Naslov Prilagodba računovodstva potrebama strategijskog menadžmenta u hotelijerstvu : doktorska disertacija
Autor Iris Lončar
Mentor Milena Peršić (mentor)
Član povjerenstva Milena Peršić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Slavka Kavčić (predsjednik povjerenstva) strani drzavljanin: Nije dostupno
Član povjerenstva Sandra Janković (član povjerenstva)
Član povjerenstva Zdenko Cerović (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Fakultet za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu Opatija
Datum i država obrane 2012-01-01, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 640.4 - Hotelijerstvo. Ugostiteljstvo. Catering
Sažetak oktorska disertacija „Prilagodba računovodstva potrebama strategijskog menadžmenta u hotelijerstvu“ je proizišla iz spoznaje o kvantitativnoj i kvalitativnoj neprilagođenosti računovodstvenih podataka, informacija i izvještaja potrebama menadžera pri provedbi strategijskog upravljanja, na koju upućuju kako relevantna teorija, tako i praksa u svjetskim razmjerima. U ostvarenju postavljenoga istraživačkog cilja koji je definiran kao: ocjena mogućnosti prilagodbe postojećeg sustava računovodstvenog izvještavanja stvarnim informacijskim zahtjevima strategijskog menadžmenta spoznatim kroz pojedine procese strategijskog upravljanja i odlučivanja, u radu je provedeno empirijsko istraživanje u hotelijerstvu Hrvatske. Istraživanjem su testirane sljedeće hipoteze:
H1: Informacije menadžerskog računovodstva u hotelskim poslovnim sustavima u Hrvatskoj nisu dostatno usklađene s informacijskim zahtjevima menadžera u području donošenja strategijskih poslovnih odluka.
H2: U hotelskim poslovnim sustavima dominira korištenje vrijednosno izraženim informacijama o tekućem odvijanju poslovnih aktivnosti, a izostaje njihovo adekvatno povezivanje s nevrijednosno izraženim informacijama, što utječe na ukupnu kvalitetu računovodstvenih izvještaja.
H3: Poremećaji u okruženju i njihov mogući utjecaj na poslovanje još se uvijek ne prezentiraju na odgovarajući način u okviru računovodstvenih izvještaja za menadžere hotela.
H4: Računovodstvo kupaca, kao podsustav strategijskog računovodstva, prisutnije je u hotelima koji imaju izraženiju dugoročnu orijentaciju na kupce i nastoje osigurati poziciju lidera na tržištu.
Provedeno empirijsko istraživanje i testiranje dobivenih podataka deskriptivnim i inferencijalnim statističkim metodama rezultirali su potpunim ili djelomičnim dokazivanjima postavljenih hipoteza i sljedećim zaključcima:
-Informacije menadžerskog računovodstva u hotelskim poslovnim sustavima u Hrvatskoj nisu ni kvantitativno ni kvalitativno usklađene sa stvarnim informacijskim zahtjevima menadžera uključenih u procese strategijskog upravljanja.
- U hotelskim poslovnim sustavima prevladava korištenje vrijednosno izraženim informacijama, a izostaje njihovo adekvatno povezivanje s onima nevrijednosno izraženima, što uzrokuje lošiju kvalitetu računovodstvenih izvještaja.
- Utjecaj poremećaja u okruženju nije obuhvaćen na odgovarajući način u okviru računovodstvenih izvještaja za menadžere u vezi s razvojem tehnologije i djelovanjem državne regulative, dok je za ostale razmatrane čimbenike (kupci, konkurencija i kadrovi) utvrđen adekvatan obuhvat.
- Hotelski poslovni sustavi koji se koriste instrumentima, metodama i tehnikama računovodstva kupaca zauzimaju vodeći tržišni položaj, tj. imaju poziciju lidera, premda je u određenom broju njih zapaženo da računovodstva kupaca nema u praksi, što je posljedica nepoznavanja njegove svrhe i cilja, te koristi koje se njegovom upotrebom mogu polučiti.
Generalizirajući utvrđene spoznaje može se zaključiti da u hrvatskome hotelijerskom sektoru još nije ostvarena zadovoljavajuća razina implementacije instrumenata, metoda i tehnika strategijskog računovodstva. Kako bi se unaprijedila kvaliteta računovodstvenog izvještavanja, ponuđen je model prilagodbe računovodstva potrebama strategijskog upravljanja u hotelijerstvu, te je detaljno razrađen njegov podsustav koji se odnosi na pripremu i pružanje multidimenzionalno koncipiranih informacija o kupcima. Detaljizacija je provedena upravo u segmentu kupaca s obzirom da su oni prepoznati kao odlučujući čimbenik u ostvarenju performansi u hotelskim poslovnim sustavima.
Obavljenom sintezom svih spoznaja iz domaće i inozemne znanstvene literature u području strategijskoga upravljačkog računovodstva, dostupnih rezultata postojećih empirijskih istraživanja i zaključaka donesenih na temeljima vlastitoga empirijskog istraživanja − polučen je doprinos disertacije u znanstvenome i aplikativnom smislu. Cjelokupno istraživanje rezultiralo je zaključkom da se kontinuirano teorijsko i empirijsko istraživanje razvoja razine implementacije i učinkovitosti pojedinih rješenja koja se generiraju u evoluciji strategijskoga upravljačkog računovodstva postavljaju kao potreba i nužnost.
Sažetak (engleski) Awareness of the quantitative and qualitative maladjustment of the accounting data, information and reports to the managerial requirements in strategic management, indicated not only by the relevant theories but also by the global practices, lead to the PhD thesis „Adjustment of accounting to strategic management requirements in the hospitality industry“. To achieve the aim of research, defined as: appraisal of the possibility for adjustment of the existing accounting report system to the actual information requirements in strategic management perceived through individual strategic management and decision-making processes, empirical research in the Croatian hospitality industry was carried out. Following hypotheses were tested:
H1: Managerial accounting information in the Croatian hotel business systems is not in alignment with the managerial information requirements in the domain of strategic business decision-making.
H2: The hotel business systems are dominated by the information on the current business activities expressed in terms of value, and there is no adequate connection with the information not expressed in terms of value. This affects the overall quality of accounting reports.
H3: Regional disparities and the possible impact onto the business operations are still not adequately incorporated in the accounting reports for hotel managers.
H4: Buyers accounting system, as the strategic accounting sub-system, is more implemented by the hotels with a stronger long-term orientation on the buyers and endeavour to take market leadership.
The empirical research and data analysis carried out by descriptive and inferential statistics support our hypotheses either in full or partially, and the following conclusions have been reached:
-Managerial accounting information in the Croatian hotel business systems are neither quantitatively nor qualitatively in alignment with the actual managerial information requirements in the domain of strategic business decision-making.
- The hotel business systems are dominated by the information expressed in terms of value, and there is no adequate link with the information expressed otherwise, thus resulting in poorer quality of accounting reports.
- The impact of regional disparities is not adequately incorporated in the accounting reports for hotel managers with respect to technological advances and state regulation implementation, while the other factors observed (buyers, competition and staff) are adequately incorporated.
- Hotel business systems that implement the buyers accounting instruments, methods and systems take market leadership, i.e. they are the leaders, although some of them do not use the buyers accounting system in practice, as a consequence of not being fully aware of its purpose and goal, as well as the benefits arising from its use.
Taking into consideration the research findings in general it may be concluded that an adequate degree of implementation of the strategic accounting instruments, methods and system in the Croatian hospitality industry has still not been reached. In order to improve the quality of accounting reports, a model for adjustment of accounting to strategic management requirements in the hospitality industry has been set up. Furthermore, a sub-system covering preparation and dissemination of multi-dimensionally conceptualised information on buyers has been elaborated in detail. A detailed analysis of buyers was carried out having in mind the buyers crucial role in the hotel business system performances.
The synthesis of all the findings from the national and international scientific bibliography from the strategic managerial accounting domain, the results available from previous empirical research and the conclusions reached on the basis of this empirical research, all lead to the scientific contribution and application of this PhD thesis. The results of this research lead to the conclusion that continuous theoretical and empirical research on the development of the implementation level as well as the efficacy of particular solutions generated in the evolution of strategic managerial accounting is imperative.
Ključne riječi
strategijski menadžment
strategijsko računovodstvo
računovodstvo kupaca
hotelska industrija
USALI
MSFI 8
Ključne riječi (engleski)
strategic management
strategic accounting
customer accounting
hospitality industry
USALI
IFRS 8
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:188:138966
Studijski program Naziv: Poslovna ekonomija u turizmu i ugostiteljstvu Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje ekonomija (dr. sc.)
URL zapisa u katalogu https://libraries.uniri.hr/cgi-bin/unilib.cgi?form=D1130328046
Vrsta resursa Tekst
Opseg 247 str; 30 cm
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2017-01-19 18:20:18