Naslov Upravljanje poslovno-tehnološkim rizicima u obalnom linijskom kontejnerskom brodarstvu : doktorski rad
Autor Juraj Bukša
Mentor Damir Zec (mentor)
Član povjerenstva Damir Zec (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Pomorski fakultet (Zavod za brodsko strojarstvo i energetiku) Rijeka
Datum i država obrane 2010-01-01, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana TEHNIČKE ZNANOSTI Tehnologija prometa i transport Pomorski i riječni promet
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 656.6 - Pomorski, riječni i sl. prijevoz
Sažetak U obalnom linijskom kontejnerskom brodarstvu brodari svoje poslovanje zasnivaju na različitim tehnologijama prijevoza i prekrcaja od kojih svaka za sebe ima svoje prednosti i nedostatke te u poslovanju brodara nosi odreñene prednosti, ali i opasanosti koje mogu dovesti do odreñenih materijalnih i nematerijalnih posljedica. Tehnologija prijevoza i tehnologija prekrcaja važni su čimbenici koji utječu na donošenje poslovno-tehnoloških poslovnih odluka obalnog linijskog kontejnerskog brodara pri uspostavi novog ili održavanju postojećeg linijskog servisa. Poslovno-tehnološki rizik specifičnost je poslovnih subjekata koji se u svom poslovanju koriste tehničkim sredstvima i tehnologijama značajne materijalne vrijednosti. Poslovno-tehnološki rizik kod obalnog linijskog kontejnerskog brodara uvjetovan je donošenjem poslovno-tehnološke odluke koja se odnosi se na odabir tehnološkog rješenja o kojem ovisi rezultat poslovanja. Vrednovati poslovno-tehnološki rizik u sustavu obalnog linijskog kontejnerskog brodarstva znači prepoznati mjesta moguće povećane opasnosti, odnosno točaka na kojima je potrebno odrediti mjeru opasnosti i time omogućiti kvantitativnu i kvalitativnu usporedbu izmeñu tehnologija prijevoza i prekrcaja broda te odabira luka ticanja u obalnom linijskom kontejnerskom brodarstvu. Metodologija vrednovanja i upravljanja poslovno-tehnološkom rizikom temelji se na trima ključnim čimbenicima: na vremenu provedenom u sustavu, na prepoznatim točkama tehnoloških razlika te na odreñenim točkama posljedičnog troška. Najmanji trošak koji brod ima na putovanju ili dijelu putovanja smatra se idealnim troškom promatranog broda na promatranom putovanju ili dijelu putovanja. Svaki trošak koji brod napravi na putovanju ili segmentu putovanja, a koji je veći od najmanjeg izmjerenog troška, nastao je kao posljedica ostvarenja neke prijetnje ili opasnosti. Početna vrijednost posljedičnog troška jest najmanji izmjereni trošak ili idealni trošak. Kao mjera posljedičnog troška odnosno rizičnosti predlaže se standardna devijacija.Posljedični trošak koji je od idealnog veći za vrijednost dviju standardnih devijacija nalazi se u granicama prihvatljivog rizika (ALARP). Uspostavljeni algoritam svoju primjenu može naći u području planiranja i donošenja strateških odluka u obalnom linijskom kontejnerskom brodarstvu, pri uspostavi novih linija, uvoñenju novih brodova u postojeću liniju, uvoñenju novih glavnih ili usputnih luka te u uvjetima povećane ili smanjene potražnje brodskog prostora u zadanom okruženju.
Sažetak (engleski) In coastal liner shipping shipowners use different technologies of transport and loading/unloading, each of which, having its advantages and disadvantages, brings about certain benefits for the shipowner as well as dangers which might have certain material or immaterial consequences. The transport technology as well as the loading/unloading technology that is used in coastal liner shipping is an important factor that influences the shipowner’s decision-making process in establishing a new or maintaining the existing liner service. Business and technology risk is always present in business where tools and technologies of substantial material value are used. In coastal liner shipping, business and technology risk derives from a business and technology decision regarding the choice of the technological solution that business results depend on. In order to evaluate the business and technology risk in coastal liner shipping it is important to detect the spots of increased danger, i.e. the spots where it is necessary to measure/estimate the extent of the danger in order to provide a quality and quantity comparison of different transport and loading/unloading technologies and choose adequate ports of call in coastal liner shipping. The methodology of business and technology risk evaluation and management is based on three key factors: the time that the voyage takes, the detected spots of technological differences and the spots of consequent costs. The lowest costs of a vessel on a voyage or on a segment of a voyage are considered to be the ideal costs of a certain vessel on the voyage or on the segment of the voyage. Each cost that a ship has on a voyage or on a segment of a voyage that is higher than the lowest recorded cost is a consequence of a threat or a danger that has come to be. The initial amount of the consequent cost is the lowest recorded cost or the ideal cost. A standard deviation is proposed to be the measure of the consequent cost i.e. of the degree of risk. The consequent cost that is higher than the ideal cost by two standard deviations is within the limits of the acceptable risk (ALARP). The algorithm that has been established can be applied in planning and making strategic decisions in coastal liner shipping, as well as in establishing new lines, introducing new ships in the existing lines or introducing new main and intermediate ports of call.
Ključne riječi
poslovno-tehnološki rizik
poslovno-tehnološke odluke
točka posljedičnog troška
točka tehnoloških razlika
idealni trošak
posljedični trošak.
Ključne riječi (engleski)
business and technology risk
business and technology decisions
consequent cost spot
spot of technological differences
ideal cost
consequent cost
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:188:119735
Datum promocije 2010
Studijski program Naziv: Pomorstvo Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje tehničkih znanosti, polje tehnologija prometa i transport (dr. sc.)
URL zapisa u katalogu https://libraries.uniri.hr/cgi-bin/ucat/unilib.cgi?form=D1121127092
Vrsta resursa Tekst
Opseg 115 str; 30 cm
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Zatvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2017-01-19 17:31:31