Naslov Prednabijanje dizelskog motora
Naslov (engleski) Diesel engine turbocharging
Autor Mateja Ferenčak
Mentor Tomislav Mrakovčić (mentor)
Član povjerenstva Kristian Lenić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Tomislav Mrakovčić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Sunčana Smokvina Hanza (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Tehnički fakultet (Zavod za termodinamiku i energetiku) (Katedra za brodsko strojarstvo) Rijeka
Datum i država obrane 2021-09-17, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana TEHNIČKE ZNANOSTI Strojarstvo
Sažetak Prednabijanje je sustav za povećanje tlaka zraka prije ulaska u cilindar, čime se cilindrima dovodi više
zraka, a posljedično je moguće provesti izgaranje veće količine goriva. Turbopuhalo se sastoji od dva
osnovna dijela, pogonske turbine te kompresora. Rezultat ovog postupka je povećanje snage motora.
Korištenjem Lotus Engineering softvera provedena je numerička simulacija karakteristika zadanog
dizelskog motora u varijantama sa slobodnim usisom, u varijanti prednabijanja s jednim turbopuhalom
te u varijanti sa sekvencijalnim prednabijanjem. U 2. poglavlju objašnjeni su kružni procesi s
unutarnjim izgaranjem. Sastav motora s dijelovima opisan je u 3. poglavlju. Komponente nadogradnje
sustava, prednabijanje i hlađenje, objašnjene su u 4. i 5. poglavlju. Detaljni prikaz modela motora i
provedenih analiza dan je u 6. poglavlju, a rezultati i usporedba podataka prikazani su u zadnjem
poglavlju. U varijanti sa slobodnim usisom najveća je specifična potrošnja goriva, zatim slijedi
prednabijanje motora s jednim turbopuhalom, iako se linije gotovo poklapaju u sekvencijalnom
prednabijanju i prednabijanju s jednim turbopuhalom, za sekvencijalno prednabijanje potrebna je veća
specifična potrošnja goriva. Najveća odstupanja postoje kod snage nakon brzine vrtnje od 3500
okr/min gdje sekvencijalno prednabijanje, odnosno visokotlačno turbopuhalo dolazi do svojeg
izražaja gdje se postiže najveća snaga pri brzini vrtnje od 4000 okr/min. Pri manjim brzinama vrtnje
motor s prednabijanjem s jednim turbopuhalom razvija veću snagu jer je u sekvencijalnom
prednabijanju turbopuhalo niskotlačno do 3500 okr/min. Prilikom kasnije upotrebe sustav
sekvencijalnog prednabijanja podložan je optimizaciji. Nepreciznost prilikom numeričke simulacije
onemogućuje utvrđivanje točnosti podataka.
Sažetak (engleski) Turbocharging is a system which increases the air preassure ahead of its entering in the cylinder, that
way the cylinder is packed with more air and that leads to the possibility of increased fuel combustion.
Impulse turbine and compressor are the two basic parts that form the turbocharger. The result of this
procedure is an increased engine power. By using the Lotus Engineering software a numerical
simulation was carried out which provided the characteristics of the diesel engine in variations such
as free suction, single-turbocharging and sequential turbocharging. In chapter 2, it was explained how
the circular cycle with interal combustion works. Chapter 3 described the compositon of an engine
with all its parts. Chapter 4 and 5 presented the system upgrade components, turbocharging and
cooling. Chapter 6 described the detailed view of the engine model and the conducted analyzes. The
last chapter provided the results and data comparison. The highest specific fuel consumption is in the
free suction variation, the fuel consumption is lower in the single-turbocharging variation and
although the lines almost coincide in the sequential turbocharging and the single-turbocharging
variations, the sequential turbcharging requires more fuel consumption. The largest variances exists
in power after a engine speed of 3500 rpm in which the sequential turbocharging variation that is, a
high-pressure turbocharging then achieves the maximum power at a engine speed of 4000 rpm. At
lower speeds, in the single-turbocharging variation the engine develops more power because in
sequential turbocharging variation the turbocharger is low-pressure up to 3500 rpm. The sequential
turbocharging variation is subjected to optimization in its later use. The inaccuracy of the numerical
simulation makes it impossible to determine the accuracy of the data.
Ključne riječi
prednabijanje
dizelski motor
turbopuhalo
snaga
numerička simulacija
Ključne riječi (engleski)
turbocharging
diesel engine
turbocharger
power
numerical simulation
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:190:662452
Studijski program Naziv: Strojarstvo Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra inženjer/inženjerka strojarstva (mag. ing. mech.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-10-15 08:46:41