Naslov Utjecaj zdravstvenog odgoja na konzumaciju psihoaktivnih tvari
Autor Marina Kegalj
Mentor Rahela Orlandini (mentor)
Član povjerenstva Rahela Orlandini (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana Franić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Vesna Antičević (predsjednik povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Splitu (Sveučilišni odjel zdravstvenih studija) Split
Datum i država obrane 2018-03-21, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana BIOMEDICINA I ZDRAVSTVO Kliničke medicinske znanosti
Sažetak Cilj istraživanja: Ustvrditi utjecaj Zdravstvenog odgoja na konzumaciju psihoaktivnih tvari. Istražiti razmišljanja učenika prvih razreda Zdravstvene škole i usporediti ih s razmišljanjima i saznanjima učenika četvrtih razreda iste škole. Ustanoviti eventualne dobrobiti programa Zdravstvenog odgoja u srednjoj školi u odnosu na prevenciju ovisnosti kod adolescenata. Utvrditi propuste i manjkavosti programa Zdravstvenog odgoja u srednjoj školi te definirati mogući prostor za poboljšanje. Usporediti dobivene rezultate s ostalim svjetskim istraživanjima na ovu temu.
Metode: Istraživanje je provedeno od 23. studenog 2017. do 15. siječnja 2018. godine na način jednokratnog anketiranja ispitanika/učenika prvih i četvrtih razreda srednje Zdravstvene škole u Splitu o njihovoj percepciji koliko zdravstveni odgoj utječe na konzumaciju psihoaktivnih tvari. Jednokratno anketiranje je provedeno za vrijeme školskog sata razrednika u učionicama Zdravstvene škole Split. U istraživanju je sudjelovalo ukupno 280 ispitanika u dobi između 14 i 19 godina i to sljedećih smjerova: dentalna asistentica / dentalni asistent, farmaceutski tehničar, fizioterapeutski tehničar, med. sestra opće njege / med. tehničar opće njege, sanitarni tehničar, zdravstveno laboratorijski tehničar. Istraživanje je provedeno pomoću anketnog upitnika napravljenim posebno za ovo istraživanje. Anketni upitnik se sastoji od 30 pitanja raspoređenih u 3 skupine: Opći podatci o ispitanicima: spol, dob, razred i smjer; Poznavanje psihoaktivnih tvari; Utjecaj zdravstvenog odgoja na stavove o konzumaciji psihoaktivnih tvari.
Rezultati: Uspoređivali su se odgovori učenika prvih razreda s odgovorima učenika četvrtih razreda te posljedično su se pokušale uočiti eventualne diskrepancije u postocima. Velika većina ih se ili uglavnom ili u potpunosti slaže s tvrdnjom da je zdravstveni odgoj potreban u svim srednjim školama. Učenici su već u prvom razredu upoznati sa širokim spektrom psihoaktivnih supstanci koje postoje. Broj onih koji su upoznati s vremenom raste ako usporedimo odgovore učenika prvih s odgovorima učenika četvrtih razreda. Najviše je naravno onih koji poznaju marihuanu kao psihoaktivnu supstancu: N= 114 kod učenika prvih razreda i N= 131 kod učenika četvrtih razreda. Također je uzlazna putanja kada govorimo o poznavanju halucinogenih droga (LSD): N=77 za učenike prvih razreda i N=122 za učenike četvrtih razreda.
Zaključci: Učenici četvrtih razreda Zdravstvene škole nemaju veću svjesnost o konzumaciji psihoaktivnih tvari od učenika prvih razreda Zdravstvene škole. Zdravstveni odgoj u ovom obimu i obliku nema utjecaja na konzumaciju psihoaktivnih tvari. Razmišljanja učenika prvih razreda Zdravstvene škole ne razlikuje se mnogo od razmišljanja i saznanja učenika četvrtih razreda iste škole. Niti u jednom segmentu se ne vidi gotovo nikakav napredak u vidu zrelijeg i društveno odgovornijeg razmišljanja, kada usporedimo odgovore učenika prvih s odgovorima učenika četvrtih razreda. Ne postoje dobrobiti ovakve vrste programa Zdravstvenog odgoja u srednjoj školi u odnosu na prevenciju ovisnosti kod adolescenata. Zdravstveni odgoj treba mijenjati i poboljšavati. Sve ovo valja uraditi uzevši u obzir brojne analize i izvješća o njegovoj (ne)učinkovitosti. I ostala svjetska istraživanja na ovu temu govore u prilog porastu ovisnosti kod adolescenata te neučinkovitosti mjera za suzbijanje zlouporabe psihoaktivnih tvari.
Sažetak (engleski) Research goals: to determine the effect of Health education on the consumption of psychoactive substances. To determine reflections of first grade students of the Medical high school and to compare them to reflections and findings of the fourth grade students from the same school. To determine the benefits of the high school health education programme regarding the prevention of adolescent addiction. To establish the backdraws and defects of the aforementioned programme as well as to define the options of improvements. To compare the results to other similar researches worldwide.
Research methods: the study was conducted from 23 November 2017 to 15 January 2018 in the form of a one-time survey among interviewees/students of first and fourth grade of Medical high school in Split, regarding their perception of the effect of Health education on the consumption of psychoactive substances. The one-time survey took place during homeroom class at Medical high school in Split. A total of 280 participants at the age 14 to 19 took part in this study, belonging to following departments: dental assistant, pharmaceutical technician, physical therapy technician, general care nurse, sanitation technician, laboratory technician. This study was conducted via survey questionnaire made especially for it. The questionnaire consists of 30 questions divided into 3 groups: General information about participants: gender, age, grade and department, Knowledge of psychoactive substances, the effect of health education on the attitude to the consumption of psychoactive substances.
Results: the answers of the first grade students were compared to the answers of the fourth grade students. Consequently, possible percentage discrepancies were sought. Great majority either mostly or completely agrees that Health education is necessary in all high schools. Students are familiar with a wide spectrum of psychoactive substances already in the first grade. This familiarity grows if we were to compare the first to the fourth grade student answers. Most of them are of course familiar with marijuana as a psychoactive substance (N= 114 for first grade students and N= 131 for fourth grade students). Numbers are also growing in regard to the knowledge of hallucinogenic drugs (LSD): N=77 for first grade students and N=122 for fourth grade students.
Conclusions: fourth grade students are not more aware of the consumption of psychoactive substances compared to the first grade students of the Medical high school in Split. Health education as perceived and executed today has no effect on the consumption of psychoactive substances. First and fourth grade students do not differ greatly in considerations regarding the aforementioned. Not a single segment shows an improvement in the form of a more mature or socially responsible thinking. There are no benefits of this type of health education programme on the prevention of adolescent drug abuse. Health education should be changed and improved. All this should be executed taking in consideration numerous analyses and reports of its (in) efficiency. Other studies worldwide also acknowledge the growth of adolescent addiction and the inefficiency of the measurements to prevent the psychoactive substance abuse.
Ključne riječi
utjecaj
zdravstveni odgoj
psihoaktivne tvari (ključne riječi unio autor)
Ključne riječi (engleski)
impact
health education
psychoactive substances (ključne riječi unio autor)
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:176:938031
Studijski program Naziv: Sestrinstvo Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) sestrinstva (univ.bacc.med.techn.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2020-06-25 10:11:38