Naslov Zavičajna povijest u nastavi Prirode i društva na primjeru Krapinsko - zagorske županije
Naslov (engleski) Native history in teaching Nature and Society on the example of Krapina- Zagorje County
Autor Margareta Balun Derganc
Mentor Zdenko Braičić (mentor)
Član povjerenstva Zdenko Braičić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Marina Đuranović (član povjerenstva)
Član povjerenstva Irena Klasnić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2021-09-13, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija Didaktika
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana PRIRODNE ZNANOSTI Interdisciplinarne prirodne znanosti Metodike nastavnih predmeta prirodnih znanosti
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Povijest
Sažetak Cilj je rada istražiti zastupljenost i načine spoznavanja zavičajne povijesti u nastavi Prirode i društva u osnovnim školama Krapinsko-zagorske županije. Njegova je svrha prikazati značaj i nužnost poučavanja, posjećivanja, njegovanja i očuvanja zavičajne prošlosti koja je obogatila područje današnje županije. Tijekom istraživanja, primijenjeno je nekoliko znanstveno istraživačkih metoda. Analizom predmetnog kurikuluma utvrđeni su povijesni sadržaji u nastavi Prirode i društva od 1. do 4. razreda. Rad donosi i detaljan prikaz kulturnopovijesne baštine Krapinsko-zagorske županije koja može biti predmetom spoznavanja u nastavi Prirode i društva. Kako bi se ostvario cilj istraživanja, tijekom lipnja 2021. godine provedeno je anketno istraživanje u kojem je sudjelovalo 37 učitelja/učiteljica razredne nastave zaposlenih u osnovnim školama Krapinsko-zagorske županije. Na taj su način prikupljeni podatci o metodama i tehnikama spoznavanja zavičajne prošlosti (1), izvanučioničkoj nastavi u okviru koje učenici posjećuju razne kulturno-povijesne spomenike, dvorce, muzeje i kulturno-povijesne manifestacije (2) te podatci o znamenitim osobama iz prošlosti zavičaja koje učenici upoznaju u nastavi Prirode i društva (3). Rezultati anketnog istraživanja ukazali su na to koliko vremena učitelji razredne nastave u Krapinsko-zagorskoj županiji posvećuju zavičajnoj prošlosti. Metode i tehnike, koje učitelji najčešće koriste pri usvajanju sadržaja iz zavičajne prošlosti, uključuju razgovor s učenicima, usmeno izlaganje (predavanje) i čitanje tekstova o prošlosti zavičaja. Najčešće spominjane znamenite osobe iz prošlosti zavičaja u nastavi Prirode i društva su Matija Gubec, Antun Mihanović i Antun Augustinčić. Kada je riječ o izvanučioničkoj nastavi, utvrđeno je da većina učitelja sa svojim učenicima posjeti Muzej krapinskih neandertalaca u Krapini, Muzej seljačkih buna u Gornjoj Stubici, Muzej „Staro selo“ u Kumrovcu, spomenik hrvatskoj himni i spomenik Matiji Gupcu, dvor Veliki Tabor i Gupčevu lipu.
Sažetak (engleski) This paper aims to investigate the representation and ways of learning about native history in the teaching of Nature and society in primary schools in Krapina-Zagorje County. Its purpose is to show the importance and necessity of teaching, visiting, nurturing, and preserving the native past that has enriched the area of today's county. Several scientific research methods were applied during the research. The analysis of the subject curriculum determined the historical contents in the teaching of Nature and society from the 1st to the 4th grade. The paper also provides a detailed presentation of the cultural and historical heritage of Krapina-Zagorje County, which can be the subject of knowledge in the teaching of Nature and society. To achieve the goal of the research, during June 2021, a survey was conducted in which 37 primary school teachers employed in primary schools in Krapina-Zagorje County participated. In this way, data were collected on methods and techniques of learning about the native history (1), out-of-classroom Native and society classes in which students visit various cultural and historical monuments, castles, museums, and cultural and historical events (2), and data on famous people from the native historical past students get to know Nature and society in class (3). The results of the survey indicated how much time and to what extent primary school teachers in Krapina-Zagorje County dedicate to their native history. The methods and techniques that teachers most often use when adapting content from the native history are talking to students, oral presentation (lecture), and reading texts about native history. The most frequently mentioned famous people from the native history in the teaching of Nature and society are Matija Gubec, Antun Mihanović, and Antun Augustinčić. When it comes to out-of-classroom Native and society classes, it was determined that most teachers and their students visit the Museum of Krapina Neanderthals in Krapina, the Museum of Peasant Revolts in Gornja Stubica, the Museum „Old Village” in Kumrovec, the monument to the Croatian anthem and monument to Matija Gubec, Veliki Tabor Castle and Gubec’s Linden Tree.
Ključne riječi
Priroda i društvo
zavičajna povijest
povijesni sadržaji
Krapinsko-zagorska županija
Ključne riječi (engleski)
Nature and society
native history
historical contents
Krapina-Zagorje County
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:114279
Studijski program Naziv: Učiteljski studij Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra primarnog obrazovanja (mag. prim. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-10-21 09:27:47