Naslov Model adaptivnog informacijskog sustava zapovjedničkog mosta
Naslov (engleski) Model of the navigational bridge adaptive information system
Autor Lovro Maglić
Mentor Damir Zec (mentor)
Član povjerenstva Vlado Frančić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Toni Bielić (član povjerenstva) MBZ: 140200
Član povjerenstva Damir Zec (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Pomorski fakultet Rijeka
Datum i država obrane 2014-12-30, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana TEHNIČKE ZNANOSTI Tehnologija prometa i transport Pomorski i riječni promet
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 656.6 - Pomorski, riječni i sl. prijevoz 331 - Rad. Zaposlenost. Posao. Ekonomika rada. Organizacija rada 004 - Računalna znanost i tehnologija. Računalstvo. Obrada podataka
Sažetak U doktorskom radu je istražen utjecaj adaptivnog informacijskog sustava brodskog
zapovjedničkog mosta na radno opterećenje časnika straže. Ranijim istraživanjima je
utvrđen bitan utjecaj razine radnog opterećenja na učinkovitost osobe, njezinu
sposobnost donošenja ispravnih odluka i provođenja zadataka. U slučaju previsokog
opterećenja odnosno preopterećenja može se značajno umanjiti svjesnost o okolnostima
te povećati rizik od počinjenja pogreške. Značajni problem koji se ističe prilikom ovog
istraživanja jest kvantificiranje radnoga opterećenja, posebice u svrhu predviđanja i
prepoznavanja otežanih okolnosti. U radu je prikazan pregled radnih zadataka i utjecaj
na radno opterećenje te je predložen novi pristup procjene visine radnog opterećenja
kvantificiranjem važnosti i hitnosti radnji koje je neophodno provesti.
Razvijen je model rada časnika straže, odnosno model tijeka i provedbe gotovo svih
radnji na zapovjedničkom mostu za vrijeme plovidbe, kao temelj za usporedbu i
provjeru adaptivnog informacijskog sustava. Za određivanje značajki radnji korišteni su
stvarni podaci prikupljeni simulacijom plovidbe s časnicima straže na simulatoru
Transas 4000, anketnim ispitivanjem aktivnih pomoraca i dostupnom literaturom.
Nadalje, razvijen je model adaptivnog sustava koji je uključen kao posebna cjelina u
model rada časnika čime tvori konačni cjeloviti model rada časnika s adaptivnim
informacijskim sustavom zapovjedničkoga mosta. Osnovni cilj adaptivnog
informacijskog sustava je smanjenje radnoga opterećenja časnika straže i povećanje
sigurnosti plovidbe prepoznavanjem otežanih navigacijskih okolnosti i prilagođavanjem
informacija i pobuda. Metode adaptacije uključuju kontroliranu odgodu i
preusmjeravanje. Kontroliranom odgodom omogućava se raspoređivanje radnji tijekom
vremena, tj. časnik pojedine radnje odradi u povoljnijem trenutku, a preusmjeravanjem
se omogućava da druga pogodnija osoba preuzme određenu radnju. Adaptivni sustav ni
u jednom obliku ne sprječava provođenje svih zadataka.
Provedbom simulacija modela rada časnika s adaptivnim sustavom i bez adaptivnog
sustava dobiveni su zasebni rezultati koji opisuju broj provedenih radnji, kašnjenje
provedbi radnji, radno opterećenje i preopterećenje te broj poziva za pomoć.
Usporedbom rezultata dokazuje se utjecaj adaptivnog informacijskog sustava na rad
časnika.
Istraživanjem je dokazano da adaptivni informacijski sustav uspješno prepoznaje
otežane navigacijske okolnosti i umanjuje radno opterećenje časnika.
Sažetak (engleski) This doctoral dissertation explores the impact of the navigation bridge adaptive
information system on the workload of the officer of the watch. Existing research has
shown that the level of workload significantly affects person's performance, the ability
to make the right decisions and carry out tasks. Excessive workload or overload can
significantly reduce the situation awareness and increase the risk of committing errors.
A significant problem that stands out in this research is quantifying the workload,
especially in order to predict and recognize of demanding situations. In this dissertation
a review of tasks with their impact on the workload is presented and a new approach to
estimate the workload level is proposed by quantifying the importance and urgency of
required operations.
A work model of the officer of the watch is developed, ie, a work flow and performance
of almost all operations on the navigation bridge during a voyage, as the basis for
comparison and verification of the adaptive information system. To define attributes of
each operation actual data were used, which were collected from navigation simulation
with officers of the watch on the simulator Transas 4000, the survey of active seamen
and available literature.
A model of the adaptive system is developed which is included as a specific unit in the
work model of the officer to form the final integrated model of the bridge adaptive
information system. The basic objective of the adaptive information system is to reduce
the workload of the officer of the watch and to increase the safety of navigation by
recognizing demanding navigation situations and adapting the information and
incentives. Adaptation methods include controlled delay and re-routing. Controlled
delay allows the allocation of operations over time, ie, that the officer conducts certain
operations in a more favorable moment, and re-routing allows the other suitable person
to take over a specific operation. The adaptive system does not prevent in any form the
conductance of all tasks.
By running the simulation of work model of the officer of the watch with the adaptive
system and without the adaptive system, separate results are obtained that describe the
extent of conducted operations, operations delay, workload and overload, and the
number of calls for help. Comparison of the results demonstrates that the adaptive
information system impacts the officer's work.
Research has shown that the adaptive information system effectively recognizes the
demanding navigation situations and reduces the officer's workload.
Ključne riječi
radno opterećenje časnika straže
svjesnost navigacijskih okolnosti
adaptacija informacija
model adaptivnog sustava
model rada časnika straže
Ključne riječi (engleski)
workload
navigational situation awareness
information adaptation
model of adaptive system
work model of the officer of the watch
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:187:846897
Datum promocije 2020-04-24
Studijski program Naziv: Pomorstvo Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje tehničkih znanosti, polje tehnologija prometa i transport (dr. sc.)
URL zapisa u katalogu http://libraries.uniri.hr/cgi-bin/lb07/unilib.cgi?form=D1100305088
Vrsta resursa Tekst
Opseg V, 199 listova, [1] presavijeni list s tablama : ilustr., graf. prikazi ; 31 cm
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2016-04-11 12:58:57