Naslov Povezanost roditeljskih metaemocija sa socio-emocionalnim razvojem djece predškolske dobi
Naslov (engleski) Relationship between parental metaemotions and socio-emotional development of preschool children
Autor Katarina Blažević
Mentor Diana Olčar (mentor)
Član povjerenstva Marija Šarić Drnas (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Diana Olčar (član povjerenstva)
Član povjerenstva Staša Kukulj (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2021-09-16, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija Razvojna psihologija
Sažetak Cilj ovog diplomskog rada bio je ispitati povezanost roditeljske filozofije o metaemocijama sa socioemocionalnim razvojem djece predškolske dobi. Istraživanje je provedeno online upitnikom, tijekom svibnja 2021. godine, na uzorku od 239 roditelja djece
predškolske dobi (dobi 2-7 godina). Za potrebe istraživanja korišten je Upitnik stilovi roditeljstva povezani s emocijama (Emotion-Related Parenting Styles; Paterson i sur., 2012), kojim su se ispitivale roditeljske filozofije o metaemocijama te Upitnik sposobnosti i poteškoća (Scoring the Strenghts & Difficulties Questionnaire; Goodman, 1997) kojim su roditelji procjenjivali sposobnosti i poteškoće svoje djece. Rezultati istraživanja pokazali su postojanje povezanosti između roditeljske filozofije metaemocija i dječjih sposobnosti i poteškoća. Utvrđena je značajna pozitivna povezanost između nesigurnosti/neefikasnosti u emocionalnoj socijalizaciji i dječjim ponašajnim i emocionalnim problemima, problemima u odnosima s vršnjacima i hiperaktivnosti, a značajna negativna povezanost s prosocijalnim ponašanjem. Značajna pozitivna povezanost uočena je među varijablama vođenje emocija i prosocijalno ponašanje, ali i među prihvaćanjem negativnih emocija i dječjih ponašajnih problema. Varijabla odbacivanje negativnih emocija nije pokazala značajnu povezanost s varijablama dječjih sposobnosti i poteškoća. Dobiveni rezultati upućuju i na postojanje povezanosti između roditeljske filozofije o metaemocijama i njihovih demografskih karakteristika. Utvrdilo se da je varijabla prihvaćanje negativnih emocija značajno pozitivno povezana s demografskim karakteristikama roditelja (dob, razina obrazovanja, veličina mjesta stanovanja), dok su varijable nesigurnost/neefikasnost u emocionalnoj socijalizaciji i odbacivanje negativnih emocija značajno negativno povezane s demografskim karakteristikama roditelja. Jedino varijabla vođenje emocija nije pokazala značajnu povezanost ni s jednom od varijabli demografskih karakteristika roditelja. Nije pronađeno postojanje povezanosti između roditeljske filozofije metaemocija i demografskih karakteristika djeteta.
Sažetak (engleski) The aim of this study and diploma thesis was to examine the link between parents’ metaemotion philosophy and socioemotional development of preschool children. The study was conducted online by a questionnaire throughout May 2021 and it included 239 preschool parents (2 to 7 years of age). An "Emotion Related Parenting Styles" questionnaire (ERPS; Paterson, et al., 2012) was used to test parental philosophies on meta-emotion and "Scoring the Strengths & Difficulties Questionnaire" (SDQ; Goodman, 1997) which was used by parents to estimate abilities and difficulties of their children. The results of the research showed the existence of correlation between parental philosophies on meta-emotion and children's abilities and difficulties. There was a significant definable positive correlation between insecurity / inefficiencies in emotional socialization and children's behavioral and emotional problems, problems in relationships with peers and hyperactivity, and a significant negative correlation with prosocial behavior. A significant positive correlation was seen between the variables of managing emotions and prosocial behavior, but also in accepting negative emotions and children's behavioral problems. The variable for rejection of negative emotions showed no significant correlation with variables of children's abilities and difficulties. The acquired results indicate the existence of correlation between the parental philosophy of meta-emotions and their demographic characteristics (age, education and place of residence) but lack of correlation between the parental philosophy of meta-emotions and the demographic characteristics of the child. Acceptance of negative emotions variable was defined as significantly positively related to parents' demographic characteristics, while the variables of insecurity / inefficiency in emotional socialization and rejection of negative emotions were significantly negatively correlated to parents' demographics. The emotion management variable was the only one that did not show a significant association with any of the variables of parental demographic characteristics.
Ključne riječi
demografske karakteristike roditelja
demografske karakteristike djeteta roditeljska filozofija o metaemocijama
socioemocionalni razvoj djeteta
temperament djeteta
Ključne riječi (engleski)
demographic characteristics of the parents
demographic characteristics of the child
parental philosophy on meta-emotions
child's socioemotional development
child's temperament
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:935774
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-07-08 09:50:31