Sažetak | Osnovni cilj ovog završnog rada je prikazati faze razvoja dječjeg likovnog stvaralaštva, konkretnije razvoj prikaza ljudskog lika u djece rane i predškolske dobi. Mnoga istraživanja su provedena u razvoju likovnog stvaralaštva. Tako su Lowenfeld i Brittain odredili šest faza razvoja. U završnom radu istražene su , uz pomoć literature, prve dvije faze dječjeg likovnog stvaralaštva, koje obuhvaćaju fazu šaranja ili fazu izražavanja primarnim simbolima, a ona obuhvaća djecu od dvije do četiri godine starosti. U toj fazi je značajan prilog ostavila Rhoda Kellog koja je proučavala razvoj prvih šara, koje su preteča za razvoj složenijih simbola. Nakon faze šaranja , nastupa faza izražavanja složenim simbolima ili predšematska faza, koja se proteže od djetetove četvrte do sedme godine života.
Razlike između tih dviju faza su vrlo velike, jer kako se dijete razvija i raste, spoznaje svijet koji ga okružuje, tako njegova sposobnost i u likovnom stvaralaštvu raste. Počeci likovnog izražaja kreću od linija- titrajućih, izlomljenih, kružnih. Nakon linija zatvara se prvi oblik pomoću kruga, a kasnije i četverokuta. Prepoznatljivi lik u tim počecima je takozvani glavonožac, koji s razvojem djeteta napreduje i dobiva sve više detalja, dok se ne preobrazi u reprezentativnu figuru prikaza ljudskog lika.
Saznanja koja su predstavljena u teorijskom dijelu rada, su u praktičnom dijelu rada potvrđena. Likovne aktivnosti provedene s djecom u dobi od dvije do sedme godine života, te njihovi crteži jasno potvrđuju sve faze razvoja u likovnom stvaralaštvu. U provedenim aktivnostima su također dobivena jasna saznanja o važnosti materijala, tehnika i poticaja koji se nude djeci kako bi se djeca mogla izraziti, ali i o znanju koje odgojitelji trebaju imati da bi poticali i omogućili djeci nesmetan i potpun razvoj u svim segmentima njihova života. |
Sažetak (engleski) | Fundamental purpose of this final report was to represent stages of artistic development in childrens growth, especially development of human figure image at toddlers and pre- school children.
Lowenfeld and Brittain described six stages of artistic development. In this report the basis is on first two stages of artistic development. First stage is known as Scribbling stage which includes drawing*s of children from age two to four. Rhoda Kellog observed the occurrance of specific patterns common to al human beings that are expressed by children, from first mark to representational objects such as humans. Preshematic stage appearse after Scribbling stage and it includes children age from four to seven.
Differences betwen this two stages are very large because children evolve, grow an realize the world around them, and also their ability in artistic development.
Earliest drawings are various types os scribbles including disordered, longitudional and circular vibrating lines. After that period children draw representational simbols, round shaped and square shaped figures. Recognizable formo f Tadpole are drawed by children an that Tadpole is growing and gets details until it becomes a recognizable shape of a human figure.
Cognitions which are represented in theoretical part of this report are in prectical part confirmed.
Artistic activities carried out with children from age two to seven and their drawings are confirming all stages of artistic development. Artistic activities which are carried out are also clearly obtaining the meaning of materials, techniques and encouragmante in child*s artistic development. We can see the importance of all of these for young children to develop and learn and grow in all parts of their lives. |