Naslov Tradicijske kajkavske malešnice kao poticaj za razvoj govora kod djece rane dobi
Naslov (engleski) Traditional kajkavian nursery rhymes as an encouragement for speech development with young
Autor Jelena Grozaj
Mentor Jelena Vignjević (mentor)
Član povjerenstva Vladimira Velički (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Jelena Vignjević (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana Golik Homolak (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet (Katedra za hrvatski jezik i književnost, scensku i medijsku kulturu) Zagreb
Datum i država obrane 2020-09-17, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Interdisciplinarne humanističke znanosti Metodike nastavnih predmeta humanističkih znanosti
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija Pedagogija ranog i predškolskog odgoja
Sažetak Govorna komunikacija svojstvena je samo ljudskoj vrsti. O važnosti govora govori nam činjenica da ne postoji dio ljudskog života gdje govor nije zastupljen i važan. Od trenutka djetetova rođenja drugi započinju govoriti, razgovarati, pričati s njime. Pravilno razvijen govor i jezik važni su za cjelokupan početni dječji razvoj, ali i kasnije za školovanje kao, za profesionalni razvoj i za život pojedinca uopće. Od najranije dobi veoma je važno na primjeren način poticati dječji govorni razvoj. Najvažniju ulogu u tom procesu imaju djetetovi roditelji i obitelj, kao prvi uzor djetetu i njegovu govornom razvoju. Osim njih, veliku ulogu u tom procesu imaju i odgojnoobrazovne ustanove, odnosno odgojitelji. Dječja igra neizostavan je dio djetinjstva. Djeca se rado igraju te igrom i istraživanjem spontano uče. Od najranije dobi, već kao dojenče, dijete voli kada mu se drugi obraćaju, pričaju i s njime se igraju. Prve igre koje roditelj igra sa svojim djetetom jesu igre popraćene govorom – malešnice. One su pučke pjesme koje se izvode uz pokret, a prenose se s koljena na koljeno pa su i dio tradicije djetinjstva na nekom području. Uključuju riječ, često i rimu, te dodir ili pokret. Djeca ih vole i radosna su kad im se iznova ponavljaju, odnosno kad se uzastopce izvode. Uz malešnice djeca spontano počinju ponavljati tekst, istovremeno izvodeći i pokrete rukama. Govor i motorika tako se razvijaju skladno i usporedno, što je posebna vrijednost malešnica u poticanju i razvoju dječjega govora. U radu s najmanjima najčešće se koriste jednostavne, kratke malešnice (tepalice, bajalice, uspavalice), dok se kod starije djece koriste duže malešnice. U prvom dijelu ovog rada prikazan je razvoj govora od djetetova rođenja do polaska u školu. Drugi dio rada donosi prikupljene malešnice iz kajkavskoga govornog područja. U trećem je dijelu prikazana aktivnost provedena u dječjem vrtiću, a koja je uključivala lokalno prikupljene malešnice.
Sažetak (engleski) Speech communication is inherent to human kind only. The fact that there is no part of human life where speech is not represented tells us about the importance of speech. From the birth of a child, other people start to speak, converse and talk to it. Properly developed speech and language are important to an overall starting development of a child, but also to later education as well as professional development. It is important to encourage child’s speech development properly from the earliest age. The most important role in this process belongs to child’s parents and family, as they are the first role models to the child and his speech development. Apart from them, educational institutions and educators have a big role in this process. Child’s play is the most important part of childhood. Children like to play, and, in that play and exploration, they spontaneously learn. From the earliest age, even as a baby, a child likes to be talked to and played with. The first games a parent plays to its child are speech accompanied poems- nursery rhymes. These are folk poems which are performed with gestures and are transferred from knee to knee which makes them a part of a tradition of childhood in certain area. They include a word, often a rhyme, touch or gesture (movement). Children like them so they are happy when they are repeated to them over and over again. With these poems (nursery rhymes) children spontaneously start to repeat the text and perform hand gestures. Speech and motor skills are developed parallelly, which is a special value of these poems in encouraging and developing child’s speech. In working with the youngest, simple, short poems are often used, while with older children, we can use longer poems. The first part of this thesis shows the development of speech since the birth of a child until the start of school education. The second part brings collected poems (nursery rhymes) from the speech area of Krapina-Zagorje County. The third part shows the activities carried out in kindergarten, which included locally gathered poems (nursery rhymes).
Ključne riječi
govor
igra
malešnice
tradicija
Ključne riječi (engleski)
speech
play
nursery rhymes
tradition
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:019563
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-03-10 12:53:04