Naslov Odgojiteljev govor između standardnoga i zavičajnoga
Naslov (engleski) The educator's speech between standard and the native
Autor Martina Petras
Mentor Jelena Vignjević (mentor)
Član povjerenstva Maša Rimac Jurinović (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana Golik Homolak (član povjerenstva)
Član povjerenstva Jelena Vignjević (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2021-09-22, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija Pedagogija ranog i predškolskog odgoja
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Filologija Opće jezikoslovlje (lingvistika)
Sažetak Dijete svoj govor i komunikaciju usvaja, uči i razvija od rođenja. Dijete usvaja govor od svojih govornih modela. Prvi djetetov model su djetetovi primarni skrbnici odnosno roditelji, ali i okolina u kojoj dijete odrasta. Polaskom u vrtić širi se djetetova okolina i komunikacija s odraslim osobama te odgojitelj postaje važan dio djetetova života, odnosno rasta i razvoja. Stoga je bitno da odgojitelj bude dobar jezični model i u razvoju djetetova govora. Odgojitelj s djetetom komunicira verbalnim i neverbalnim načinom koristeći se prvenstveno „JA-porukama“. Osim s djetetom, odgojitelj komunicira i s ostalim sudionicama odgojno-obrazovnog procesa, a njegov govor se očituje i u pisanju pedagoške dokumentacije te prilikom posjeta, šetnji i izleta s djecom. Odgojitelj mora neprestano razvijati komunikacijske vještine i sposobnosti kako bi ostvario dobru suradnju kako s djecom tako i s njihovim roditeljima. Odgojitelj se u svom radu koristi hrvatskim standardnim jezikom, no radeći u dječjem vrtiću koji je dio lokalne zajednice i dijeli njezina obilježja, pa i jezična, te s djecom koja dolaze u vrtić kao govornici onoga idioma koji se koristi u toj zajednici, i odgojitelj će se povremeno, ovisno o komunikacijskoj situaciji, koristiti i dijalektnim načinom komunikacije. Rad opisuje obilježja djetetova govora i komunikacije te odgojiteljeva govora i njegovih komunikacijskih vještina i sposobnosti u odgojno-obrazovnom radu. Rad donosi i istraživanje provedeno u svibnju 2021. godine u kojem je sudjelovalo 74 ispitanika odnosno odgojitelja dječjih vrtića na području Podravine, odnosno Koprivničko-križevačke županije. Cilj istraživanja bio je ispitati odgojitelje o korištenju hrvatskog standardnog jezika i kajkavskog narječja u odgojno-obrazovnom radu. Ispitivalo se koriste li se odgojitelji u svom radu više kajkavskim narječjem ili standardnim jezikom te se istraživalo mišljenje odgojitelja o upotrebi i njegovanju hrvatskih narječja u odgojno-obrazovnim ustanovama. Također, željelo se ispitati postoji li razlika u korištenju kajkavskog narječja s obzirom na dob ispitanika i radno iskustvo. Ispitanici su ispunjavali internetskim putem anketni upitnik, a statistička obrada podataka napravljena je u programu IBM SPSS Statistics 20. Rezultati istraživanja pokazuju kako se odgojitelji u svom radu više koriste hrvatskim standardnim jezikom te da ne postoji razlika u korištenju kajkavskog narječja s obzirom na dob i radno iskustvo ispitanika. Isto tako, rezultati su pokazali neutralan stav ispitanika o korištenju i njegovanju hrvatskih narječja u odgojno-obrazovnom radu.
Sažetak (engleski) The child adopts, learns and develops his speech and communication from birth. The child learns speech from his speech patterns. The first child's model is the child's primary caregivers or parents, but also the environment in which the child grows up. Going to kindergarten expands the child's environment and communication with adults, and the educator becomes an important part of the child's life, or growth and development. Therefore, it is important for the educator to be a good language model in the development of the child's speech as well. The educator communicates with the child in a verbal and non-verbal way, using primarily "I-messages". In addition to the child, the educator communicates with other participants in the educational process, and his speech is reflected in the writing of pedagogical documentation and during visits, walks and trips with children. The educator must constantly develop communication skills and abilities in order to achieve good cooperation with both children and their parents. The educator uses the Croatian standard language in his work, but working in a kindergarten that is part of the local community and shares its characteristics, including language, and with children who come to kindergarten as speakers of the idiom used in that community, the educator will occasionally, depending on the communication situation, use the dialect method of communication. The paper describes the characteristics of the child's speech and communication and the educator's speech and his communication skills and abilities in educational work. The paper also brings a survey conducted in May 2021 in which 74 respondents, kindergarten teachers, in the Podravina, Koprivnica-Križevci County, participated. The aim of the research was to examine educators on the use of the Croatian standard language and the Kajkavian dialect in educational work. It examined whether educators use the Kajkavian dialect or the standard language in their work, and the opinion of educators on the use and nurturing of Croatian dialects in educational institutions. Also, they wanted to examine whether there is a difference in the use of the Kajkavian dialect with regard to the age of the respondents and work experience. Respondents filled out a survey questionnaire online, and statistical data processing was done in IBM SPSS Statistics 20. The results of the research show that educators use more Croatian standard language in their work and that there is no difference in the use of Kajkavian dialect with regard to age and work respondent experience. Also, the results showed a neutral attitude of the respondents about the use and nurturing of Croatian dialects in educational work.
Ključne riječi
dijete
odgojitelj
govor
komunikacija
Ključne riječi (engleski)
child
kindergarten teacher
speech
communication
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:802346
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-02-25 10:28:51