Naslov Govor Zlatara kao projekt u dječjem vrtiću
Naslov (engleski) A speech of Zlatar as project in kindergarten
Autor Monika Špoljar Sambolić
Mentor Jelena Vignjević (mentor)
Član povjerenstva Edita Rogulj (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Jelena Vignjević (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana Golik (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2021-09-22, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Filologija Opće jezikoslovlje (lingvistika)
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija Pedagogija ranog i predškolskog odgoja
Sažetak U ovom radu predstavlja se kajkavski govor mjesta Zlatara te mogući način upoznavanja djece rane i predškolske dobi s tim govorom. U tu je svrhu u dječjem vrtiću proveden i ovdje predstavljen projekt o govoru Zlatara. Prvi dio rada govori o hrvatskom standardnom jeziku i narječjima te se pobliže objašnjava povijest i raširenost kajkavskog narječja. Standardni jezik poseban je vid jezika, službeni je način komunikacije, obvezan je u javnoj komunikciji, no svatko može primijetiti da se ljudi u manjim sredinama sporazumijevaju mjesnim govorom kao organskim idiomom na nekom području. Mjesni su govori prirodna i sveprisutna pojava regionalne jezične raznolikosti.
Drugi dio rada detaljnije tumači fenomene govora i jezika, a nadalje se prikazuje razvoj govora djece u ranoj i predškolskoj dobi. Kako su djeca govornici hrvatskoga okomito dvojezični, detaljnije se predstavlja fenomen međujezičnoga polja kao pojave utjecaja među različitim idiomima (konkretno, kajkavskim narječjem i hrvatskim standardnim jezikom) do kojega dolazi u jezičnom razvoju djece. Treći dio rada prikaz je projekta u dječjem vrtiću. Sudionici su djeca predškolske dobi, u godini ili dvije prije polaska u školu. U radu su opisane aktivnosti koje su se provodile u sklopu projekta i rezultati koji su pritom ostvareni. Projekt je potvrdio mogućnosti predstavljanja i njegovanja zavičajnih tema u dječjim vrtićima, bio je izvrsno prihvaćen od strane djece i zahvaljujući njemu djeca su osvijestila razlike između standardnoga hrvatskoga jezika i kajkavskoga narječja te ulogu kajkavskoga narječja u komunikaciji. Djeca su se uz ovaj projekt upoznala i sa svojom zavičajnom kulturom.
Sažetak (engleski) This paper presents the Kajkavian speech of Zlatar and a possible way of introducing early and preschool children to this speech. For this purpose, a project on Zlatar's speech was carried out and presented here in the kindergarten. The first part of the paper talks about the Croatian standard language and dialects and explains in more detail the history and prevalence of the Kajkavian dialect. Standard language is a special form of language, it is an official way of communication, it is obligatory in public communication, but everyone can notice that people in smaller communities communicate with the local language as an organic idiom in an area. Local dialects are a natural and ubiquitous phenomenon of regional linguistic diversity.
The second part of the paper explains the phenomena of speech and language in more detail, and further presents the development of children's speech in early and preschool age. As Croatian-speaking children are vertically bilingual, the phenomenon of the interlingual field is presented in more detail as a phenomenon of influence between different idioms
(specifically, the Kajkavian dialect and the Croatian standard language) that occurs in children's language development.
The third part of the paper is a presentation of the project in kindergarten. Participants are preschool children, a year or two before starting school. The paper describes the activities carried out within the project and the results achieved. The project confirmed the possibilities of presenting and nurturing native topics in kindergartens, was well received by children and
thanks to it children became aware of the differences between the standard Croatian language and the Kajkavian dialect and the role of the Kajkavian dialect in communication. Along with this project, the children got acquainted with their native culture.
Ključne riječi
hrvatski jezik
dječji vrtić
kajkavsko narječje
razvoj dječjeg govora
projekt
Ključne riječi (engleski)
Croatian language
kindergarten
Kajkavian dialect
development of children's speech
project
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:424523
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-05-19 09:00:39