Sažetak | Uslijed visokih dodirnih tlakova i klizanja kotača šumskih vozila tijekom mehaniziranoga pridobivanja drva dolazi do sabijanja šumskog tla, čiji je prirodni oporavak vremenski dug proces. Razina prirodnog oporavka sabijenog amfigleja traktorskih vlaka u jaseniku odsjeka 137a gospodarske jedinice Turopoljski Lug, u šest godišnjem razdoblju provedena je usporedbom dva fizikalna pokazatelja površinskog sloja tla dobivena laboratorijskom analizom iz nenarušenih uzoraka tla (Kopeckijevih valjaka) – prirodne gustoće tla i poroziteta tla. Odsjek 137a GJ Turopoljski Lug, zadnji puta je sječen u kasno ljeto 2016. godine sustavom harvester – forvarder, kada su prosjecane paralelne traktorske vlake međusobnoga razmaka 20 m, a koje su u međuvremenu obrasle amorfom. Nenarušeni uzorci tla, na i izvan traktorskih vlaka uzimani su tijekom 2022. godine uzduž osam traktorskih vlaka, kada su i mjerene na deset primjernih ploha značajke amorfe (broja biljaka amorfe, visina biljaka amorfe, promjer vrata korijena biljaka amorfe, masa nadzemnoga dijela biljaka amorfe) na traktorskim vlakama. Jednostruka analiza varijance prirodne gustoće i poroziteta tla, po četrdeset uzorka tla izvan (0,726 g/cm3, 68,4 %) i na traktorskim vlakama (0,699 g/cm3, 69,1 %), nije ukazala na statistički značajne različitosti, što ukazuje na prirodni oporavak sabijenoga tla traktorskih vlaka u razdoblju od šest godina. Polučeni rezultat prirodnog oporavka tla, utjecan je i obraštanjem traktorskih vlaka amorfom sa prosječno 833 biljke na 100 m traktorske vlake i prosječnom masom nadzemnoga dijela biljaka amorfe od 208 kg na 100 m traktorske vlake, koja je pridonjela melioriranju sabijenoga amfigleja traktorskih vlaka. Niski intenzitet zadnje sječe odsjeka 137a GJ Turopoljski Lug u kasno ljeto (suho tlo) 2016. godine od 43 m3/ha, kada su prosjecane paralelne traktorske vlake međusobnoga razmaka 20 m, sustavom pridobivanja drva harvester – forvarder, utjecao je na manji intenzitet kretanja vozila istim tragom te samim time brže vrijeme oporavka sabijenoga tla. |