Naslov Alternativne pedagogije u predškolskim ustanovama
Autor Nika Bertović
Mentor Siniša Opić (mentor)
Član povjerenstva Siniša Opić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Tihana Kokanović (član povjerenstva)
Član povjerenstva Zdenko Braičić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet (Katedra za pedagogiju i didaktiku) Zagreb
Datum i država obrane 2019-09-12, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija Pedagogija ranog i predškolskog odgoja
Sažetak Početak dvadesetog stoljeća obilježen je pokretom reforme pedagogije iz kojeg su proizašli brojni pedagoški koncepti. Najznačajniji među njima su Waldorf, Montessori, Reggio i Agazzi. Pristupi ovih pedagogija se pomalo razlikuju, ali svi imaju isti cilj, a to je dobrobit djeteta i njegov cjeloviti razvoj. Sve alternativne pedagogije su usmjerene na dijete, pružaju mu slobodu, samostalnost u radu, potiču ga na učenje istraživanjem i učenje putem vlastitog iskustva kojeg stječe u interakciji s okolinom. Kod djece je vrlo važno razvijati stvaralaštvo kako bi se u budućnosti mogli odgovorno odnositi prema svijetu i aktivno sudjelovati u njegovu stvaranju. Cilj ovog rada je analizirati temeljne karakteristike alternativnih pedagogija. Naglasak se stavlja na usporedbu Montessori i Waldorf pedagogije kao dvije najraširenije pedagogije, kako u svijetu tako i u Hrvatskoj. Najznačajnija dodirna točka im je središnja pozicija djeteta kojem se pruža sloboda. Maria Montessori slobodu je djetetu pružala od najranije dobi, pri čemu mu odrasli pružaju indirektnu pomoć, dok Steiner smatra kako dijete tek nakon puberteta može samostalno odlučivati. Oboje svoj odgoj i obrazovanje temelje na potrebama djeteta i smatraju da se njihovim zadovoljenjem mogu zadovoljiti i potrebe cijelog društva. Zajedničko im je i to što odrasle smatraju uzorom djeci, oni se ugledaju na njihovo ponašanje, izgled, mimiku i odabir riječi. Montessori smatra da odrasli trebaju djetetu pružiti pomoć za samopomoć, a za Steinera su odrasli model koje dijete treba oponašati. Obje pedagogije naglasak stavljaju na upotrebu prirodnih materijala i povezivanje djece s prirodom.
Sažetak (engleski) The beginning of the twentieth century was marked by a pedagogical reform which has resulted with numerous pedagogical conceptions. The most significant of them are Waldorf, Montessori, Reggio and Agazzi. These pedagogies have slightly different approaches, but they all have the same goal which is the well-being of the child and child’s overall development. All alternative pedagogies are focused on child, giving him freedom, autonomy in work, encouraging him to learn by his own experience in interaction with the environment. It is very important for children to develop creativity, on that way they will be able to treat the world with responsibility and actively participate in its creation. The aim of this paper is to analyze the fundamental characteristics of alternative pedagogies. The emphasis is on comparison of Montessori and Waldorf pedagogy, as the two most widely used pedagogies in the world and in Croatia as well. In both pedagogies the child is in the central position. Maria Montessori gave a child freedom from a young age, with adults giving him indirect help. On the other hand Steiner believes that child can make his own decisions only after puberty. Both base their education on the needs of the child, believing that this will lead to meeting the needs of society as a whole. What they have in common is that they consider adults to be role models for children, they imitate their behavior, appearance, mimicry and word choice. Montessori believes that adults need to offer a child a help for self-help, and for Steiner adults are the role model that children should emulate. Both pedagogies stress the importance of the natural materials and keeping in touch with nature.
Ključne riječi
alternativne pedagoške koncepcije
programi usmjereni na dijete
Montessori pedagogija
Waldorf pedagogija
Ključne riječi (engleski)
alternative pedagogical conceptions
child-focused programs
Montessori pedagogy
Waldorf pedagogy
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:508213
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (univ.bacc.rpoo.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2019-10-01 07:37:05