Naslov TEHNOLOGIJA REPARATURNOG ZAVARIVANJA ROTORA PUMPE ZA ODSUMPORAVANJE
Autor Enzo Fabijančić
Mentor Duško Pavletić (mentor)
Član povjerenstva Kristian Lenić (predsjednik povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Tehnički fakultet Rijeka
Datum i država obrane 2018-03, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana TEHNIČKE ZNANOSTI Strojarstvo
Sažetak Reparaturno zavarivanje je kompleksna tehnološka disciplina koja pored poznavanja funkcije dijelova koji se repariraju, za pravilno izvođenje reparaturnog zavarivanja zahtjeva i dobro poznavanje metalurgije materijala, utvrđivanje oštećenja te njegova uzroka, ispravno saniranje oštećenja, te u konačnici kontrolu repariranih dijelova. Današnjim naprednim tehnološkim postupcima moguće je dobiti čelike koji su iznimno otporni na različite vrste oštećenja. Ipak, dugotrajnom uporabom dijelova izrađenih od tih materijala, u nepovoljnim okolinama i uvjetima, i dalje dolazi do trošenja koje ima za posljedicu velike ekonomske izdatke. Upravo se u tome ogleda velika korist reparaturnog zavarivanja. U ovom diplomskom radu biti će prikazan primjer reparaturnog zavarivanja, a predmet reparaturnih radova je rotor pumpe za odsumporavanje proizvođača „Andritz“ . Tijekom eksploatacije, površina rotora doživljava veliko trošenje uzrokovano kavitacijom od suspenzije koja se koristi kod odsumporavanja. Osnovni materijal je austenitno - feritni nehrđajući čelik, odnosno super dupleks čelik DIN 1.4517, na osnovu kojega je izabran dodatni materijal za zavarivanje. Tijekom navarivanja rotora korišten je postupak zavarivanja s taljivom elektrodom u zaštitnoj plinskoj atmosferi (MAG) uz korištenje praškom punjene žice, poštujući parametre zavarivanja navedene u Specifikaciji postupka zavarivanja. Tijekom navarivanja posebna je pažnja posvećena praćenju međuslojne temperature i korištenju zavarivačkih programa sa što manjim unosom temperature, da se miješanje sa osnovnim materijalom svede na minimum kako bi se osigurala ispravna struktura materijala te smanjile deformacije i zaostala naprezanja. Prije početka zavarivanja izvršeno je 3D skeniranje novog rotora, kao i potrošenog, te su se na taj način odredile površine na kojima je trebalo izvršiti navarivanje te broj prolaza, odnosno visina navarenog materijala. Rotor je nakon navarivanja strojno obrađen na nominalne mjere upotrebom CNC glodalice. Za obradu je korišten model skeniranog novog rotora. Nakon strojne obrade izvršeno je uravnoteženje rotora. Na kraju je dobiven gotov proizvod odnosno reparirani rotor koji je zadovoljio sve kriterije potrebne za njegov ispravan rad.
Sažetak (engleski) Build-up welding is a complex technological discipline that is used to restore worn metal parts to usable condition. To successfully complete this process it is important to know the function of the damaged parts and to have a good knowledge of metallurgy of materials. Also, it important to define the damage and its cause, to correctly repair the damage, and ultimately, to control the repaired parts. Advanced technological processes which are available these days, make it possible to produce steels that are extremely resistant to various types of damage. However, the long-term use of parts made from these materials in unfavourable environments and conditions, still results in wear of the material. This can lead to large economic expenses. The biggest benefit of build-up welding is seen in decreasing of these expenses. This thesis presents an example of build-up welding of the rotor of centrifugal pump used for Flue Gas Desulphurisation process. The manufacturer of the rotor and the pump is Andritz. During the exploitation, the surface of the rotor experienced wear caused by cavitation of the suspension used for desulphurisation. The basic material of the rotor is austenitic - ferrite stainless steel or super duplex steel with DIN number 1.4517. Additional welding material was chosen based on this material. Chosen welding procedure was Flux-cored arc welding (FCAW) in dual shield condition. The welding was obtained respecting the welding parameters specified in the Welding Procedure Specification. During welding, it was important to monitor interpass temperature and to use of welding programs with small temperature input to minimize mixing of additional and basic material. This was important to ensure the correct material structure and to reduce deformation and residual stresses. 3D scanning of the new and damaged rotor was performed prior to welding the damaged parts. With this procedure it was possible to determine the areas where build-up welding should be carried out, the number of passes, or height of the build-up material. After the welding procedure, the rotor was machined to nominal measures. A scanned model of the new rotor was used for machining on CNC milling machine. After machining, the rotor had to be balanced. Finally, the finished product was the repaired rotor that met all the criteria required for its proper operation.
Ključne riječi
rotor
zavarivanje
MAG
dupleks
čelik
Ključne riječi (engleski)
rotor
welding
FCAW
duplex
steel
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:190:040601
Studijski program Naziv: Strojarstvo Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra inženjer/inženjerka strojarstva (mag. ing. mech.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2018-04-16 08:20:59