Naslov Organizacijski model upravljanja sigurnošću broda s osvrtom na kontejnerske brodove
Naslov (engleski) Organizational model of ship safety management with emphasis on container ships
Autor Darijo Mišković
Mentor Renato Ivče (mentor)
Član povjerenstva Mirano Hess (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Svjetlana Hess (član povjerenstva)
Član povjerenstva Đani Mohović (član povjerenstva)
Član povjerenstva Žarko Koboević (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Pomorski fakultet Rijeka
Datum i država obrane 2019-01-08, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana TEHNIČKE ZNANOSTI Tehnologija prometa i transport
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 629.5 - Tehnika i vrste plovila 656.6 - Pomorski, riječni i sl. prijevoz
Sažetak Pomorska industrija, odnosno prijevoz putnika i tereta morem, smatra se jednom od najopasnijih svjetskih industrija. Da bi se pridonijelo povećanoj razini sigurnosti posade, brodova, tereta, te ujedno zaštitilo morski okoliš, razvoj pomorske industrije je u velikoj mjeri određen međunarodnom regulativnom strukturom. Budući da brodarske organizacije svoje poslovanje temelje na deklariranim politikama i formalnim postupcima, koji su u skladu s međunarodnim konvencijama i pravilima, za očekivati je visok stupanj sigurnosti na brodovima. Ipak, u stvarnosti situacija je često drukčija. Statistički podatci o pomorskim nesrećama i nezgodama pokazuju da su pogreške u organizacijskim sustavima, pored ljudskih pogrešaka, jedan od važnijih uzročnih faktora za nastanak istih. U ovoj doktorskoj disertaciji istražen je utjecaj operativnih postupaka brodarskih organizacija na stanje sigurnosti. Da bi se došlo do traženog odgovora razvijen je model organizacijskog upravljanja sigurnošću. Model se sastoji od dvije cjeline, organizacije brodarske kompanije u operativnom smislu, odnosno organizacijskog ponašanja i stanja sigurnosti na brodovima. Operativni postupci u praksi, koji mogu utjecati na stanje sigurnosti, ogledaju se u predanosti upravljačkih struktura, kvaliteti nadzora nad provođenjem brodskih operacija, prisutnosti radnog/komercijalnog pritiska, politici zapošljavanja i razini kvalitete provedbe ISM Kodeksa. Budući da je stanje sigurnosti u brodarskim organizacijama teško procijeniti, upotrebljen je koncept sigurnosne klime. Sigurnosna klima se odnosi na zajedničku percepciju zaposlenika s obzirom na prioritet sigurnosnih politika, postupaka i praksi u brodarskim organizacijama. Kvantitativnim istraživanjem, provedenim među zaposlenicima brodarskih organizacija, prikupljeni su ulazni podatci koji čine temelj za razvoj modela. Za obradu dobivenih podataka i dokazivanje postavljene hipoteze korištene su metode deskriptivne statistike i multivarijatna kanonička korelacijska analiza. Istraživanjem se dokazuje da je organizacijsko ponašanje, odnosno operativni postupci kojim brodarske organizacije provode u djelo svoje ciljeve, u izravnoj vezi sa sigurnosnom klimom. Pored spomenutog, istaknuti su nedostatci prisutni u pomorskoj industriji koji također mogu utjecati na ukupno stanje sigurnosti.
Sažetak (engleski) Maritime industry, ie transport of passengers and cargo by sea, is considered one of the world's most dangerous industries. In order to contribute to the increased safety level of the crew, ships, cargo, and to protect the marine environment, development of the maritime industry is largely determined by international regulatory structure. Since the shipping organizations has its operations based on the declared safety policies and formal procedures, which are in accordance with international conventions and rules, a high level of safety on ships is expected. However, in reality the situation is often different. Statistics on maritime accidents and incidents indicate that the errors in organizational systems, in addition to human error, are one of the most important causal factors for their occurrence. The doctoral dissertation investigated the impact of shipping organizations operational practices on the state of safety. In order to reach the required answer, a model of organizational safety management has been developed. The model consists of two parts, the organization of shipping company in operational terms, ie organizational behavior and safety conditions on ships. Organizational behavior in practice, that can affect the level of safety, are reflected in the terms of management commitment, marine operations supervision quality, presence of work/commercial pressure, crewing policy and ISM Code implementation quality level. Since the level of safety in shipping organizations is difficult to estimate, the concept of the safety climate is used. The safety climate refers to the employees common perception with regard to the priority of safety policies, procedures and practices in shipping organizations. Quantitative research, conducted among employees of shipping organizations, collected input data which form the basis for the model development. Methods of descriptive statistics and multivariate canonical correlation analysis were used to process the obtained data and prove the hypothesis. The research proves that organizational behavior, ie operational practices, by which shipping organizations implementing their goals, are directly related to the safety climate. In addition to this, the deficiencies which can affect the overall safety situation in the maritime industry are highlighted.
Ključne riječi
brodarska organizacija
model organizacijskog upravljanja sigurnošću
organizacijsko ponašanje
sigurnosna klima
stanje sigurnosti
Ključne riječi (engleski)
shipping organization
organizational safety management model
organizational behavior
safety climate
level of safety
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:187:985426
Studijski program Naziv: Pomorstvo Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje tehničkih znanosti, polje tehnologija prometa i transport (dr. sc.)
Vrsta resursa Tekst
Opseg str. 165; 30 cm
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2020-04-06 08:45:48