Sažetak | Gospodarski kriteriji Europske unije uključuju postojanje djelotvornog tržišnog gospodarstva i sposobnost suočavanja s konkurentskim pritiskom tržišnih snaga unutar Europske unije, te barem minimalnu razinu konkurentnosti u glavnim gospodarskim granama. Republika Hrvatska je u dosadašnjem razvoju izgradila konkurentnost nekih svojih djelatnosti na tradicionalno shvaćenim komparativim prednostima. U suvremenim uvjetima hrvatsko gospodarstvo i promet trebaju težiti na fleksibilnosti, otvorenosti i konkurentnosti kao što je to slučaj u europskim integracijama. Zajedno s prometnom povezanošću, dostupnost logističkih operatora i njihova odgovarajuća ponuda čine temeljni preduvjet održiva i kontinuirana prometnog i gospodarskog rasta. U ovoj doktorskoj disertaciji provedena je sveobuhvatna i sustavna analiza logističkog operatora multimodalnog transporta na nacionalnoj i eurposkoj razini, te sustav osiguranja njegove odgovornosti u složenom multimodalnom poduhvatu. Logistički operator, između svih aktivnih sudionika multimodalnog logističkoga sustava, osigurava se brzo i optimalno odvijanje prometne i vanjskotrgovinske usluge. Zajedničkim upravljanjem i koordiniranjem ukupnih logističkih aktivnosti, uključujući lučke operacije, transport, skladištenje i distribuciju osigurava se individualni pristup korisnicima, poboljšava kvaliteta logističkih usluga, smanjuju oštećenja robe, poboljšava prisutnost na logističkom i osiguravajućem tržištu (...). Istraživanjem se došlo do znanstveno utemejenih saznanja o strukturalnoj i sadržajnoj deficitarnosti hrvatskog sustava osiguranja odgovornosti logističkog operatora multimodalnog transporta. Isto tako, željelo se ukazati na trendove razvoja multimodalnog transporta i upozoriti na sve veću potrebu donošenja hrvatskog multimodalnog transportnog prava kako bi se pratio korak s transportnom politikom Europske unije. Trendovi razvoja suvremenih transportnih tehnologija i otvaranja tržišta zahtjeva bitne izmjene u poslovanju logističkih operatora u Hrvatskoj, kako bi se uskladili sa europskim i svjetskim standardima kretanja prometa i multimodalnog transporta. Iz tog razloga u ovoj su se disertaciji multimodalni transport i logistički operator konzistentno istražilo, dijagnosticirali su se problemi u osiguranjima vezanim za multimodalni transport i njegove aktivne sudionike, te se predložilo primjereno riješenje putem matematičkog modela osiguranja odgovornosti logističkog operatora multimodalnog transporta. Model bi trebao poslužiti kao konkretna platformu usklađivanja hrvatskog sustava osiguranja odgovornosti unutar transportnog i osiguravajućeg prava. U segmentu hrvatskog prometa i transportnog osiguranja u modernim trendovima u svijetu, razvojem europskog transportnog prava i osiguranja takva je platforma prijeko potrebna. Bez nesmetanog funkcioniranja transportnog i osigurateljnog tržišta, nema uspješnog gospodarskog razvitka na tom području, niti će hrvatski logistički operatori moći izdržati pritisak strane konkruencije nakon integracije u jedinstveno europsko tržište. Polaznu osnovicu modela osiguranja odgovornosti logističkog operatora multimodalnog transporta čini dvadesetčetri elementa čijim se vrednovanjem došlo do određenih rezultata modela. Za primjenu modela korišteni su elementi koji direktno ili indiretno utječu na kvalitetu multimodalne transportne usluge, samim tim i na rad logističkog operatora te na osiguranje od odgovornosti logističkog operatora u multimodalnom transportu, a oni su: multimodalno pravo, multimodalna infrastruktura, multimodalna suprastruktura, multimodalne tehnologije, multimodalne informacijski sustavi, multimodalni tokovi robe, bruto domaći proizvod, multimodalni intelektualni kapital, multimodalne transportne mreže, multimodalno logističke mreže, logističkodistribucijski centri, logistički operator, predmeti logističke industrije, financijski potencijali logističkih operatora, kvaliteta logističke usluge, upravljanje troškovi u multimodalnom transportu, poslovna politika logističkih operatora, korporacijska struktura i kultura osiguravajaćuh društava, sustav obrazovanja u osiguranju, organizacija multimodalnog transportnog osiguranja, osiguranje robe u transportu, osiguranje prijevoznih sredstava, osiguranje odgovornosti svih aktivnih sudionika multimodalnog transporta, te ostali elementi u industriji multimodalnog transporta. Analize pojedinih elemenata, njihovo vrednovanje te dobivene stope rasta imali su za cilj primjenom znanstvenih metoda dokazati kako se, razvojem suvremenih transportnih tehnologija, razvojem prometne infrastrukture i suprastrukture u okvirima multimodalnog transporta, poznavanjem nacionalne i međunarodne pravne regulative te kvalitetnim osiguravajućim uslugama, može interakcijski povećati važnost logističkih operatora te osigurati njihova odgovornost u realizaciji multimodalnog transporta. Utvrđeni je prioritet za osiguranje odgovornosti logističkog operatora multimodalnog transporta utemeljen primarno na elementima multimodalnog transport kao što su multimodalno pravo, multimodalna infrastruktura, multimodalna suprastruktura (....), te elementima osiguranja kao što su osiguranje robe i prijevoznih sredstava (....) koji svi zajedno imaju utjecaja na osiguranje odgovornosti logističkoga operatora u realizaciji multimodalnog transporta. Primarni cilj modela je bio je formulirati osiguranje odgovornosti nacionalnih multimodalnih logističkih operatora i dati osnovu za poticanje redovitog osiguranja odgovornosti u realizaciji multimodalnog transportnog poduhvata. Primjenjivost modela osiguranja odgovornosti logističkog operatora multimodalnog transporta očekuje se u više područja: 1) u zakonodavstvu, kao platforma za donošenje novih zakona, npr. Zakona o multimodalnom transportu, čije je donošenje predviđeno planom provedbe Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju, no kasni zbog nepostojanja kvalitetne znanstveno-stručne pripreme. 2) u osiguranju, informacijama o sadržaju i metodama osiguranja odgovornosti, čime će se ostvariti viša kvaliteta osiguravajućih usluga, što će pak zaustaviti vrlo mali trend ove vrste osiguranja među logističkim operatorima ili njihovim potpunim ignoriranjem zbog mogućeg nedostatka kvalitetnog okvira ; 3) u multimodalnoj transpotnoj industriji, davanjem stručnih savjeta te sudjelovanjem u stručnim raspravama i savjetovanjima. Time će se širi krug logističkih operatora upoznati sa svojim pravima iz transportnih poslova, kao i mogućnostima kvalitetnog osiguranja odgovornosti u okviru postojećeg sustava odgovornosti ; 4) u logistici, koja će aktivnim sudionicima omogućiti uvid u najmodernije tokove transporta, uključujući potpuno novo područje osiguranja odgovornosti logističkog operatora multimodalnog transporta koje se dosad u Hrvatskoj nije izučavalo. Model osiguranja odgovornosti logističkog operatora multimodalnog transporta postavljen u ovoj doktorskoj disertaciji trebao bi pružiti poticaj za kontinuirano osiguranje odgovornosti hrvatskih špeditera i prijevoznika te njihovu transformaciju u logističke operatora koji bi sutra bili konkurentni u multimodalnoj mreži Europske unije. |