Sažetak | U Republici Hrvatskoj, skiderima s vitlom privlači se 60 % godišnjeg etata, pri čemu je u uvjetima rada hrvatskoga šumarstva neistražen francuski skider Camox F140 kojim raspolaže jedan licencirani izvoditelj šumskih radova. Cilj je rada provesti ocjenu pogodnosti primjene skidera Camox F140 određenjem njegova položaja unutar obitelji ovodobnih skidera s vitlom (2022. godina) temeljem morfološke raščlambe vozila. Morfološka raščlamba provesti će se na temelju geometrijskih, masenih i drugih veličina, pomoću kojih se izražavaju ovisnosti i donosi sud o valjanosti primjene, odnosno odabira šumskog vozila. Za morfološku raščlambu skidera s vitlom odabrano je šest osnovnih značajki skidera (ukupna duljina skidera, ukupna visina skidera, ukupna širina skidera, masa skidera, snaga motora i zakretni moment motora) te tri izvedene značajke skidera (indeks oblika širina / duljina, indeks oblika visina /duljina i jedinična masa skidera). Provedena morfološka raščlamba ovodobnih skidera s vitlom ukazala je da: 1) se nalaze u području prevladavanja visine nad širinom vozila, 2) nema jasno izraženih graničnih vrijednosti kod kojih prestaje rast gabaritnih dimenzija unatoč porastu snage motora i mase skidera, 3) prosječno 106 kg mase skidera nosi 1 kW snage pogonskog motora, 4) prosječno 639 kg mase skidera zahtijeva 1 Nm zakretnog momenta motora, 5) se raspon jediničnih masa kreće od 60 – 120 kg/kW, te 5) postojeće kategorizacije skidera s vitlom nisu više odgovarajuće. Na osnovi rezultata provedene morfološke raščlambe ovodobnih skidera s vitlom predlaže se kategorizacija s obzirom na masu skidera, snagu te zakretni moment motora: 1) Laki skideri (< 5 t, < 70 kW, < 400 Nm), 2) Srednje teški skideri (5 – 12,5 t, 70 – 140 kW, 400 – 800 Nm) te 3) Teški skideri (> 12,5 t, > 140 kW, > 800 Nm). Skider Camox F140, u prikazanim ovisnostima morfološke raščlambe ovodobnih skidera s vitlom svojim je položajem na ili uz liniju izjednačenja, što ukazuje na čvrstu pripadnost ovoga vozila obitelji ovodobnih skidera s vitlom i dobrotu njegove konstrukcije. |