Naslov Kreativni pristup lektiri na primjeru narodne bajke
Naslov (engleski) Creative approach to the book report on the example of a folk tale
Autor Lana Čehulić Mezak
Mentor Marina Gabelica (mentor)
Član povjerenstva Marina Gabelica (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Astrid Nox (član povjerenstva)
Član povjerenstva Dubravka Težak (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2020-07-06, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Interdisciplinarne humanističke znanosti Metodike nastavnih predmeta humanističkih znanosti
Sažetak U ovome se radu govori o važnosti lektire i kreativnim načinima kojima joj možemo pristupiti kako bismo kod učenika izazvali interes za čitanjem i istraživanjem književnih djela. Prvi, teorijski dio rada donosi prikaz književnog određenja bajke, uz posebni naglasak na karakteristike narodne bajke. U nastavku slijedi pregled razvoja lektire i lektirnih popisa u Hrvatskoj uz koje se nadovezuje i tema odnosa učenika prema lektiri i čitanju općenito. Također, u teorijskom je dijelu obrazložen i pojam kreativnog pristupa lektiri uz objašnjenje načela na kojima se temelji. Jedan od ciljeva nastave književnosti svakako je stvaranje čitalačkih navika i razvijanje ljubavi prema čitanju. Današnji učenici zaziru od čitanja te su knjige s popisa lektire nerijetko jedina književna djela s kojima se susreću. Zbog toga je važno prilagoditi pristupe i postupke u obradi lektire, kao i dnevnike čitanja, kako bi se učenicima omogućilo čitanje s užitkom i znatiželjom. S obzirom na to, drugi dio rada sadrži praktičnu primjenu kreativnog pristupa lektiri na primjeru narodne bajke Mala vila. Njezina je obrada prikazana u dva metodička sustava – nešto tradicionalnijem interpretacijsko-analitičkom sustavu i otvorenom metodičkom sustavu koji se smatra jednim od suvremenijih. Interpretacijsko-analitički sat je, s obzirom na etape koje ga određuju, osmišljen izmjenom kreativnih i dinamičnih aktivnosti kao što su tehnika kamishibai pripovijedanja, pripovjedna staza, kockice pitalice i stranica tajnog dnevnika jednog lika iz bajke. U otvorenom sustavu pak dolazi do spoja književne umjetnosti s kazališnom. Učenici će paralelno istraživati sadržaj bajke i principe kazališta sjena. Iako u potpuno različitim sustavima, oba primjera organizacije sata osmišljena su tako da učenicima omogućuju neposredno istraživanje i rad na književnom djelu. Cijeli je proces praćen stanjem imerzije i znatiželjom bez koje je nemoguće kod učenika razvijati interes prema čitanju književnoumjetničkih djela i književnosti općenito.
Sažetak (engleski) In this paper, it will be mentioned the importance of book report and creative ways we can approach students by motivating them to read and explore literary works. The theoretical part brings the review of a literary definition of a fairy tale, emphasizing the characteristics of the folk tale. Then, follows the preview of the book report development and reading list in Croatia which is followed by a student relationship towards the book report and reading in general. Moreover, the concept of a creative approach to reading with an explanation of the principles on which it is based is also elaborated.
One of the aims of the literature class is to make reading habits and develop love towards reading. Nowadays, students are reluctant to read and books from the book report are rarely the only literary works they encounter. Therefore, it is significant to adjust approaches and methods in reading processing, as well as reading diaries, to allow students to read with pleasure and curiosity. Considering that, the second part of the paper contains the practical implementation of the creative approach to the book report following the example of the folk tale Mala vila. Her analysis is presented in two methodological systems - a somewhat more traditional interpretive-analytical system and an open methodological system that is considered to be one of the most modern. Interpretive-analytical class, regarding the stages which determine it, is designed using the transition of creative and dynamic activities such as kamishibai storytelling, narrative path, question marks, and pages of a secret diary of a fairy tale character. An open methodological system brings up a connection of literary art with the theatrical. The students will explore in parallel the content of a fairy tale and a principle of shadow theatre. Although in quite different systems, both examples of the class organization are designed to enable students to directly research and work on literary works. The whole process is followed by a state of immersion and curiosity without it is impossible to develop students’ interest in the reading of literary works of art and literature in general.
Ključne riječi
narodna bajka
kreativni pristup lektiri
metodički sustavi
imerzija
razvijanje čitalačkih navika
Ključne riječi (engleski)
folk tale
creative approach to reading
methodological systems
immersion
developing reading habit
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:281992
Studijski program Naziv: Učiteljski studij Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra primarnog obrazovanja (mag. prim. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-01-18 13:13:40