Naslov Primjena metode Upravljanje problemnim situacijama u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju djece s teškoćama u razvoju
Naslov (engleski) Application of the Method of Managing Problem Situations in Early and Preschool Education and Training of Children with Disabilities
Autor Mirjana Celić
Mentor Dejana Bouillet (mentor)
Član povjerenstva Nevenka Maras (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana Golik Homolak (član povjerenstva)
Član povjerenstva Dejana Bouillet (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2020-09-25, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija Pedagogija ranog i predškolskog odgoja
Sažetak Cilj ovog rada je predstaviti UPS model i njegovu primjenu u radu s djecom u ustanovama ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (u daljnjem tekstu: RPOO), s posebnim osvrtom na primjenu modela u radu u odgojnoj skupini i u individualnom radu s djecom s teškoćama u razvoju. UPS model je model poučavanja u rješavanju problema kojeg je 1994. godine razvila Nevenka Modrić za učenje o ljudskim potrebama i za upravljanje problemnim situacijama. Primjenjuje se za poučavanje djece i odraslih. U poučavanju je pojedinac aktivno uključen u rješavanje problema, a voditelj procesa učenja vodi pojedinca u rješavanju problema (Modrić, 2013; Modrić, 2016). Aktivnost učenja odvija se razgovorom uz pomoć figure čovjeka (ranije poznata pod nazivom lutka-vodič) te znakova za pet potreba koje osoba može postavljati na prečke figure čovjeka. Istraživanje je provedeno metodom studije slučaja jer je to korisna istraživačka metoda za pobliže analiziranje programa i metoda rada kao što je UPS model. Metodom studije slučaja se nastoji usredotočeno odgovoriti na pitanja kroz detaljne opise i tumačenja teme istraživanja (Hays, 2014). Radi se o tipičnom/reprezentativnom slučaju za pojavu koja se analizira, odnosno za primjenu UPS modela u praksi RPOO. Izvori podataka na kojima se temelji ova analiza su: pedagoška dokumentacija, transkripti razgovora odgojitelja s djetetom s teškoćama u razvoju i odabrani didaktičko-pedagoški materijali korišteni u neposrednom grupnom i pedagoškom radu odgojitelja. Analiza prati korake UPS metode, odnosno:
1. korak: problem (iznijeti ili saznati problem)
2. korak: želja (iznijeti ili saznati želju)
3. korak: potreba (iznijeti ili saznati potrebu)
4. korak: izbor (saznati ili iznijeti i provesti izbor)
5. korak: samoprocjena (iznijeti ili saznati procjenu).
U istraživanju se provjerava hipoteza kojom je pretpostavljeno da primjena UPS modela ima pozitivan učinak na psihosocijalni razvoj djece rane i predškolske dobi, uključujući djecu s teškoćama u razvoju. Hipoteza se temelji na dosadašnjim iskustvima autorice ovog rada u primjeni UPS modela i na radnom mjestu odgojiteljice djece rane i predškolske dobi. Hipoteza je također temeljena na elaboraciji modela i njegove primjene u različitim društvenim kontekstima (Modrić, 2013; Modrić, 2016), a studija slučaja prikazana u ovom radu upućuje na mogućnost prihvaćanja postavljene hipoteze.
Sažetak (engleski) The aim of this thesis is to present the UPS model and its application in working with children in institutions of early and preschool education (hereinafter: RPOO) with special reference on the example of the model in working in an educational group in individual work with children with disabilities. The UPS model is a problem-solving teaching model developed in 1994 by Nevenka Modrić for learning about human needs and for managing problem situations. It is used to teach children and adults. In teaching, the individual is actively involved in problem solving, and the leader of the learning process guides the individual in problem solving (Modrić, 2013; Modrić, 2016). The learning activity takes place through conversation with the help of a human figure (formerly known as a puppet-guide) and signs for the five needs that a person can place on the bars of a human figure. The research is proven by the case study method because it is a useful research method for a closer analysis of programs and working methods such as the UPS model. The case study method seeks to answer questions in a focused manner through detailed descriptions and interpretations of research topics (Hays, 2014). This is a typical/representative case for the appearance being analyzed, ie for the application of the UPS model in the practice of RPOO. The data sources on which this analysis is based are: pedagogical documentation, transcripts of educators' conversations with a child with developmental disabilities and selected didacticpedagogical materials used in the direct group and pedagogical work of educators. The analysis follows the steps of the UPS method, ie:
Step 1: Problem (bring up or find out the problem)
Step 2: desire (express or find out a desire)
Step 3: need (state or find out the need)
Step 4: Choice (find out or present and make a choice)
Step 5: Self-assessment (present or find out an assessment).
The study tests the hypothesis that the application of the UPS model has a positive effect on the psychosocial development of children of early and preschool age, including children with disabilities. The hypothesis is based on the previous experiences of the author of this paper in the application of the UPS model and in the workplace of an educator of children of early and preschool age. The hypothesis is also based on the elaboration of the model and its application in different social contexts (Modrić, 2013; Modrić, 2016), and the case study presented in this paper suggests the possibility of accepting the hypothesis.
Ključne riječi
zadovoljavanje potreba
rješavanje problemnih situacija
UPS model u RPOO
djeca s teškoćama u razvoju
Ključne riječi (engleski)
meeting needs
solving problem situations
UPS model in RPOO
children with disabilities
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:462508
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-03-01 09:48:44