Naslov Djelovanje Marije Jambrišak na učiteljskim skupštinama (1871.-1892.)
Naslov (engleski) Activities of Marija Jambrišak at Teachers' Assemblies (1871-1892)
Autor Mateja Kruhak
Mentor Andrea Feldman (mentor)
Član povjerenstva Katica Knezović (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Andrea Feldman (član povjerenstva)
Član povjerenstva Marijana Kardum (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2021-09-17, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija
Sažetak Uvodni dio rada fokusira se na stanje u hrvatskom školstvu u drugoj polovici 19. stoljeća koje sa sobom donosi brojne promjene i borbe za ostvarenje progresivnih ideja. U to vrijeme osnivala su se razna učiteljska udruženja čiji je cilj bio unaprjeđenje školstva, no ta udruženja često su nailazila na protivnike kojima su se trebala suprotstaviti. U ovome radu naglasak je na skupini učitelja koja je bila vođena naprednim idejama, a među većinom muškaraca koji su sudjelovali u borbi za napredak našla se i Marija Jambrišak. Ona je bila jedna od učiteljica koja je svojim idejama željela pridonijeti napretku, a u sklopu tih ideja javlja se njena potreba za poboljšanjem položaja žena uz koje se usko vezalo unaprjeđenje obrazovanja žena. No, hrvatsko društvo u to doba bilo je i dalje vrlo tradicionalno i konzervativno po pitanju položaja žena te je teško dopuštalo promjene. Unatoč tome, Marija Jambrišak nije odustajala od nauma te je svoje ideje prilagodila zahtjevima vremena. Poboljšanje položaja žena pokušala je ostvariti unaprjeđenjem ženskog obrazovanja kojim bi one postale emancipirane, samostalne i slobodne. Godinama je nastojala pomoći ženama u dobivanju zasluženog mjesta u redovima učitelja i društvu te osiguravanju obrazovanja. Svoje ideje kojima je željela pridonijeti poboljšanju položaja i obrazovanja žena iznijela je na skupštinama 1971., 1883. i 1892. godine. Analizama tih govora i rada skupština dobit će se uvid u načine na koje je Marija Jambrišak pokušavala postići željeno, a navedeno skupštinsko djelovanje bit će analizirano u kontekstu njenog cjelokupnog rada. Na taj način steći će se potpuna slika svega što je za to vrijeme uspjela postići u korist ženskog napredovanja. Zaključno će biti utvrđeno kako su neke od ideja Marije Jambrišak uspješno provedene, a neke, nažalost, ne. Marija Jambrišak je uspjela pridonijeti napredovanju žena i poboljšanju njihovog obrazovanja tako što je progresivne ideje na prihvatljiv način inkorporirala u hrvatsko školstvo.
Sažetak (engleski) The introduction of the thesis focuses on the conditions in a Croatian school system in the second half of the 19th century, which brings many changes and progressive ideas. At the time, established teacher associations wanted to improve the school system in their ways, but they had to face many opponents. This thesis emphasizes the association of teachers whose ideas were progressive and whose members were mainly males. Among them, there was also a woman named Marija Jambrišak. She was one of the rare female teachers who wanted to change the school system by improving the position of women. It is important to say that mentioned improvement was closely linked to the improvement of women's education. However, Croatian society was still quite traditional and conservative regarding women and their position, so it was difficult to change that opinion. Despite that, Jambrišak did not give up on her plans and adapted her ideas to these traditional and conservative views. She tried to improve women's position by improving their education, which would make them emancipated, independent, and free. During the years, she tried to provide women with adequate education, and help them get a well-deserved place among teachers and in society. Therefore, she presented her ideas at teachers' assemblies in 1871, 1883, and 1892. These presentations were considered very important for the realization of mentioned goals. The analysis of these assemblies shows the ways through which Jambrišak wanted to accomplish her goals. This analysis is also connected with her other work to give the reader a better insight into the subject. In conclusion, Jambrišak managed to accomplish some of her ideas and help women get the position and education they deserve. She made that by incorporating her progressive ideas in a way that was acceptable to the Croatian school system at the time.
Ključne riječi
Marija Jambrišak
progresivne ideje
položaj žena
žensko obrazovanje
skupštine
1871.
1883.
1892.
Ključne riječi (engleski)
Marija Jambrišak
progressive ideas
position of women
women's education
assemblies
1871
1883
1892
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:394822
Studijski program Naziv: Učiteljski studij; smjerovi: engleski jezik, njemački jezik Smjer: engleski jezik Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra primarnog obrazovanja (mag. prim. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-07-11 11:12:20