Naslov Višekriterijska i usporedna analiza efikasnosti elektroničkog poslovanja gradskih uprava : doktorska disertacija
Naslov (engleski) Multicriteria and comparative analysis of local e-government efficiency
Autor Jelena Jardas Antonić
Mentor Alemka Šegota (mentor)
Član povjerenstva Maja Biljan-August (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Alemka Šegota (član povjerenstva)
Član povjerenstva Vlasta Bahovec (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Ekonomski fakultet Rijeka
Datum i država obrane 2011-06-20, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 352/354 - Razine uprave. Lokalna, regionalna, središnja uprava
Sažetak Ulaskom u 21.stoljeće u svakom se segmentu ljudske djelatnosti osjeća snažan utjecaj
globalizacije, informatizacije te razvoja novih tehnologija. U takvim uvjetima borbe za
egzistenciju na tržištu, nužne su interne analize poslovanja poduzeća kao i analize
cjelokupnog konkurentnog tržišta, koje se sve češće provode usporedno s razvojem
metodološkog aparata za poslovna istraživanja. Obzirom na tendenciju preusmjeravanja
cjelokupnog poslovanja na oblike elektroničkog poslovanja, opravdano je upitati se, koliko je
taj sustav efikasan i koliko na njegovu efikasnost utječu faktori kao što je tehnološka
opremljenost, educiranost zaposlenika, ispravna implementacija sustava i brojni drugi. Većinu
tih potencijalnih nedostataka moguće je otkloniti ukoliko se prilikom implementiranja
elektroničkog poslovanja prate standardi koji je Europska Unija (EU) uvela u sklopu svoje
strategije na temu mrežne sigurnosti, računalnog kriminala i zaštite podataka u elektroničkoj
komunikaciji. Republika Hrvatska na putu je da postane članica EU. Jedan od zahtjeva koji se pred
nju postavlja je usklañivanje zakonodavne regulative s pravnom stečevinom EU, a to se
odnosi i na segment elektroničke uprave spram koje se postavlja zahtjev na uvoñenje
elektroničkog potpisa te usklañivanje standarda i zakona vezanih za elektroničku sigurnost.
Upravo je težnja za što bržim uključivanjem u EU potaklo donošenje brojnih strateških
dokumenata s područja e-Uprave kojima se ureñuje na koji će se način prilagoditi zatečeno
stanje elektroničkog poslovanja u javnim institucijama sa zahtjevima koje postavljaju
standardi u EU, a koji je opisan Akcijskim planom u sklopu Strategije razvoja elektroničke
uprave u Republici Hrvatskoj za razdoblje od 2009. do 2012. godine. Takoñer je sredinom
2010. godine izdan dokument Hrvatskog okvira za interoperabilnost koji omogućava da se
uspostavi sustav e- Uprave koja će biti korisnički orijentirana. Analiza efikasnosti jednog tako kompleksnog sustava nije jednostavna i stoga je u doktorskoj disertaciji za ocjenu efikasnosti elektroničkog poslovanja gradskih uprava
korištena analiza omeñivanja podataka kao najprikladnija metoda koja omogućava korištenje
višestrukih inputa i outputa kvantitativne i kvalitativne prirode. Analizom omeñivanja
podataka jedinice su selektirane na one relativno efikasne i relativno neefikasne, a potom su
efikasne jedinice rangirane uz pomoć superefikasnosti (DEA) i analitičkog hijerarhijskog
procesa (AHP). U analizi omeñivanja podataka korišteni su CCR i BCC modeli, a putem
projekcija su, takoñer, dobivene i konkretne mjere za poboljšanje relativne efikasnosti
elektroničkog poslovanja svake neefikasne ocjenjene jedinice gradske uprave.
Meñutim, obzirom na indeks e-Spremnosti prema kojem je RH rangirana na 54.
mjesto i koji je dobiven obzirom na istraživanje fokusirano na institucije državne razine čija je
e-Usluga na puno boljem stupnju razvoja od gradskih uprava koje pripadaju lokalnoj razini, te
obzirom na dobivene podatke i provedenu analizu, može se zaključiti da e-poslovanje
gradskih uprava na lokalnoj razini tek počinje razvijati i nalazi se, ovisno o pojedinoj gradskoj
upravi, u prve dvije faze razvoja. Razlog tako niskog stupnja razvoja e-poslovanja većine
gradskih uprava RH u odnosu na EU, nalazi se izmeñu ostalog, i u činjenici da se je kroz
dokument Strategija razvoja elektroničke uprave u Republici Hrvatskoj za razdoblje od 2009-
2012 g. fokusiralo isključivo na implementaciju i razvoj e-poslovanja državnih institucija, dok
su one na lokalnoj razini prepuštene inicijativi menadžerskog kadra.
Sažetak (engleski) Globalization, computerization and the development of new technologies have
strongly impacted all spheres of human activity at the beginning of the 21st century. The
conditions of market survival demand for internal analyses of business performance as well as
the analyses of competitive markets of the company as a whole, which are increasingly
conducted parallel to the use of business research methodological apparatus. Given the
tendency to transform business operations to electronic forms, it is reasonable to ask about the
efficiency of e-business and whether, and to what extent, do such factors as technological
equipment, education of employees, proper implementation of the system and many other
influence the effectiveness of this system. The limitations within these factors can be
overcome if entities implement e-business standards advocated by the European Union as a
part of its strategy in the fields of network security, computer crime and data protection in
electronic communications. The Republic of Croatia is on its path of becoming an EU member. One of the
requirements placed before Croatia is the harmonization of its legislation with the acquis
communautaire. This also refers to the claims towards the electronic government for the
introduction of electronic signatures and harmonization of the standards and regulative related
to electronic security. Croatia’s aspiration for a faster integration into the EU, enhanced the
adoption of a number of strategic documents relating to e-government that govern the way in
which the current state of e-business in public institutions will adapt to the requirements set
by EU standards described in the Action Plan within the Strategy for the Development of E-
Government in the Republic of Croatia 2009 - 2012. Moreover, in June 2010, the Croatian
government introduced the Croatian Interoperability Framework which will provide for a
user-oriented e-government system. Analysis of the effectiveness of such a complex system is not simple and therefore, within the framework of this doctoral dissertation analysing and assesing the efficiency of city
government e-business, the author uses data envelopment analysis, as the most appropriate
method which allows for the use of multiple inputs and outputs of quantitative and qualitative
nature. The data envelopment analysis firstly selected units into those relatively efficient and
those relatively inefficient. Later on, the efficient units were ranked using the superefficiency
model (DEA) and analytic hierarchy process (AHP). The data envelopment analysis was
conducted through the CCR and BCC models, and projections obtained concrete measures to
improve the relative efficiency of electronic business operations each individual inefficient
rated unite of city government. However, considering the e-readiness index, according to which Croatia is ranked at
54th place and which was obtained through research focused at state-level institutions, whose
e-services are at a higher level of development than those at local level i.e. city governments,
and in view of the obtained data and conducted analysis, it can be concluded that e-business in
city governments at local level is just starting top develop and is, depending on the individual
city administration, in the first two development phases. The reason for such a low level of e-
business operations of most city governments in Croatia, in relation to the EU, lies, among
others, in the fact that the Strategy for the Development of E-Government in the Republic of
Croatia 2009 – 2012 was mainly focused on the implementation and development of e-
business in state institutions, while those governments at local level were left at the initiative
of the managerial personnel.
Ključne riječi
relativna efikasnost
analiza omeñivanja podataka
višekriterijska analiza
elektronička uprava.
Ključne riječi (engleski)
relative efficiency
DEA
multi-criteria analysis
E-government
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:188:526731
Studijski program Naziv: Ekonomija i poslovna ekonomija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje ekonomija (dr.sc.)
URL zapisa u katalogu https://libraries.uniri.hr/cgi-bin/unilib.cgi?form=D1130411067
Vrsta resursa Tekst
Opseg 272 str.
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2017-03-20 14:03:12