Naslov Analiza pozitivnih afektivnih stanja odgajatelja
Naslov (engleski) The Analysis of Educators' Positive Affective States
Autor Sanja Čačić
Mentor Sanja Tatalović Vorkapić (mentor)
Član povjerenstva Renata Čepić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Sanja Tatalović Vorkapić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Lidija Vujičić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Učiteljski fakultet (Katedra za interdisciplinarne i prirodne znanosti) Rijeka
Datum i država obrane 2016-09-22, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana INTERDISCIPLINARNA PODRUČJA ZNANOSTI Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
Sažetak Za kvalitetan rad odgajatelja nisu samo važne kompetencije kojima odgajatelj raspolaže, već i odrednice implicitne kognicije s kojima odgajatelj svakodnevno dolazi u svoju vrtićku skupinu. Osnovni cilj ovog istraživanja bio je ispitati pozitivna i negativna afektivna stanja odgajatelja predškolske djece, te njihov omjer. U istraživanju je sudjelovalo 152 ispitanika, od čega 115 studenata Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci, polaznika diplomske razine studija Ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja raspoređenih u šest studijskih grupa i 37 odgajateljica koje su direktno uključene u odgojno-obrazovnu praksu. Prilikom istraživanja korišten je upitnik Panas, koji sadrži 20 čestica. Ispitanici su svakodnevno, tijekom 13 dana u isto vrijeme procjenjivali svoje emocije na skali od 1-5 Likertovog tipa. Osnovni rezultati pokazali su da se prema srednjim vrijednostima doživljavanja emocija ispitanici najčešće osjećaju redom: zainteresirano, aktivno, odlučno i budno. Najrjeđe se osjećaju: posramljeno i neprijateljski raspoloženo. Može se zaključiti da ispitanici u prosjeku doživljavaju više pozitivnih nego negativnih emocija. Rezultati ukazuju također na to da postoji statistički značajna negativna povezanost između pozitivnih i negativnih emocija. Drugim riječima, što ispitanici doživljavaju više pozitivnih emocija, to doživljavaju manje negativnih emocija. Također, pronađena je statistički značajna razlika u doživljavanju negativnih emocija (U=1338,0; z = -2,13; p=0,03) i omjeru pozitivnosti (U=1248,5; z = -2,09; p=0,04) između studentica i odgajateljica iz neposredne odgojno-obrazovne prakse. Studentice su češće doživljavale negativne emocije od odgajateljica iz prakse. Kod studentica se pronalazi i niži omjer pozitivnosti nego kod odgajateljica iz prakse. Osim toga, pronađena je statistički značajna razlika u osjećaju uznemirenosti, prestrašenosti, poletnosti, aktivnosti i uplašenosti između studentica i odgajateljica. Studentice su se češće nego odgajateljice iz prakse osjećale uznemireno, prestrašeno i uplašeno, dok su se odgajateljice iz prakse češće osjećale poletno i aktivno. Ovaj rad može ukazati na potrebu i važnost osnaživanja odgajateljica već pri inicijalnom obrazovanju sadržajima iz područja pozitivne psihologije, koji se mogu ponuditi i odgajateljicama iz prakse kroz različite radionice i seminare
Sažetak (engleski) Competencies are not the only ones important for educator's quality work. Determinants of implicit cognition, which are present in their every day interaction with children, are also important. The primary goal of this research was to look into positive and negative affective states and their ratio among preschool educators. There were a total number of 152 participants, 115 of which are students at the Faculty of Education, attendants of Early and preschool education Masters program, divided in six groups and 37 educators directly involved in educational practice. PANAS questionnaire was used in the research, consisting of 20 particles. Participants assessed their emotions on a daily basis, at the same time, on a 1-5 Likert scale. The results show that participants most frequently feel: interested, active, determined and awake. Participants feel ashamed and hostile the least frequent. The conclusion is that they experience more positive emotions than negative ones. The results also show that there is statistically significant negative correlation between positive and negative emotions. In other words, the more positive emotions they experience, the less negative emotions they will experience. Also, there is a statistically significant difference in experiencing negative emotions (U=1338,0; z = -2,13; p=0,03) and in positivity ratio (U=1248,5; z = -2,09; p=0,04) between students and educators in practice. Students experienced negative emotions more frequently than educators. There is also a lower positivity ratio among students. Furthermore, there is a statistically significant difference in experiencing feelings of disturbance, fright, enthusiasm, activity and fear between students and educators. Students felt disturbed, frightened and scared more frequently, while educators felt enthusiastic and active more frequently. This paper can point out to a need and importance for strenghtening educators with contents from poisitive psychology during their education, which can also be offered to educators from practice in forms of workshops and seminars.
Ključne riječi
pozitivna psihologija
implicitna pedagogija
afektivna stanja
emocije
pozitivan odgajatelj
Ključne riječi (engleski)
positive psychology
implicit pedagogy
affective states
emotions
positive educator
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:189:841640
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2016-10-13 10:22:12