Naslov ZAPOŠLJIVOST OSOBA S KVALIFIKACIJAMA VISOKOG OBRAZOVANJA: TRANZICIJA IZ VISOKOG OBRAZOVANJA NA TRŽIŠTE RADA
Naslov (engleski) EMPLOYABILITY OF HIGHER EDUCATION GRADUATES: TRANSITION FROM HIGHER EDUCATION TO THE LABOUR MARKET
Autor Ana Tecilazić
Mentor Ivan Rimac (mentor)
Član povjerenstva Zdenko Babić (predsjednik povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Pravni fakultet (Socijalna politika) Zagreb
Datum i država obrane 2023-06-02, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Socijalne djelatnosti Posebna područja socijalnog rada
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 303 - Metode društvenih znanosti
Sažetak U doktorskoj disertaciji o zapošljivosti osoba s kvalifikacijama visokog obrazovanja ispituju se
odrednice zapošljivosti pojedinaca u tranziciji iz visokog obrazovanja na tržište rada. Teorijski
okvir obuhvaća ekonomsku teoriju ljudskog kapitala i sociološku teoriju kulturnog i socijalnog
kapitala, a konceptualni okvir proizlazi iz povijesnog razvoja konstrukta zapošljivosti. Na temelju
teorijskog i konceptualnog okvira razvijen je i testiran operativni model kojim se ispituju prediktori
zapošljivosti među pojedincima zaposlenima u razdoblju rane karijere nakon stjecanja kvalifikacije
visokog obrazovanja. Ispitane su četiri hipoteze prema kojima obrazovno i kulturno obiteljsko
nasljeđe, socio-ekonomski status, socijalna umreženost, osobna obilježja pojedinca, metode učenja
i poučavanja u razvoju kompetentnosti osobe s kvalifikacijom visokog obrazovanja te razina
kvalifikacije i vrsta visokog učilišta pozitivno utječu na zapošljivost. Zapošljivost je mjerena
vjerojatnošću zapošljavanja u kraćem vremenu nakon stjecanja kvalifikacije, u zanimanju koje je
u skladu s razinom stečene kvalifikacije i s obrazovnim područjem studija, u zaposlenju u kojem
se ostvaruju veća mjesečna primanja. Kako bi se provjerile postavljene hipoteze i utvrdili čimbenici
zapošljivosti empirijski je testiran operativni model zapošljivosti. Radi redukcije mjerenih varijabli
koje upućuju na isti konstrukt provedene su faktorske analize kao podloga za multiple regresije s
faktorskim bodovima kao prediktorima. U ispitivanju čimbenika vjerojatnosti zapošljavanja u
kraćem vremenu nakon stjecanja kvalifikacije korišten je model analize povijesti događaja i metoda
Coxove regresijske analize. Ispitivanje prediktora horizontalne i vertikalne usklađenosti zanimanja
i stečene kvalifikacije provedeno je logističkom regresijskom analizom, a ispitivanje čimbenika
koji utječu na visinu prihoda na radnom mjestu metodom linearne regresijske analize. Provedene
analize djelomično su potvrdile postavljene hipoteze te pokazuju da obiteljski kulturni kapital,
ljudski kapital te socijalni kapital koji premošćuje, uz istaknute prakse volontiranja i stručne prakse
kroz studij, u određenoj mjeri doprinose vjerojatnosti pronalaženja prvog značajnijeg zaposlenja u
kraćem vremenu nakon stjecanja kvalifikacije, zapošljavanju uz vertikalnu i horizontalnu
usklađenost na poslu na kojem se ostvaruju veća mjesečna primanja. Pored toga, rezultati
istraživanja pokazuju da veća razina kvalifikacije doprinosi zapošljavanju u kraćem vremenu
nakon stjecanja kvalifikacije te u zaposlenju u kojem se ostvaruju veća mjesečna primanja dok je
očekivani učinak vrste visokog učilišta na zapošljivost u cijelosti izostao.
Sažetak (engleski) This doctoral thesis focuses on the employability of higher education graduates and examines the
determinants of success in the transition from higher education to the labour market. The broad
theoretical framework encompasses the economic theory of human capital and the social theory of
cultural and social capital. The conceptual framework rests on an overview of the historical
development of the employability construct. The theoretical and conceptual frameworks provided
the basis for the development of an operational model, which was developed and then used to test
a number of predictors of the employability of individuals in their early career upon graduation.
Four hypotheses were postulated stating that educational and cultural family background, socioeconomic status and social network, individual attributes and the role of teaching and learning
modes in developing the competence of graduates, as well as the level and type of qualification
positively affect employability. This was measured by the probability of finding the first
employment, in time recorded after graduation, in an occupation matching the level and the profile
of the qualification, in a job with a higher monthly income. In order to test the hypothesis and
establish predictors of employability, the operational model was empirically tested. Factor analysis
was applied to reduce the number of measured variables indicative of the same constructs to create
factor scores, which were used in multiple regression analysis as predictors. The Event History
Analysis Model and Cox regression were used in identifying factors influencing achieving the first
employment in a shorter time after graduation. Logistic regression was applied to test predictors of
horizontal and vertical matching of qualification with occupation. Linear regression analysis was
employed to establish factors that determine monthly income. Research results confirmed the
hypothesis to a certain extent. The research demonstrated that the cultural capital of the family,
human capital and bridging social capital of the individual and high-impact practices such as
volunteering and internship do affect the probability of finding employment in a shorter period of
time after graduation, in an occupation vertically and horizontally matched with the qualification,
in a job with a higher monthly income. Moreover, research results show that a higher level of
qualification has positive effects on getting employment in a shorter time after graduation and in
an occupation with higher monthly income. However, an expected effect, that the type of higher
education institution would impact on employability, was not confirmed.
Ključne riječi
zapošljivost
visoko obrazovanje
prediktori zapošljivosti
ljudski kapital
kulturni kapital
socijalni kapital
Ključne riječi (engleski)
employability
higher education
employability predictors
human capital
cultural capital
social capital
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:199:538922
Datum promocije 2023
Studijski program Naziv: Socijalni rad i socijalna politika Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje socijalne djelatnosti (dr. sc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-06-06 10:40:01