Sažetak | U ovom radu se obrađuju se Montessori pedagogija, metoda i načela na kojima se ona temelji kao i Montessori prostor i Montessori materijal. Načela Montessori pedagogije predstavila je sama Maria Montessori te su ona ostala nepromijenjena do danas. Prema učenju Marie Montessori promatranje djece je ključno u cilju shvaćanja djetetovih mogućnosti i sagledavanju potreba u samostalnom razvoju. Montessori metoda u potpunosti uvažava dječju individualnost, samomotivaciju, jedinstvenu dječju sposobnost samorazvoja i usavršavanja vlastitih sposobnosti te razvijanje potencijala. Pripremljena okolina je izuzetno važna u cjelokupnoj koncepciji zbog toga što služi kako bi indirektno pobudila interes i zanimanje kod djece za određene aktivnosti i kako bi prilikom izvođenja vježbi omogućila djetetu da shvati smisao istih. Ključne sastavnice pripremljene okoline su posebno oblikovan didaktički materijal, složen po svom rasporedu. Montessori materijal je autentičan, univerzalan i u svim Montessori vrtićima u svijetu je isti. Didaktički materijal podijeljen je na materijal za vježbe praktičnog života, materijal za jezik, materijal za razvoj osjetila, materijal za matematiku i materijal za kozmički odgoj. Navedeni materijali potiču razvoj osjetila, pružaju mogućnost konkretnog razumijevanja apstraktnih pojmova i učvršću vezu mozga i ruku. Prema Montesssori pedagogiji pripremljen odgajatelj je temelj promjena u obrazovanju. Odgojitelj djetetu pristupa individualno te mu pruža indirektnu pomoć za samoodgoj. Montessori odgojitelj mora razviti sposobnost indirektnog vođenja, dopustiti djetetu da samo gradi svoju ličnost, nalazi osobni ritam, samo odlučuje i postaje neovisno. Montessori sustav koncepcijski se razlikuje od ostalih pedagoških pristupa i sadrži jedinstven pristup djetetu i njegovim potrebama. To je filozofija razvoja prema kojoj pojedinac stječe operativna znanja potrebna za njegovo buduće sudjelovanje kao odrasle osobe u društvu. Osobnim djelovanjem i postizanjem uspjeha u svom radu dijete jača svoje samopouzdanje, razvija poštovanje, ljubav i pozitivnu suradnju sa drugom djecom kao osnovu za buduće demokratsko djelovanje. |
Sažetak (engleski) | This paper deals with the Montessori pedagogy, used methods, Montessori environment and ontessori materials. The principles of Montessori pedagogy were developed by Maria Montessori and they haven’t changed since then. According to the teachings of Maria Montessori observation of children is crucial in understanding the child's possibilities and needs in self-development. Montessori method fully respects the child's individuality, self-motivation, a unique children's ability of selfdevelopment and improvement of their own skills and developing potential. The prepared environment is extremely important in the overall concept. Environment on indirect way evokes curiosity and interest in children to certain activities and also allows the child to understand the meaning of them. Key components of the prepared environment are specifically designed learning materials. Montessori material is authentic, universal and in all Montessori childcare centers in the world the same. The didactic material is divided into several groups: material for exercises of
practical life, language material, sensorial material, mathematics material and material for cosmic education. The aim of the didactic materials is to educate the senses by means of repeated exercise. They develop the child’s independence, selfconfidence, concentration, compliance, coordination, and order. According to Montessori pedagogy prepared educator has key role in education. Montessori educator must develop the ability of indirect management, allow child to build his personality, make decisions and become independent. Montessori system is conceptually different from the other pedagogical approaches and has unique access to the child and his or her needs. This is the philosophy of development by which an individual acquires operative knowledge needed for its future participation as adults
in society. Personal action and achievements child strengthens their self-confidence, develop respect, love and positive cooperation with other children as a basis for future democratic action. |