Sažetak | Za svaku državu karakterističan je određeni oblik lokalne i područne (regionalne) samouprave kao izraz decentralizacije. Svrha toga je osigurati i zajamčiti nižim razinama vlasti određena prava i ovlasti naspram središnje, državne vlasti. Neki od razloga za lokalnost poslova su tehničke, a neki političke prirode. Tehnički razlozi za određivanje nekih javnih poslova kao lokalnih jesu blizina korisnika, priroda predmeta službe, lokalno uvjetovane potrebe, potreba diferenciranosti određene djelatnosti i potrebna sredstva; a politički razlozi su specifičnost određenih lokalnih interesa, decentralizacija, šire sudjelovanje građana, jačanje lokalne autonomije te ostvarenje načela supsidijarnosti (Koprić, Marčetić, Musa, Đulabić, Lalić Novak, 2014, str. 279). U tom slučaju možemo govoriti o djelatnostima poput obrazovanja, zdravstva, socijalne skrbi, javnog prometa i slično. Prepuštanjem tih poslova lokalna samouprava na sebe preuzima odgovornost za te poslove u smislu njihova obavljanja, financiranja, regulacije, te njihove prilagodbe interesima lokalnog stanovništva.
U ovom radu analizirat će se razvoj i karakteristike lokalne samouprave na području Hrvatske, Slovenije i Srbije. Predstavit ću njihov povijesni razvoj od samih početaka pa do danas, opće karakteristike, osnivanje samih lokalnih jedinica, financiranje i ostala pitanja važna za kvalitetno razumijevanje same tematike. Ono što ću još istaknuti to su njihova politička i upravna tijela, akte koje ta tijela donose kao i nadzor nad zakonitošću i ustavnošću tih akata te samog rada tih tijela. |