Naslov Usporedba korištenja elektroničkih i novih medija među djecom rane i predškolske dobi
Naslov (engleski) Comparison of the Electronic and New Media use Among Preschool Children
Autor Dominika Beljo
Mentor Marina Gabelica (mentor)
Mentor Lana Ciboci (sumentor)
Član povjerenstva Dubravka Težak (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Lana Ciboci (član povjerenstva)
Član povjerenstva Marina Gabelica (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2019-09-20, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Informacijske i komunikacijske znanosti Masovni mediji
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija Razvojna psihologija
Sažetak Mediji su postali neizostavni dio suvremenog društva te nezaobilazan dio djetetove dnevne rutine. Današnja djecu nazivamo digitalnim urođenicima jer odrastaju zajedno s medijima i počinju ih koristiti u sve ranijoj dobi. Digitalno doba, virtualni svijet i medije trebamo prihvatiti kao dio djetinjstva i potruditi se razumjeti ih kako bismo mogli osigurati da djeca iz medije izvuku ono najvažnije – vještine, stavove i znanja. Odnos djece i medija sve je više u fokusu istraživača jer su utjecaji medija na djecu raznoliki, mogu biti pozitivni, ali i negativni, što ovisi o medijskim sadržajima, dobi djeteta i angažmanu odraslih osoba iz djetetova okruženja i koliko sudjeluju u dječjim aktivnostima vezanima uz medije te ovisi, naravno, o medijskoj pismenosti odraslih osoba. Kako bi djeca mogla odgovorno i na primjeren način koristiti medije te biti zaštićena od negativnih utjecaja, moraju se medijski opismenjavati. Dijete je zaštićeno prvenstveno Konvencijom o pravima djeteta i različitim medijskim zakonima. Prve medijske navike dijete stječe u vlastitom domu, kopira navike roditelje koji su prvi i najvažniji medijski učitelji, a zatim tu ulogu kasnije dijele s odgojiteljima i učiteljima u školi. Televizija se i danas zadržala kao jedan od medija koji djeca rado koriste unatoč pojavi interneta i njegovoj širokoj primjeni i mogućnošću korištenja na raznim uređajima. Djeca televiziju gledaju kod kuće, a putem interneta mogu pristupati medijskim sadržajima i izvan kuće. Korištenjem televizije i interneta djeca više vremena provode uz ekrane i to u prosjeku oko tri sata dnevno što utječe na njihove ostale aktivnosti. Kako bi se spriječile potencijalno negativne posljedice vremena provedenog pred ekranima, važno je birati kvalitetni sadržaj, ali i poticati na druge aktivnosti osim gledanja medijskih sadržaja. U istraživačkom dijelu rada predstavljeni su rezultati navika korištenja televizije i interneta djece rane i predškolske dobi koje je provedeno na uzorku od 105 roditelja.
Sažetak (engleski) The media have become an indispensable part of modern society, an unavoidable part of the child's daily routine. Children are digital natives because they grow up with media and they start using them at early age. We need to accept the digital age, the virtual reality and the media as a part of childhood and try to understand them in order to ensure that children from the media get the most important things - skills, attitudes and knowledge. Relationship between children and media is increasingly in the focus of the researchers because the influence of the media on children is diverse, it can be positive and negative, depending on media content, the age of child, engagement of adults from the child's environment, how much they participate in children's media activities and depends on the media literacy of adults. In order for children to use the media responsibly and appropriately and to protect them from negative influences, media literacy must be provided. Primarily, child is protected by the Convention on the Rights of the Child and by different media laws. The first media habits of the child acquires from the parents in their own home, the child copies the habits of parents. Parents are the first and most important media teachers, they share this role later with teachers. The media attracts children and the choice of media use is various. Television has remained one of the media that children gladly use in spite of the emergence of the internet and its widespread use and ability to use on various devices. Children watch television at home, but they can use the media outside the home wherever they are on the internet. With the use of television and the internet, children have more screen time, an average of about 3 hours a day, which affects on their other activities. In order to prevent the effects of screen time, it is important to choose high quality content but also to encourage other activities than watching various media content. In the research part of this paper the results of the usage of television and internet among preschool children on a sample of 105 parents in kindergarten are presented.
Ključne riječi
dijete
obitelj
televizija
internet
medijske navike
medijska pismenost
Ključne riječi (engleski)
children
family
television
internet
media literacy
media usage
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:628734
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2020-12-03 13:38:39