Sažetak | Komunalna poduzeća u Republici Hrvatskoj i njihova strategija razvoja nedovoljno su
izraženo područje tranzicije gospodarstva. Teorijske i praktične odrednice strategije razvoja
komunalnih poduzeća u uvjetima tržišnoga gospodarstva dopunjuju se povijesnim iskustvom, međunarodnim
iskustvom i sagledivom socijalnom zbiljom u gradovima Republike Hrvatske.
Istražuju se obilježja poslovanja i aktualni razvoj komunalnih poduzeća, međuovisnost s
ekonomskim i socijalnim ciljevima te razvojem gradova, utvrđuje hijerarhija ciljeva strategije
razvoja komunalnih poduzeća i bitne sastavnice strategije razvoja. Zadovoljavanje potreba za
komunalnim proizvodima i uslugama iziskuje temeljitu preobrazbu u svim relevantnim
sadržajima značaja, svrhe i cilja poslovanja i razvoja. Kod toga, nedvojbena je povezanost
strategije, taktike i ciljeva i međuovisnosti strategije poduzeća sa strategijama viših razina
društveno-ekonomske orgamzacije. Organizacijskim oblicima komunalna poduzeća
osiguravaju drugim poduzećima i stanovništvu proizvode i usluge koji bi bili preskupi da ih
svaki subjekt osigurava u malom obujmu. Na proces proizvodnje (pružanja proizvoda) usluga
znatno utječu zahtjevi za efikasnosti, zadržavanjam "osjetljivosti" ciljeva i
podizanjem razine kvalitete. U kontekstu strategije razvoja značajan je utjecaj pada broja
stanovništva, izrazito smanjenog učešća industrije u strukturi društvenog bruto proizvoda i
visoke stope centralizacije, naročito s motrišta financiranja razvoja. U promišljanju strategije,
a zbog nasljeđa i aktualnih procesa, u prvi plan dolazi potreba restrukturiranja i definiranja
strateških sadržaja razvoja komunalnih poduzeća. Zaštita okoliša i održivi razvoj postaju vodeći
sadržaj u odnosu na položaj poduzeća i njihov javni karakter. Marketinška organizacija
u budućem razdoblju može ispoljiti odmah od starog i prijelaznog sustava i uspostavu
strategije kojoj je potoršač u centru interesa. Strategija vlasničke strukture poseban je izazov dugoročnog
razvoja. Aktualno razdoblje i iskustvo promatranih zemalja govori u prilog vlasnički
dominantnog položaja lokalne samouprave. Istodobno, u razdoblju nedostatnih proračuna
lokalnih samouprava s jedne strane, te rastućeg pritiska za povećanje uspješnosti
poslovanja s druge strane, nameće se potreba premišljanja vlasničkog restrukturiranja s
naglaskom na modele partnerstva javnog i privatnog sektora. Njihov značaj u ekonomskom i
socijalnom smislu, nasljeđeni i aktualni problemi, teškoće te izazovi i zadaci u okvirima
sveukupnog društveno-ekonomskog razvoja nužno iziskuju da se promišljanje budućnosti
komunalnih poduzeća definira strategijom razvoja. |