Sažetak | Izvanučionička nastava poseban je oblik nastave u izvornoj stvarnosti koji kod učenika budi veći interes i omogućuje trajnije znanje. Osim usvajanja znanja, prednost izvanučioničke nastave je također u timskome radu, boljoj socijalizaciji učenika i samostalnom istraživanju. Ovaj se rad bavi mogućnostima ostvarivanja odgojno-obrazovnih sadržaja nastavnog predmeta Priroda i društvo na prostoru Zrinske gore. Njegov je cilj prepoznati prirodne, geografske, gospodarske, kulturne i povijesne potencijale Zrinske gore za izvođenje izvanučioničke nastave Prirode i društva. Sastavni dio rada je i geografski prikaz Zrinske gore sa njezinim reljefnim značajkama, vodama, biljnim i životinjskim svijetom, gospodarskim aktivnostima i načinima zaštite okoliša. U radu su predstavljene i edukacijske mogućnosti ovog prostora od kojih su istaknute poučna staza Hrastovčanka, utvrda Zrin te špilja kod Šušnjara. U radu su korištene metode analize, deskripcije i komparacije. Komparativnom metodom provedena je usporedba odgojno-obrazovnog potencijala prostora Zrinske gore s udžbeničkim sadržajima i predmetnim kurikulumom kako bi se utvrdilo koje je sadržaje moguće ostvariti izvanučioničkom nastavom na ovom prostoru. Na taj su način utvrđeni odgojno-obrazovni ishodi i udžbeničke jedinice s ključnim pojmovima koji su ostvarivi izvanučioničkom nastavom na Zrinskoj gori. Rezultati istraživanja prikazani su tablično po razredima. Za svaki razred navedene su preporuke za provođenje izvanučioničke nastave s obzirom na potencijal istraženog prostora. Rezultati analize pokazuju da je na prostoru Zrinske gore moguće ostvariti ishode koji se povezuju s nastavnim temama godišnjih doba, biljnim i životinjskim svijetom, prirodnom i kulturnom baštinom, vodama te gospodarskim djelatnostima zavičaja, odnosno ostvarivi su ishodi vezani uz prirodoslovne i geografske, povijesne, ekonomske i druge sadržaje. |
Sažetak (engleski) | Outdoor teaching is a special form of teaching in reality that evokes greater interest among students and provides more lasting knowledge. Along with knowledge acquisition, there are other advantages of outdoor teaching, such as team work, better socialization of students and independent research. This thesis discusses possibilities of creating educational content for a particular subject – Science – in the area of Zrinska gora. The aim of this subject is to recognize the natural, geographical, economic, cultural and historical potentials of Zrinska gora for outdoor teaching of Science. An integral part of this thesis is also a geographical overview of Zrinska gora with its relief features, waters, flora and fauna, economic activities and ways of environment protection. The educational possibilities of this area, such as the Hrastovcanka trail, Zrin fortress and cave near Susnjar, are also presented in the paper. The methods used in this thesis are analysis, description and comparison. The comparative method was used to compare the educational potential of Zrinska gora and its surroundings with textbook content and the subject syllabus in order to determine which contents can be presented by outdoor teaching. In this way, educational outcomes and textbook units with key terms, which are achievable by outdoor teaching on Zrinska gora, have been determined. The research results are displayed in tables by classes. For each class, recommendations for carrying out outdoor teaching are given, with regard to the potential of the researched area. The results of the analysis have shown that in the area of Zrinska gora, it is possible to achieve outcomes related to the curricular topics, such as the seasons, flora and fauna, natural and cultural heritage, waters and economic activities in the area, that is, outcomes related to natural and geographical, economic and other activities. |