Naslov Fonološka svjesnost i mogućnosti njezina poticanja
Naslov (engleski) Phonological awareness and possibilities of its encouraging
Autor Helena Macakanja
Mentor Jelena Vignjević (mentor)
Član povjerenstva Vladimira Velički (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana Golik Homolak (član povjerenstva)
Član povjerenstva Jelena Vignjević (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2020-06-30, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Interdisciplinarne humanističke znanosti Metodike nastavnih predmeta humanističkih znanosti
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Filologija
Sažetak U ovom radu govori se o fonološkoj svjesnosti i mogućnostima njezinog poticanja u ranom i predškolskom razdoblju. Fonološka svjesnost podrazumijeva sposobnost djeteta da raspoznaje i manipulira manjim dijelovima riječi. U ranom i predškolskom razdoblju dijete stječe temeljna znanja, vještine i iskustva iz svih područja njegovog razvoja, a osobito se razvija djetetov jezično-govorni razvoj. Dijete u ovoj dobi stječe predčitačke vještine, a preduvjet njihova razvoja je dobro razvijena fonološka svjesnost. Također, fonološka svjesnost djeluje u međuodnosu s razvojem rane pismenosti u kojoj djeca postupno usvajaju vještine čitanja i pisanja. Razvoj fonološke svjesnosti odvija se prema logičkom slijedu koji se kreće od većih jedinica prema višoj razini osjetljivosti za postojanje manjih jedinica. Iz tog razloga važno je poticati fonološku svjesnost od najranije dobi integrirajući je u svakodnevne aktivnosti. Te aktivnosti trebaju biti pažljivo osmišljene od strane odrasle osobe (roditelja, odgojitelja, učitelja itd.) i prilagođene djetetu tako što će se provoditi na primjeren način. Važno je te aktivnosti integrirati u svakodnevne aktivnosti djeteta, a ne provoditi ih izolirano od drugih aktivnosti.
Cilj je rada dati teorijski pregled fonološke svjesnosti s posebnim naglaskom na mogućnosti njezina poticanja. U radu se problematizira terminološko određenje pojma, pregled razvojnog slijeda fonološke svjesnosti, razmatra se fonološka svjesnost u konekstu rane pismenosti te se navodi koje su mogućnosti njezina poticanja. Osim toga, opisuje se važnost fonološke svjesnosti za razvoj vještina čitanja i pisanja, kao i čitanja kao poticaja za razvoj fonološke svjesnosti.
Sažetak (engleski) This paper is discussing about phonological awareness and the possibilities of its encouraging in earl and preschool period. Phonological awareness means the ability of a child to recognize and manipulate parts of the words. In earl and preschool period a child acquires basic attainments, skills and experience, and in particular he develops his language and speech development. A child in this period acquire pre-reading skills and a precondition of their development is a well developed phonological awareness. It also acts in relation to the development od early literacy in which children gradually acquire reading and writing skills. The development of phonological awareness takes place according to a logical sequence that moves from larger units to a higher level of sensitivity to the existence of smaller units. For this reason, it is important to encourage phonological awareness from the earliest age by integrating it in everyday activities. These activities should be designed carefully by the adult (a parent, a preschool teacher, a teacher etc) and adapted to a child by being implemented in appropriate manner. It is important to integrate these activities into child's everyday activities and not to carry them out isolated from other activities.
The aim of this paper is to give a theoretical overview of phonological awareness with a special emphasis on the possibilities of its encouraging. It also problematizes terminological definition of this term, considers phonological awareness in the context of early literacy and states what are the possibilities of its encouragement. Besides, it describes the importance of phonological awareness for reading and writing skills development and importance of reading as a stimulus for the development of phonological awareness as well.
Ključne riječi
fonološka svjesnost
jezično-govorni razvoj
poticanje fonološke svjesnosti
Ključne riječi (engleski)
phonological awareness
language and speech development
encouraging phonological awareness
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:489639
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup Datum isteka embarga: 2021-08-16
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-02-16 12:46:24