Naslov Neka obilježja obrazovanja učenika pripadnika romske nacionalne manjine u redovnom obrazovnom sustavu
Naslov (engleski) Some aspectsof the education of Roma children in regular education system
Autor Beata Guszak
Mentor Dejana Bouillet (mentor)
Član povjerenstva Dejana Bouillet (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Tomislav Krznar (član povjerenstva)
Član povjerenstva Adrijana Višnjić-Jevtić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2020-06-19, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija Posebne pedagogije
Sažetak Unutar romske nacionalne manjine djeca čine najranjiviju skupinu. Zbog siromaštva nemaju primjerene zdravstvene, obrazovne i stambene uvjete. Obrazovanje romske manjine je vrlo bitno u njihovu životu jer ono može umanjiti i/ili spriječiti siromaštvo. Mnoga djeca nemaju primjerenu potporu roditelja i zajednice te često izostaju s nastave ili rano izlaze iz obrazovnog sustava. Mnoga pravila unutar društvenih zajednica Roma otežavaju Romkinjama obrazovanje. Vlada Republike Hrvatske propisuje zakone na temelju kojih se promiču prava nacionalnih manjina. Iako postoje jasni zakoni i dalje postoje situacije gdje se ti zakoni krše. Unutar deset godina povećan je broj romske djece u predškolskom odgoju i osnovnoškolskom obrazovnom sustavu, ali i dalje mali broj Roma završava osnovno ili nastavlja daljnje obrazovanje. Kako bi se uključilo Rome u zajednicu bitna je obrazovna inkluzija i interkulturno obrazovanje koje dovodi do slabljenja predrasuda i stereotipa prema romskoj nacionalnoj manjini.
Rad se sastoji od dva glavna djela. U prvom teorijskom dijelu se opisuje dolazak Roma iz Europe u Hrvatsku, njihovi običaji, način života i broj romskog stanovništva na području Republike Hrvatske. Istaknuti su važni zakoni koji štite prava nacionalnih manjina kao što su Ustav, Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnim i srednjim školama, Konvencija o pravima djeteta i drugi. Prikazana su dosadašnja istraživanja o Romima koja se odnose na njihov socijalni i ekonomski status te obrazovanje i zapošljavanje. U teorijskom dijelu diplomskog rada prikazane su i pretpostavke inkluzije Roma u obrazovni sustav Republike Hrvatske. U drugom empirijskom dijelu se prikazuju i analiziraju rezultati istraživanja o nekim aspektima obrazovanja romske djece u osnovnoj školi.
Cilj istraživanja bio je utvrditi neke aspekte osnovnoškolskog obrazovanja Roma. U istraživanju su sudjelovala 23 učenika Osnovne škole dr. Vinka Žganca, od čega ih je petero pripadnika romske nacionalne manjine. Status učenika Roma u razrednom odjelu je ispitan primjenom sociometrijske metode. Za dobivanje uvida u odnos učenika Roma prema obrazovanju korištena je metoda intervjua. Zaključeno je da romski učenici pripadaju u skupinu neprihvaćene djece u razredu što ukazuje na vrlo lošu razinu njihove obrazovne inkluzije.
Sažetak (engleski) In the Romani national minority, children are the most vulnerable group. Poverty causes lack of adequate healthcare, education, and housing conditions. Education is an important part of their lives because it can reduce, or even eliminate poverty. Often, children don't have support from their parents or the community, so they are more than likely to skip school or drop out at early stages. Many social rules inside the Romani community makes it hard for women to get education. Croatian government passed the bill of equality for minorities, but there are still situations where these laws are ignored. In the past decade there has been an increase of Romani children in pre-school and elementary education, but not many of them continue their education. Great importance resides in inclusion and intercultural education to fully include the Romani population in the society. To achieve intercultural education it's important to nurture the differences in culture language and to remove prejudices and stereotypes.
The paper consists of two main parts. The first theoretical part describes the arrival of Romani people from Europe to Croatia, their customs, way of life and the number of Romani population in the Republic of Croatia. Important laws protecting the rights of national minorities were highlighted, such as the Constitution, the Law of Education in Primary and Secondary Schools, the Convention on the Rights of the Child and others. Preceding research on the Romani national minority, related to their social and economic status, as well as education and employment is presented. The theoretical part of the research thesis also presents the assumptions of Roma inclusion in the educational system of the Republic of Croatia. The second, empirical part presents and analyses the results of research on some aspects of the education of Roma children in primary school.
The purpose of the study was to explore some of the aspects of the elementary education within Romani ethnic minority. The study involved 23 students from the Dr. Vinko Žganec Elementary School, five of whom are members of the Romani national minority. The status of Roma students in the classroom was examined using a sociometric method. An interview method was used to gain insight into the attitude of Roma students towards education. It was concluded that Romani students belong to the group of unaccepted children in the class, indicating a very poor level of their educational inclusion.
Ključne riječi
Romi
osnovnoškolsko obrazovanje
obrazovna inkluzija
Ključne riječi (engleski)
Roma people
primary school education
educational inclusion
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:401729
Studijski program Naziv: Učiteljski studij Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra primarnog obrazovanja (mag. prim. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-02-18 08:19:48