Naslov Teškoće u čitanju i pisanju kod učenika mlađe školske dobi
Naslov (engleski) Reading and writing difficulties in younger primary school-age students
Autor Nikolina Međimorec
Mentor Dunja Pavličević-Franić (mentor)
Član povjerenstva Lidija Cvikić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Katarina Aladrović Slovaček (član povjerenstva)
Član povjerenstva Dunja Pavličević-Franić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2021-09-06, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Interdisciplinarne humanističke znanosti
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija Pedagogija ranog i predškolskog odgoja
Sažetak Čitanje i pisanje su jezične djelatnosti koje se sustavno provode od početka osnovnoškolske izobrazbe, a početak njihova usvajanja započinje još u predškolskoj dobi poticanjem jezičnih djelatnosti slušanja i govorenja te razvojem predčitačkih vještina. Zbog složenosti procesa čitanja i pisanja kod nekih se učenika javljaju teškoće pri ovladavanju tim jezičnim djelatnostima. Budući da je pisanje složenija aktivnost, više učenika pokazuje teškoće u tome području. Osnovna je podjela teškoća u učenju na nespecifične teškoće (sekundarna pojava koja proizlazi iz nekoga drugoga problema) te specifične teškoće (očituju se kao
disleksija i/ili disgrafija). Učitelji imaju glavnu ulogu u prepoznavanju teškoća i odstupanja od urednoga jezičnoga razvoja te u suradnji sa stručnom službom škole i logopedima, prilagođavaju način rada kako bi svim učenicima bilo omogućeno uspješno usvajanje nastavnih sadržaja.
Za potrebe diplomskoga rada provedeno je istraživanje koje je za cilj imalo: utvrditi načine prilagodbe nastavnih metoda i postupaka učenicima s teškoćama u čitanju i pisanju; ispitati svrhovitost primjene takvih pristupa u procesu usvajanja i učenja jezika; utvrditi i usporediti razlike u testu čitanja, prepričavanja i pisanja sastavaka između učenika s teškoćama u čitanju i pisanju te učenika bez teškoća. Učitelji su ispunili anketne upitnike u kojima navode različite postupke prilagodbe učenicima s teškoćama, poput razdiobe teksta na manje cjeline, prilagodbe oblika i veličine slova, dodatnih individualnih pojašnjenja, duže vrijeme za izvršenje zadatka i sl. Testirana je učenička sposobnost čitanja i razumijevanja pročitanoga teksta (primjerenoga dobi), a zatim i sposobnost pisanja (ponajprije kao grafomotorička, ali i stvaralačka djelatnost). Na kraju je za svako područje provedena analiza sadržaja te je utvrđen ukupan broj i vrsta odstupanja (grešaka) u odnosu na norme hrvatskoga standardnoga jezika. U trima područjima provjere (čitanje, prepričavanje, pisanje), analizom rezultata utvrđen je najveći broj odstupanja od gramatičke norme. Učenici s teškoćama u čitanju i pisanju pokazuju veći broj grešaka u pojedinačnim rezultatima, djelomično ili potpuno nerazumijevanje pročitanoga teksta te slabiju razrađenost teme pisanih sastavaka. Dobiveni podatci, iako na
relativno malome uzorku, ukazuju na sve ozbiljniji problem u ovladavanju jezičnim djelatnostima čitanja i pisanja, što traži dublje razumijevanje tematike odstupanja od urednoga jezičnoga razvoja, kao i stvaranje mogućnosti poboljšanja nastavnih aktivnosti za rad s učenicima koji imaju poteškoće u čitanju i pisanju.
Sažetak (engleski) Reading and writing are activities systematically carried out from the beginning of primary school, and the encouraging language activities of listening and speaking, as well as the development of pre-reading skills represent the foundation for both activities. Because of the complexity of the reading and writing process, some students may experience difficulties in
those language activities. Since writing is a more complex activity, more students experience difficulties in that area. In general, the difficulties can be divided into non-specific ones, in which they are a secondary phenomenon arising from another problem, and specific learning difficulties that appear in the form of dyslexia and dysgraphia. Teachers carry the main role in recognizing difficulties and deviations from orderly language development and in cooperation with the schools’ experts and speech therapists, they adjust their way of working so that these students can successfully adopt the teaching content, although in a more difficult way. For the needs of the thesis, a study was conducted with the aim of: determining ways to adapt teaching methods and procedures to students with reading and writing difficulties; examine the appropriateness of applying such approaches in the process of language acquisition and learning; identify and compare differences in the test of reading, retelling and writing essays between students with reading and writing difficulties and students without difficulties. Teachers filled out questionnaires in which they listed different procedures for adapting to
students with disabilities, such as dividing the text into smaller units, adjusting the shape and size of letters, additional individual explanations, longer time to complete the task, etc. The studient’s ability of reading was also tested, then retelling and comprehension abilities of text (age appropriate), as well as writing abilities (graphomotor and creative skills). For each area (reading, retelling, writing), a content analysis was performed and the total number and type of deviations (errors) from norms of the Croatian standard language were determined. The analysis of the results yielded the largest number of deviations from grammatical norm in all three areas of the study. Students with disabilities show a higher number of errors in individual results, as well as partial or complete misunderstanding of the read text and poorer elaboration of the written essays topics. The obtained data, although in a relatively small sample, indicate an increasingly serious problem in mastering the language activities of reading and writing, which requires a deeper understanding of the topic of deviation from orderly language development, as well as creating opportunities to improve teaching activities for students with reading and writing difficulties.
Ključne riječi
jezične djelatnosti
jezične teškoće
teškoće u čitanju i pisanju
disleksija
disgrafija
Ključne riječi (engleski)
language skills
language difficulties
reading and writing difficulties
dyslexia
dysgraphia
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:841095
Studijski program Naziv: Učiteljski studij Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra primarnog obrazovanja (mag. prim. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-07-12 10:01:14