Sažetak | Ovaj rad bavi se područjem razvojnih prava djece (pravom na obrazovanje, igru, slobodno vrijeme, kulturne aktivnosti, slobodu misli i izražavanja, na informiranje) i ulogom ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja u postavljanju temelja za uspješan cjeloviti djetetov razvoj. Nadopunjujući središnju ulogu obitelji, rani i predškolski odgoj i obrazovanje postavlja bitne temelje za usvajanje jezika, uspješno cjeloživotno učenje, socijalnu integraciju i osobni razvoj.
Cilj istraživanja bio je pridonijeti razumijevanju stavova roditelja relevantnih za uključivanje djece u rani i predškolski odgoj i obrazovanje (u daljnjem tekstu RPOO) u Republici Hrvatskoj i upoznati mišljenje roditelja o tome što djeca dobivaju od uključenosti u RPOO. Za provedbu istraživanja upitnik je preuzet i prilagođen iz projekta CARE Curriculum and Quality Analysis and Impact Review of European Early Childhood Education and Care u kojem je sudjelovalo jedanaest europskih zemalja u okviru analize kurikuluma vrtića i pregleda utjecaja na odgoj i obrazovanje u ranom djetinjstvu a čiji je nositelj Sveučilište u Utrechtu (Broekhuizen, Leseman, Moser, Trijp 2015). Problemi istraživanja uključivali su utvrđivanje važnosti koju roditelji pridaju procesnim i strukturnim karakteristikama ustanove za RPOO te provjeru eventualnih razlike s obzirom na njihov stupanj obrazovanja; utvrđivanje poželjnih osobina odgojno-obrazovnih djelatnika te načina sudjelovanja roditelja u radu ustanova za RPOO kojima pridaju najveću važnost. Problemi istraživanja zahvatili su i percepciju važnosti pojedinih odrednica obrazovnih načela i socio-emocionalne klime u ustanovi za RPOO te percepciju važnosti specifičnih dobitaka od ustanova za RPOO za djetetov tjelesni, emocionalni i osobni razvoj kao i percepcija važnosti koju dostupnost, priuštivost i odgojno-obrazovni ishodi imaju u odabiru ustanove za RPOO.
Podaci za odgovore na ove probleme prikupljeni su putem online ankete na uzroku od 226 sudionika. Gotovo podjednaki broj bio je roditelja čija djeca pohađaju ustanove za rani i predškolski odgoj i obrazovanje kao i onih roditelja čija djeca nisu u njih uključena. Obrazovnu strukturu uzorka čini 1,33% sudionika sa završenom osnovnom školom, 31,86% sa srednjoškolskim obrazovanjem, 11,95% sa završenom višom školom, 49,12% sa završenim fakultetom te 5,75% s poslijediplomskim obrazovanjem. |