Sažetak | U ovom diplomskom radu opisane su povijest i vrste javnog prijevoza te javni
linijski prijevoz. Obradio se zakonski dio koji regulira javni prijevoz kao i europski
cestovni, željeznički i unutarnji plovni putevi u odnosu na hrvatske cestovne, željezničke i
morske javne prijevoze. Nadalje su analizirani glavni gradovi Zagreb, Beč, Oslo, Varšava i
Budimpešta. Nakon njihove komparacije slijedi prijelaz na integrirani prijevoz putnika. U
toj cjelini obrađeni su preduvjeti za uspješnu integriranu mrežu, povezanost s urbanim
planiranjem, zakonske odredbe, utjecaj na okoliš te su za kraj opisani europski integrirani
sustavi. Javni prijevoz ili masovni prijevoz opisuje jednu metodu prijevoza ljudi (obično u
urbanom području) te se provodi na određenim linijama ili rutama te po planiranom
rasporedu. Vrsta javnog prijevoza su: autobusi, trolejbusi, vlakovi, metro, tramvaj, brodovi
i trajekti, taksi. Javni prijevoz je vrsta prijevoza putnika ili tereta dostupna svim
korisnicima prijevoznih usluga pod istim uvjetima te se obavlja u komercijalne svrhe, radi
ostvarenja dobiti za stranu prijevoznika. U Europi postoji sofisticirana i sveobuhvatna mreža javnog prijevoza koja
povezuje urbana, prigradska pa čak i ruralna područja. Kako bi smanjile promet, unaprijedili održivost okoliša i poboljšale mobilnost svojih stanovnika, europske države
daju prioritet učinkovitom i održivom javnom prijevozu dok u Hrvatskoj cestovni prijevoz
uključuje široku mrežu državnih, županijskih i lokalnih cesta uz sustav autocesta na velike
udaljenosti. Pomorski prijevoz može se podijeliti na riječni promet i pomorski. Iako
elektrifikacija i dvokolosiječni kolosijeci nisu osobito rašireni u željezničkoj industriji, brzi
vlakovi koriste se na nekoliko ruta. Koncept sustava integriranog prijevoza putnika je najnoviji i najbolji suvremeni
način organiziranja i vođenja javnog prijevoza putnika. |
Sažetak (engleski) | This thesis describes the history and types of public transport and public scheduled
transport. The legal part that regulates public transport has been processed and the next
segment is European road, rail and inland waterways in relation to Croatian road, rail and
sea public transport. The capital cities Zagreb, Vienna, Oslo, Warsaw and Budapest were
further analyzed. After their comparison, there is a transition to integrated passenger
transport. In this part, the prerequisites for a successful integrated network, connection
with urban planning, legal provisions, impact on the environment, and finally the European
integrated systems are described. Public transport or mass transport describes one method of transporting people
(usually in an urban area), and is carried out on specific lines or routes and according to a
planned schedule. Types of public transport are: buses, trolleybuses, trains, metro, tram, boats and ferries, taxis. Public transport is a type of passenger or cargo transport available
to all users of transport services under the same conditions and is carried out for
commercial purposes, in order to make a profit for the carrier. Europe has a sophisticated and comprehensive public transport network that
connects urban, suburban and even rural areas. In order to reduce traffic, improve
environmental sustainability and improve the mobility of their residents, European
countries give priority to efficient and sustainable public transport. While in Croatia, road
transport includes a wide network of state, county and local roads along with a system of
long-distance highways. Maritime transport can be divided into river transport and
maritime transport. Although electrification and double-track tracks are not particularly
widespread in the railway industry, high-speed trains are used on several routes. The concept of the Integrated Passenger Transport system is the latest and best
modern way of organizing and managing public passenger transport. |