Naslov Crtež kao dijagnostičko sredstvo
Naslov (engleski) Drawing as a diagnostic tool
Autor Iva Soldo
Mentor Stjepko Rupčić (mentor)
Član povjerenstva Stjepko Rupčić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Svetlana Novaković (član povjerenstva)
Član povjerenstva Jelena Blašković (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2021-09-17, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana UMJETNIČKO PODRUČJE Likovne umjetnosti
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija
Sažetak Kroz intelektualne, emocionalne, perceptivne i društvene čimbenike razvoja dobivamo uvid u razvojni stadij djeteta. Razne poteškoće, uzrokovane genetskim putem ili nametnute kroz interakcije s okolinom mogu značajno utjecati na dječji razvoj i napredak. U psihoterapiji djece vrlo je teško ostvariti dobru verbalnu komunikaciju, zato je važno uključiti druge instrumente koji mogu poslužiti u svrhu komunikacije. Jedan od popularnih zamjenskih instrumenata upravo je likovno izražavanje koje se ne koristi samo u terapijske svrhe nego i kao dijagnostičko sredstvo. Likovno izražavanje može biti pomoćno sredstvo putem kojeg dijete može neverbalno komunicirati i tako ponuditi pregled njegovog unutarnjeg stanja. Crtanje je djeci, poput igre, imanentna aktivnost kroz koju može izraziti svoje strahove, nadanja i želje kojih je možda još i samo nesvjesno. Djeca rado crtaju, a njihovi crteži u terapiji progovaraju o mogućim razlozima njihove frustracije, agresivnosti ili sukoba. Tumačenje dječjeg crteža provodi se na mnogo razina. Crtež nam pomaže točnije objasniti od čega dijete pati ili boluje. On može biti pokazatelj kognitivnog, emocionalnog i motoričkog razvoja, agresivnosti i raznih trauma nastalih nakon proživljenog zlostavljanja. Pri analizi dječjih crteža uočavamo pojavu specifičnih simbola i likovnih elemenata i način na koji dijete crta određene motive poput kuće, ljudske figure i obitelji što može biti od pomoći pri dijagnosticiranju problema. Na temelju simbola koji se često pojavljuju u crtežima osmišljeni su razni testovi kojima se procjenjuje inteligencija, kognitivne, perceptivne i asocijativne sposobnosti te karakterne osobine djeteta. Kroz prepoznavanje znakova i simbola koji ukazuju na potrebu za art terapijom djetetu se pruža pomoć u vidu likovnih radionica kako bi se crtež mogao kvalitetnije analizirati, a djetetu pružiti podrška u rješavanju problema s kojima se suočava. Art terapija kod djece potiče osobni razvoj, povećava samorazumijevanje i pomaže u emocionalnom oporavku.
Sažetak (engleski) Through intellectual, emotional, perceptual and social developmental factors we gain insight into a child’s developmental stage. Various difficulties caused genetically or imposed through interactions with the environment can significantly affect a child's development and progress. In child psychotherapy, it is very difficult to achieve good verbal communication, so it is important to include other instruments that can serve the purpose of communication. One of the popular substitute instruments is artistic expression, which is used not only for therapeutic purposes but also as a diagnostic tool. Visual expression can be an aid through which a child can communicate non-verbally and thus offer an overview of his inner state. Drawing is like a play, an immanent activity for children through which they can express their fears, hopes and desires, of which they may even be unconscious. Children love to draw and their drawings in therapy talk about possible reasons for their frustration, aggression, or conflict. Interpretation of children's drawings is carried out on many levels. The drawing helps us to explain more precisely what the child is suffering from. It can be an indicator of cognitive, emotional and motor development, aggression and various traumas that have occurred after experiencing abuse. When analyzing children's drawings, we notice the appearance of specific symbols and artistic elements and the way in which the child draws certain motives such as the house, human figure and family, which can be helpful in diagnosing problems. Based on the symbols that often appear in the drawings, various tests have been designed to assess intelligence, cognitive, perceptual and associative abilities and the child's character traits. Through the recognition of signs and symbols that indicate the need for art therapy, the child is assisted in the form of art workshops so that the drawing can be better analyzed, and the child can be supported in solving the problems he faces. Art therapy in children encourages personal development, increases self-understanding and helps in emotional recovery.
Ključne riječi
dijete
crtež
dijagnostika
likovno izražavanje
art terapija
Ključne riječi (engleski)
child
drawing
diagnostics
art expression
art therapy
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:780668
Studijski program Naziv: Učiteljski studij Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra primarnog obrazovanja (mag. prim. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-11-02 09:22:50