Naslov Praktičan rad u nastavi Prirode i društva
Naslov (engleski) Practical work in teaching Nature and society
Autor Tamara Januš
Mentor Alena Letina (mentor)
Član povjerenstva Višnja Rajić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Alena Letina (član povjerenstva)
Član povjerenstva Sanja Canjek Androić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet (Katedra za prirodoslovlje, geografiju i povijest) Zagreb
Datum i država obrane 2020-09-07, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana PRIRODNE ZNANOSTI Interdisciplinarne prirodne znanosti Metodike nastavnih predmeta prirodnih znanosti
Sažetak Suvremena organizacija odgojno-obrazovnog procesa podrazumijeva aktivno sudjelovanje učenika u procesu spoznavanja. Učenje treba biti koncipirano na način koji će motivirati i potaknuti učenike na stjecanje novih spoznaja kako bi ih se na taj način potaknulo na daljnja, samostalna istraživanja i dublje spoznavanje svijeta koji ih okružuje. Uz kreativnu organizaciju nastavnog procesa važno je i poticanje učeničke kreativnosti. Praktičan rad u povijesti odgoja i obrazovanja pokazao se vrlo učinkovitom metodom rada koja učenicima omogućava stjecanje novih spoznaja aktivnim sudjelovanjem, istraživanjem i donošenjem odgovarajućih zaključaka. Takav način rada vrlo je učinkovit jer učenici stječu spoznaje koje kasnije mogu primjenjivati u svakodnevnom životu. Tradicionalan pristup nastavi u kojem je proces učenja usmjeren samo prema usvajanju činjeničnog znanja ne omogućuje odgovarajuće razvijanje učeničkih kognitivnih i psihomotoričkih sposobnosti koje se kod izvedbe praktičnog rada razvijaju u velikoj mjeri.
Nakon teorijske analize ključnih pojmova vezanih uz temu ovog diplomskog rada koja će biti izložena u prvom dijelu rada, u drugom dijelu iznijet će se rezultati istraživanja cilj kojih je bio utvrditi koliko ključni dokumenti hrvatskog i slovenskog odgojno-obrazovnog sustava - Kurikulum za nastavni predmet Prirode i društva i Učni nacrti srodnih predmeta u Sloveniji potiču primjenu praktičnoga rada u nastavi tih predmeta. Kako bi se došlo do relevantnih podataka, načinjena je komparativna analiza Kurikuluma za nastavni predmet Prirode i društva (2019) i Učnih nacrta (2011) nastavnih predmeta koji su srodnici Prirodi i društvu, Spoznavanje okolja, Naravoslovje in tehnika i Družba. Istraživanje je bilo usmjereno na analizu zadanih odgojno-obrazovnih ishoda učenja i utvrđivanje mogućnosti da ih se ostvari metodom praktičnoga rada te na ispitivanje koji od kurikuluma nudi veće mogućnosti za realizaciju praktičnog rada. Istraživanje je pokazalo kako oba kurikuluma sadrže ishode učenja koji se mogu ostvariti praktičnim radom, ali je na učiteljima da takav način rada osmisle i upotrijebe. Rezultati istraživanja pokazuju da slovenski Učni nacrti ranije uvode učenike u znanstveni pristup, istraživačko učenje i prirodoznanstvene teme poput sila, energije i zakona gibanja. Prirodoznanstvene teme i njima pripadajući ishodi učenja pružaju puno mogućnosti za praktičnu nastavu jer se radi o sadržajima čije je razumijevanje ograničeno ukoliko se primjenjuju samo verbalne metode spoznavanja.
Sažetak (engleski) Modern organization of the educational process implies the active participation of students in the process of cognition. Learning should be conceived in a way that promotes and encourages students to acquire new knowledge, in order to encourage them to further, independent research and deeper knowledge of the world around them. In addition to the creative organization of the teaching process, it is important to encourage student to be creative. Practical work in the history of education has been proven to be a very effective method of work that allows students to acquire new knowledge through active participation, research and making appropriate conclusions. This way of working is very effective because students gain knowledge that they can later apply in everyday life. The traditional approach to teaching in which the learning process is directed only towards the acquisition of factual knowledge does not allow the adequate development of students' cognitive and psychomotor abilities, which are developed to a large extent during the performance of practical work.
After a theoretical analysis of key concepts related to the topic of this thesis, which will be presented in the first part of the paper, the second part will present the results of research aimed at determining how many key documents of the Croatian and Slovenian educational system - Curriculum for Nature and societies and Curricula of related subjects in Slovenia, encourage the application of practical work in the teaching of these subjects. In order to obtain relevant data, a comparative analysis of the Curriculum for the subject of Nature and Society (2019) and Curricula (2011) of subjects related to Nature and Society, Cognition of the Environment, Science and Technology and Society was made. The research was focused on the analysis of the given educational learning outcomes and determining their possibility to be realized by the method of practical work, as well as on the examination which offers greater possibilities for the realization of practical work than the curriculum. Research has shown that both curricula contain learning outcomes that can be achieved through practical work, but it is up to teachers to design and use this way of teaching. The results of the research show that the Slovenian Curricula introduce students to a scientific approach, research learning and natural science topics such as forces, energy and the laws of motion much earlier. Natural science topics and their associated learning outcomes provide many opportunities for practical teaching, since these are contents whose comprehension is limited if only verbal methods of cognition are applied.
Ključne riječi
praktičan rad
aktivno učenje
spoznavanje
vrednovanje
Ključne riječi (engleski)
practical work
active learning
acquiring
evaluation
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:805645
Studijski program Naziv: Učiteljski studij Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra primarnog obrazovanja (mag. prim. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-01-27 11:55:57