Sažetak | Upotrebljivost (usability) kod prosječnog korisnika označava odsutnost frustracije dok nešto koristi. Kad je proizvod ili usluga stvarno upotrebljiv, korisnik može s njim postići svoje ciljeve na način kako on sam želi, bez oklijevanja, prepreka i/ili dodatnih pitanja. Da bi bio upotrebljiv, proizvod mora biti koristan, učinkovit, efikasan, ugodan, svima dostupan, a potrebno ga je i lako naučiti koristiti.
Lakoća učenja je atribut upotrebljivosti koji za osobe koje nikad nisu koristile sustav mjeri koliko im vremena treba da obave određeni zadatak ili da određeni skup zadataka obave u nekom zadanom vremenu. Efikasnost – učinkovitost je atribut koji obuhvaća lakoću kojom korisnik ispunjava svoje namjere, odnosno lakoću korištenja proizvoda. Za testiranje pamtivosti potrebno je mjeriti koliko je vremena korisniku potrebno kako bi se prisjetio rada sa sustavom nakon što ga neko vrijeme nije koristio. Nakon završetka izvođenja zadataka, ispitnim korisnicima se najčešće daje „memory test“ te se ispituje što neka komanda radi. Što je veći broj ispravnih odgovora, to je bolja ocjena pamtivosti. Broj pogrešaka– ispituje se broj pogrešaka i njihov utjecaj na sveukupni korisnikov rad. Pogreške se mogu brojati i neizravno, kroz neki drugi atribut (npr. broj pogrešaka izravno utječe na efikasnost – ukoliko korisnik čini više pogrešaka, trebat će mu više vremena za obavljanje zadatka). Dva su osnovna tipa pogrešaka: manje pogreške koje se jednostavno ispravljaju te veće pogreške koje znatno ometaju korisnikov rad. Subjektivna ugoda (zadovoljstvo) se odnosi na korisnikovu percepciju, osjećaje i mišljenja o proizvodu. Vjerojatnije je da će korisnici bolje obavljati zadatke na sustavu koji zadovoljava njihove potrebe i uz kojeg se osjećaju ugodno.
Kroz rad sam pokušala na jednostavnim primjerima objasniti koncept upotrebljivosti i efikasnosti i njihovu važnost. Kroz dva praktična primjera sustava na kojima je provedeno testiranje upotrebljivosti može se vidjeti kako je to relativno jednostavan, a moćan alat prilikom razvoja novog proizvoda ili usluge. |