rezultati u skladu su s većinom istraživanja koja su do sada provedena
o znanju medicinskih sestara/tehničara o predanalitičkim pogreškama i čimbenicima koji utječu na
predanalitičku fazu rada i kvalitetu uzorka.Rezultati ove studije pokazuju da je nužna kontinuirana
edukacija osoblja koje vrši uzorkovanje venske krvi. Medicinske sestre/tehničari iskazali su visoku
motiviranost za edukaciju u ovom području.
Sažetak (engleski) Objective: To investigate knowledge of nurses at KBC Split about pre-analytical errors and factors that
affect the pre-analytical phase of work and to what extent they apply the guidelines for venous blood
sampling.
Methods: For the purposes of this research, an anonymous questionnaire was compiled according to the
"National Recommendations for Venous Blood Sampling". The questionnaire consisted of 30 questions. A
questionnaire was completed by 642 nurses. Data processing was performed in the Microsoft Excel and
IBM SPSS Statistics 25.
Results: According to theresults half of the respondents encountered the concept of pre-analytical error in
practice, and only 30% during their education. Most respondents believe that pre-analytical errors affect
the outcome of laboratory testing, although only 12% know that 46-68% of errors in the laboratory test
cycle occur in the pre-analytical phase of work. Most respondents adhere to the recommendations when
identifying patients and labelling samples, but 7% respondedthatthey do
notidentfypatientsbecausetheyknowthemwhichisunaccetable practice, as wellas practice of subsequent
tube labelling (5%). 91% of respondents know that it is necessary to respect the order of draw, but almost
the same number do not know recommended order. Only 4% of respondents know that tourniquet should
not be used for sampling of blood for some analyses, and 38% remove tourniquet after filling the last tube.
One quarter of respondents use unacceptable practice of transferring blood from one test tube to another,
and only 32% of respondents never use syringe for sampling. The incidence of undesirable practices
decreases with working experience and higher level of education.
Conclusions:Althoughmost respondents are aware of the fact that pre-analytical errors affect the results
of laboratory analyses, and that sampling techniques and quality of materials used for sampling are
prerequisite for good sample quality, they significantly underestimate the number of errors at this stage.
The level of knowledge of nurses/technicians in some steps of blood sampling was not satisfactory. The
results of the research are consistent with most of the research conducted so far regarding the knowledge
of nurses/technicians about pre-analytical errors and factors that affect the pre-analytical phase of work.
The results of this research show that it is necessary to continuously educate staff on blood sampling.
Nurses/technicians have shown high motivation for education in this area.
Ključne riječi
predanalitičke pogreške
priprema bolesnika
uzorkovanje krvi
uloga medicinske sestre
Ključne riječi (engleski)
preanalyticalerrors
patientpreparation
venousbloodsampling
nursing role
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:176:952181
Studijski program Naziv: Sestrinstvo Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra sestrinstva (mag.med.techn.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup Datum isteka embarga: 2023-01-15
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-07-15 13:12:57