Naslov Tehnike prostorno-plastičkog oblikovanja u primarnom obrazovanju
Naslov (engleski) Sculpting Techniques in Primary Education
Autor Morena Grudenić
Mentor Ivana Gagić Kičinbači (mentor)
Član povjerenstva Danijel Žabčić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Luka Petrač (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana Gagić Kičinbači (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet (Katedra umjetničkog područja) Zagreb
Datum i država obrane 2019-09-20, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana UMJETNIČKO PODRUČJE Likovne umjetnosti Kiparstvo
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija
Sažetak Kiparske tehnike u osnovnoj se školi nazivaju tehnikama prostorno-plastičkog oblikovanja. Tehnike prostorno-plastičkog oblikovanja su glina, glinamol, plastelin, gips, bronca, drvo, kamen, žica, lim, aluminijska i bakrena folija, papir-plastika i didaktički neoblikovani materijali. One omogućavaju učenicima izražavanje modeliranjem i građenjem u različitim materijalima. Tehnike prostorno-plastičkog oblikovanja najčešće korištene u primarnom obrazovanju su glina, glinamol, plastelin, papir-plastika, aluminijska folija, žica i didaktički neoblikovani materijali. Rad s navedenim tehnikama usmjeren je na modeliranje, kombiniranje, variranje i razlaganje odnosa volumena i prostora, što razvija vizualno i taktilno opažanje, oblikovno-prostorno mišljenje, ali i finu motoriku šake. Oblikovanje i građenje navedenim tehnikama omogućuje učeniku da doživi konkretnost volumena nasuprot iluziji volumena u području crtanja i slikanja.
Cilj istraživanja bio je istražiti uspješnost upotrebe tehnika prostorno-plastičkog oblikovanja u likovnom izražavanju učenika nižih razreda osnovne škole. Uzorak ispitanika je 35 učenika trećeg i četvrtog razreda Salezijanske osnovne škole u Zagrebu. U trećem je razredu održan jedan nastavni sat, a u četvrtom dva nastavna sata. Odabrane su tehnike: aluminijska folija, žica i glina. Motiv je za svaku tehniku bio drugačiji. Učenici su se s tehnikom žice i aluminijske folije susreli prvi put. Određene su tri kategorije uspješnosti: uspješan rad, prosječan rad i neuspješan rad. Kategorizacija rezultata ostvarena je na osnovi unaprijed određenih elemenata vrednovanja odgovarajućih odabranoj tehnici. Istraživanje je pokazalo da je najmanje 16 % učenika uspješno upotrijebilo zadanu tehniku. Učenici su bili uspješniji u radu s novim tehnikama nego u radu s glinom s kojom se susreću od prvog razreda. Upoznavanje s novom tehnikom moglo je pridonijeti predanosti i motiviranosti učenika za rad.
Sažetak (engleski) Sculptural processes in primary school are called plastic arts. Techniques of the plastic arts are clay, modelling paste, modelling clay, plaster, bronze, wood, stone, wire, sheet metal, aluminium and copper foil, plastic-coated paper and didactically unformed materials. They allow students to express themselves by modelling and building in a variety of materials. The techniques most commonly used in plastic arts in primary education are clay, modelling paste, modelling clay, plastic-coated paper, aluminium foil, wire and didactically unformed materials. Work with the aforementioned materials is focused on modeling, combining, varying and disassembling to shape the relationship between volume and space. This develops visual and tactile perceptions, understanding of form and space, and fine motor skills of the hand. Designing and constructing with these techniques enables the student to experience tangible volume as opposed to the illusion of volume, as is the case in the fields of drawing and painting.
The aim of the research was to investigate the success of using techniques of the plastic arts in the visual creative expression of primary school students. The sample consisted of 35 participants, students from the third and fourth grade of Salesian Elementary School in Zagreb. One lesson was held in the third grade and two lessons were held in the fourth grade. The selected techniques were: aluminium foil, wire and clay. The theme for each technique was different. The students encountered the technique of using wire and aluminium foil for the first time. Three categories of success were defined: successful work, average work and unsuccessful work. The categorization of results was achieved on the basis of predetermined evaluation elements appropriate to the chosen technique. The research shows that at least 16% of students successfully used the set technique. The participants were more successful working with new techniques than they were working with clay, which they encounter in the first grade. Learning about a new technique could have contributed to the students' dedication and motivation to work.
Ključne riječi
tehnike prostorno-plastičkog oblikovanja
kiparske tehnike
likovna kultura
primarno obrazovanje
Ključne riječi (engleski)
plastic arts
sculpting techniques
visual arts education
primary school
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:151206
Studijski program Naziv: Učiteljski studij Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra primarnog obrazovanja (mag. prim. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2020-12-07 12:22:38