Naslov PROJEKT PREDNABIJANJA MOTORA
Naslov (engleski) Engine turbocharging project
Autor Dario Jandrok
Mentor Tomislav Senčić (mentor)
Član povjerenstva Kristian Lenić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Tomislav Senčić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Tehnički fakultet (Zavod za termodinamiku i energetiku) (Katedra za brodsko strojarstvo) Rijeka
Datum i država obrane 2018-07-12, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana TEHNIČKE ZNANOSTI Strojarstvo
Sažetak U ovom radu objasnili smo razne načine prednabijanja kao što su rezonantno, mehaničko i prednabijanje turbopuhalom. Najvažnije i najviše korišteno je prednabijanje turbopuhalom zato jer je jednostavnije za izvesti od rezonantnog te je ekonomičnije, a mehanički pogonjeni kompresor troši snagu motora te je isto tako nepraktičan za korištenje. Turbopuhalo koristi za pogon dimne plinove koji nastaju kao produkt izgaranja goriva pa mora biti sposobno izdržati visoke temperature. Glavni dijelovi turbopuhala su kućište, osovina, puhalo i turbina. Kroz turbinu prolaze dimni plinovi te ju pokreću. Mehanička energija koja je dobivena od turbine prenosi se do puhala preko vratila i puhalo usisava zrak koji dolazi preko usisnog voda u motor. Također je u radu opisana i svrha međuhladnjaka. Objašnjene su i nepovoljne karakteristike turbopuhala. U radu smo također koristili program za simulaciju rada motora. Kod rješavanja zadanog zadatka, korišten je program Lotus, pomoću kojeg je moguće dobiti razne karakteristike motora. U ovom slučaju to su: snaga, moment, srednji efektivni tlak te specifična potrošnja motora. Za svaku od tih karakteristika program nam je izbacio podatke koje smo zatim preko Excel programa pretvorili u dijagrame radi lakšeg pregleda podataka. U sljedećem djelu rada smo pokušavali dobiti na klasičan način prethodno dobivene karakteristike motora. Proračun smo izvodili na dva načina: sa turbopuhalom i bez turbopuhala. Proces prema kojim smo radili proračun je Otto-v proces koji se sastoji od dvije adijabate i dvije izohore. Usporedbom podataka dobivenih iz programa i podataka koje smo izračunali na klasičan način utvrdili smo da su odstupanja mala. Svaki korak proračuna detaljno je opisan u radu. Na kraju svega smo gledali dolazi li nam u cilindrima do detonantnog izgaranja. U prilozima se nalaze popis slika i podaci koje smo računali u Excel tablicama za provjeru proračuna. Također se nalaze i sklopni nacrti motora i turbopuhala te još jedan pogled motora u izometriji.
Sažetak (engleski) In this paper we have explained various modes of supercharging such as resonant, mechanical and turbocharging. The most important and most widely used is turbocharging because it is simpler to perform and more economical compared to resonant. The mechanically driven compressor consumes engine power and is also impractical to use. Turbochargers are used to drive the flue gas generated as a fuel combustion product and must be able to withstand high temperatures. The main parts of the turbocharger are housing, shaft, blower and turbine. Through the turbine, flue gases pass and run the turbine. The mechanical energy generated from the turbine is transmitted to the blower over the shaft and the blower sucks the air that comes through the inlet pipe in the engine. The purpose of the intercooler is also described in this paper. Furthermore, we have also explained the unfavorable characteristics of the turbocharger. In this paper we used a program that simulates the workings of an engine. In solving the given task, a Lotus program was used, which provides a variety of engine features. In this case, these features are: power, moment, mean effective pressure and specific motor consumption. For each of these features, the program provided the data that we then converted with Excel to diagrams for easier interpretation of data. In the next part of the paper, we tried to get the classic features of the previously obtained engine characteristics. The calculation was done in two ways: with turbocharger and without turbocharger. The process by which we made the calculations is an Otto process that consists of two adiabats and two isochores. By comparing the data obtained from the program and the data we calculated in a classical way, we concluded that the deviations are small. Each calculation step is described in detail in the paper. At last, we observed if the detonation combustion is present in cylinders. We have attached a list of images and data that we have compiled in Excel calculation checklists. There are also assembly schemes of engine and turbochargers, and another view of the engine in isometry.
Ključne riječi
nabijanje motora
turbopuhalo
Ključne riječi (engleski)
charging engine
turbocharger
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:190:853458
Studijski program Naziv: Strojarstvo Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/ prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) inženjer/inženjerka strojarstva (univ. bacc. ing. mech.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2018-09-04 05:59:31