Naslov Dobne razlike predškolske djece u divergentno-eksploratornoj likovnoj kreativnosti
Naslov (engleski) Age Differences of Preschool Children in Divergent-Exploratory Visual Creativity
Autor Silvija Stojšić
Mentor Anita Rončević (mentor)
Član povjerenstva Darko Lončarić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Anita Rončević (član povjerenstva)
Član povjerenstva Maja Verdonik (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Učiteljski fakultet (Katedra za interdisciplinarne i prirodne znanosti) Rijeka
Datum i država obrane 2018-09-26, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana INTERDISCIPLINARNA PODRUČJA ZNANOSTI Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
Sažetak Kreativnost kao odgojna vrijednost neophodno je pokretač modernog društva. Djetinjstvo nije samo pripremna faza za budući život, već je životno razdoblje koje ima svoje vrijednosti. Nacionalni kurikulum za rani i predškolski odgoj i obrazovanje (2014) upravo promiče i kreativnost kao vrijednost koja predstavlja osnovu razvoja djeteta u inicijativnu i inovativnu osobu koja je u stanju prepoznati, inicirati i oblikovati različite kreativne aktivnosti i pronalaziti originalne pristupe rješavanju različitih problema njegujući prirodnu kreativnost djeteta.
Kreativnost čini skup misaonih procesa, operacija i osobina ličnosti te prema tome autor Guilford navodi dva oblika misaonih operacija: konvergentni i divergentni oblik. Konvergentni oblik mišljenja je razumsko logičko zaključivanje i traženje točnog rješenja određenog zadatka (Guilford 1971, prema Supek, 1987). Nadalje, divergentno mišljenje ističe suprotnu stranu konvergentnog mišljenja te u svojem procesu pronalazi što veći broj ispravnih rješenja i rezultata (Sternberg, 2006).
Ovim se radom i istraživanjem stavlja naglasak na divergentno – eksploratoni oblik mišljenja mjerenjem likovne kreativnosti djece te pokušava uvidjeti postoji li dobna razlika djece predškolske dobi. Pri formuliranju istraživanja korišten je EPoC test potencijalne kreativnosti koji se sastoji od četiri glavne domene: konvergentne, divergentne, grafičke i verbalne. Istraživanje je provedeno u dječjem vrtiću Olga Ban Pazin u razdoblju od 04.04.2018. do 10.05.2018. godine, na uzorku od N = 30 ispitanika u dvije sesiju u trajanju od 30 do 45 minuta te potrebnom razmaku od tjedan dana. Ispitano je 13 petogodišnjaka, 16 šestogodišnjaka te 1 sedmogodišnjak. Konačnim rezultatima pokazano je da ne postoji statistički značajna razlika djece u dobi od pet i šest godina, čime se zaključuje kako je potrebno poticati divergentno mišljenje u dječjem izražavanju te osigurati dodatne edukacije za odgajatelje.
Sažetak (engleski) Creativity as an educational value is a necessary driver of a modern society. Childhood is not just a preparatory phase for a future life, but a life period that has its own value. The National Curriculum for Early and Pre-School Education (2014) promotes precisely creativity as a value that is the foundation of development of a child into a person that takes initiative and it is innovative. Someone who is able to identify, initiate and shape different creative activities and find original approaches to solving various problems by nurturing natural creativity of a child.
Creativity makes a set of thought processes, operations and personality traits, and Guilford, accordingly, has two forms of thought-based operations: a convergent and a divergent form. Convergent form of thinking is a reasonable logical concluding and the search for the exact solution of a given task (Guilford 1971, according to Supek, 1987). Furthermore, divergent form of thinking points to the opposite side of convergent thinking and finds as many solutions and results as possible in its process (Sternberg, 2006).
This work and research puts an emphasis on divergent - explorative form of thinking by measuring the artistic creativity of children and trying to find out if there is an age difference between pre-school children. In the formulation of the research, the EPoC test of potential creativity was used, which consists of four main domains: convergent, divergent, graphical and verbal. The research was conducted in the kindergarten Olga Ban Pazin in the period from April 4 2018 until May 10 2018 on a sample of N = 30 examinees in two sessions lasting 30 to 45 minutes and in the required weekly spacing. Thirteen five-year-olds, 16 six-year-olds and one seven-year-old were studied. Final results show that there is no statistically significant difference between children aged five and six, concluding that it is necessary to stimulate divergent thinking in children's expressions and to provide additional education for educators.
Ključne riječi
Ključne riječi: divergentno - eksploratorna likovna kreativnost
EPoC test
dobne razlike
predškolska djece
Ključne riječi (engleski)
Keywords: divergent - exploratory visual creativity
EPOC test
age differences
preschool children
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:189:925760
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2018-10-18 12:09:27