Naslov Održivi razvoj rudarske djelatnosti u Republici Hrvatskoj : doktorski rad
Naslov (engleski) Sustainable development of the mining activities in the Republic of Croatia : doctoral thesis
Autor Andrija Mikulić MBZ: 205801
Mentor Darko Vrkljan (mentor)
Član povjerenstva Goran Durn (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Darko Vrkljan (član povjerenstva)
Član povjerenstva Damir Rajković (član povjerenstva)
Član povjerenstva Dragan Krasić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Nikola Mijatović (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Rudarsko-geološko-naftni fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2015-12-14, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana TEHNIČKE ZNANOSTI Rudarstvo, nafta i geološko inženjerstvo Rudarstvo
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 622 - Rudarstvo
Sažetak Cilj ove doktorske disertacije je izrada okvira za preustroj rudarske djelatnosti u svjetlu pravne regulative istraživanja i eksploatacije mineralnih sirovina, te nadzora izvođenja rudarskih radova u Republici Hrvatskoj, a u svrhu održivog i učinkovitijeg, te racionalnijeg korištenja mineralnih sirovina. Predmet istraživanja bili su rudarska legislativa, koncesijska prava i prihodi od koncesija, rudarska inspekcija te eksploatacija i nelegalna eksploatacija mineralnih sirovina u Republici Hrvatskoj. U cilju racionalnog i održivog razvoja rudarske djelatnosti nužne su promjene pojedinih ključnih odrednica rudarskog zakonodavstva. Rudarska djelatnost u Hrvatskoj je ograničena ne samo odrednicama rudarskog zakona već i odrednicama drugih propisa vezanih uz zaštitu okoliša, prirode te zaštitu drugih prirodnih i umjetnih resursa. Ishod postupka ishođenje koncesije za eksploataciju mineralne sirovine je neizvjestan te se vremenski stalno produljuje. Neusklađenost propisa i nadležnih upravnih tijela onemogućuje i destimulira rudarsku djelatnost u Republici Hrvatskoj. Dostupnost mineralnih sirovina u Republici Hrvatskoj je stoga znatno ograničena te se u perspektivi zbog složenosti, dugotrajnosti i neizvjesnosti postupka za ishođenje koncesije za eksploataciju mineralnih sirovina može očekivati nedostatnost nekih mineralnih sirovina te potreba njihova uvoza. Ležišta nemetalnih mineralnih sirovina predstavljaju resursni potencijal, koji se tek dijelom iskorištava. Razlozi su dijelom u dugotrajnosti i neizvjesnosti postupka za ishođenje koncesije za eksploataciju, a dijelom u nedovoljnom poznavanju mogućnosti uporabe, što rezultira korištenjem nemetalnog mineralnog resursa za proizvode niske dodane vrijednosti (npr. građevni materijali), umjesto za proizvode veće dodane vrijednosti (npr. punila). U usporedbi sa prihodima od naknada za druge vrste koncesija, u većem udjelu pripadaju jedinicama lokalne samouprave, stoga bi posebice jedinicama lokalne samouprave bilo u interesu razvoj, poticanje i zaštita rudarske djelatnosti. Ostvareni prihod od naknada za eksploataciju čvrstih neenergetskih mineralnih sirovina akceptirajući količine i tržišnu vrijednost otkopane mineralne sirovine te propisane iznose minimalnih naknada za eksploataciju, izrazito je premali. To upućuje na preispitivanje osnovice za obračun varijabilnog dijela naknade za eksploataciju mineralnih sirovina, odnosno pravilnu valorizaciju tržišne vrijednosti mineralnog resursa. Značaj mineralnih sirovina za gospodarstvo treba valorizirati i kroz višestruko povećanje dodane vrijednosti preradom u proizvode za krajnju potrošnju i/ili ulaze kod
drugih gospodarskih djelatnosti (graditeljstvo, cestogradnja, energetika, industrijska prerada). Uključivanje nadležnih državnih upravnih tijela, Ministarstva unutarnjih poslova i Policijskih uprava u nadzor i sprječavanje nelegalne eksploatacije mineralnih sirovina rasteretio bi rudarsku inspekciju i omogućio učinkovitiji nadzor rada odobrenih istražnih prostora i eksploatacijskih polja. U cilju učinkovitog rada rudarske inspekcije potrebno je ponovno ustrojiti neodvisni Državni inspektorat. Nelegalnu eksploataciju trebalo bi sankcionirati ovisno o težini prekršaja, te takove odrednice ugraditi u prekršajne i kaznene odrednice Zakona o rudarstvu, što trenutno nije slučaj. Temeljem SWOT matrice i kombinacijom prilika i prijetnji sa snagama i slabostima određene su četiri strateške preporuke za razvoj rudarske djelatnosti. Najpoželjnija maksi-maksi strategija uz prilagođeno zakonodavstvo, definiranje strateških smjernica za regionalni razvoj pojedinih županija te uz veći stupanj prerade mineralnih sirovina omogućuje efikasnije korištenje raspoloživih rezervi mineralnih sirovina, osigurava izvoz proizvoda iz mineralnih sirovina, povećava punjenje državnog proračuna te zaposlenost.
Sažetak (engleski) The aim of this doctoral thesis is to prepare the framework for reorganization of mining activity in relation to regulations regarding exploration and exploitation of mineral raw materials and supervision at mining operations in the Republic of Croatia for the purpose of sustainable, more efficient and rational use of mining raw materials. The subject of this research are mining legislation, concession rights and revenues, mining inspectorate, and exploitation and illegal exploitation of mineral raw materials in the Republic of Croatia. With the aim of sustainable and more rational development of mining activity, it is necessary to change certain key provisions in mining legislation. The mining activity in Croatia is limited not only by the provisions of the Mining Act, but also by the provisions of other regulations related to environmental and nature protection, and the protection of other natural and man-made resources. The outcome of the procedure for granting a concession for exploitation of raw materials is often uncertain and the duration of the procedure is constantly increasing. A lack of coordination between regulations and competent administration bodies and discourages mining activities in the Republic of Croatia. Therefore, the availability of mineral raw materials in the Republic of Croatia is substantially limited and it can be expected that, due to complexity, duration and uncertainty of the outcome of the procedure, certain raw materials will have to be imported. Non-metallic mineral resources present a potential that is only partially exploited. The reason for that is partly related to the duration and uncertainty of the procedure regarding concession for exploitation of mineral raw materials and partly related to insufficient knowledge regarding the use of mineral raw materials. It results in the use of non-metallic mineral resources for products of low added value (e.g. building material), instead of products of higher added values (e.g. fillers). When compared to the revenues from other concession fees, local self-government units receive a larger part of that revenue, therefore it would be in their own interest to develop, encourage and protect mining activities. The revenue from concession fees for the exploitation of solid non-energy mineral resources is particularly low, even when accepting the quantity and market value of excavated mineral raw materials and the minimum fee for the exploitation. Therefore, it is necessary to reassess the basis to calculate the variable part of the fee for the exploitation of mineral resources, i.e. correct evaluation of the market value of mineral resources. The
importance of mineral resources for the economy has to be evaluated by multiple increase of added value through the production of final products and/or its role in other economic activities (building, road building, energy sector, manufacturing industry). It is necessary to include competent state administration bodies, Ministry of the Interior and police administration, in the supervision and prevention of illegal exploitation of mineral raw materials. It would provide help to mining inspectorate and enable more efficient supervision of exploration and exploitation fields. It is necessary to re-establish State Inspectorate to improve the efficiency of mining inspectorate. Illegal exploitation has to be sanctioned, depending on the gravity of misdemeanour, and those provisions have to be included in penalty and criminal provisions of the Mining Act, which is not the case at present. Based on the SWOT analysis and the combination of opportunities and threats with strengths and weaknesses, four strategic recommendations for the development of mining activity are determined. The preferred aggressive strategy (maxi-maxi), with adapted legislation, defined strategic guidelines for regional development of individual counties and a higher level of manufacturing raw materials, enables more efficient use of available mineral resources, provides export of final products, and increases state budget and employment rate.
Ključne riječi
rudarsko zakonodavstvo
eksploatacija mineralnih sirovina
koncesijska prava
prihodi od koncesija
rudarska inspekcija
održivi razvitak
Ključne riječi (engleski)
mining legislation
exploitation of mineral raw materials
concession rights
concession revenues
mining inspectorate
sustainable development
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:169:207529
Datum promocije 2016-04-17
Studijski program Naziv: Primijenjene geoznanosti, rudarsko i naftno inženjerstvo Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor znanosti/doktorica znanosti (dr. sc.)
URL zapisa u katalogu http://katalog.nsk.hr/F/?func=direct&CON_LNG=ZAG&local_base=ZAG01_WEB&doc_number=000611110
Vrsta resursa Tekst
Opseg 227 str ; 30 cm
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Zatvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2018-01-19 10:37:33