Naslov Povezanost obiteljske pozadine odgojitelja sa njegovim uvjerenjima o spolnim ulogama
Naslov (engleski) Relationship between preschool teacher's family background with his believes on sex roles
Autor Lana Zubić
Mentor Diana Olčar (mentor)
Član povjerenstva Marija Šarić Drnas (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Staša Kukulj (član povjerenstva)
Član povjerenstva Diana Olčar (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2021-07-09, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija
Sažetak Tema ovog diplomskog rada je povezanost obiteljske pozadine odgojitelja sa njegovim uvjerenjima o spolnim ulogama. Provedeno je istraživanje na uzorku od 142 ispitanika (140 ženskih te 2 muška ispitanika). Ispitanici su studenti Učiteljskog fakulteta u Zagrebu Rani i predškolski odgoj i obrazovanje te zaposleni odgojitelji u nekoj od ustanova ranog i predškolskog odgoja. Prosječna dob ispitanika je 35,5 (u rasponu od 18 do 63 godine) i prosječno posjeduju 14 godina radnog iskustva. Za potrebe ovog istraživanja, zbog veličine uzorka, ispitanici su svrstani u dvije skupine: tradicionalna i suvremena obitelj. Obiteljska pozadina uključuje 86,6 % ispitanika iz tradicionalne obitelji, a ostali ispitanici su iz suvremene obitelji (7,7 % iz jednoroditeljske obitelji i 5, 6 % iz patchwork (rastavljene i ponovno osnovane obitelji)). Instrumenti korišteni u istraživanju su: Skala uvjerenja odgojitelja o spolnim ulogama kod djece (Child-Rearing Sex-Role Attitude Scale) (Burge, 1981; prema Freeman, 2007) te Bemin inventar spolnih uloga (Bem Sex-Role Inventory-BSRI; Bem, 1974). U obradi rezultata, odgojitelji u većoj mjeri iskazuju rodno neutralne stavove dok rodno stereotipne stavove iskazuju u manjoj mjeri. Nadalje, vidljivo je da ne postoji statistički značajna razlika u rodno stereotipnim stavovima odgojitelja iz tradicionalne/suvremene obitelji (t = -0.14; p = 0.89). Ispitanici iz tradicionalnih obitelji imaju jednako rodno stereotipne stavove (M = 1.52 ; SD = 0.82) kao i oni iz suvremenih obitelji (M = 1.55; SD =1.11). U rodno neutralnim stavovima odgojitelja postoji statistički značajna razlika ovisno o obitelji iz koje potječu (t = -2.31; p = 0.02). Ispitanici iz suvremenih obitelji imaju u većoj mjeri rodno neutralne stavove (M = 4.76 ; SD = 0.31) od onih iz tradicionalnih obitelji (M = 4.50; SD = 0.94). Što se tiče izraženosti rodne uloge kod ispitanika te povezanosti sa stavovima, nije se pokazala značajna povezanost. Ispitanici bez obzira jesu li više maskulini, feminini, androgini ili nediferencirani, ne pokazuju da se više ili manje slažu s rodno stereotipnim (F = 1.72, p = .165) niti rodno neutalnim (F = .717, p = .543) stavovima.
Sažetak (engleski) The topic of the Master thesis is the relationship between preschool teacher's family background with his beliefs on sex roles. A survey was conducted on a sample of 142 respondents (140 female and 2 male respondents). Respondents are students of the Faculty of Teacher Education in Zagreb Early and preschool education and employed educators in one of the institutions of Early Childhood and Preschool education. The average age of respondents is 35.5 (from 18 to 63 years) and average work experience is 14 years. For the purposes of this study, due to the size of the sample, respondents were classified into two groups: traditional and modern family. Family background includes 86.6 % of respondents from a traditional family. Other respondents are from modern families (7.7 % from a single-parent family and 5.6 % from patchwork (separated and re-established families)). The instruments used in the research are: Child-Rearing Sex-Role Attitude Scale (Burge, 1981; according to Freeman, 2007) and Bem Sex-Role Inventory-BSRI; Bem, 1974). In processing the results, preschool teachers to a greater extent express gender-neutral attitudes while gender-stereotypical attitudes to a lesser extent. Furthermore, it is evident that there is no statistically significant difference in the gender stereotypical attitudes of educators from the traditional / modern family (t = -0.14; p = 0.89). Respondents from traditional families have the same gender stereotypes (M = 1.52; SD = 0.82) as those from modern families (M = 1.55; SD = 1.11). There is a statistically significant difference in the gender-neutral attitudes of educators depending on the family they come from (t = -2.31; p = 0.02). Respondents from modern families have more gender-neutral attitudes (M = 4.76; SD = 0.31) than those from traditional families (M = 4.50; SD = 0.94). Regarding the expression of the gender role of the respondents and the connection with attitudes, no significant connection was shown. Respondents, whether more masculine, feminine, androgynous, or undifferentiated, did not show more or less agreement with gender stereotypical (F = 1.72, p = .165) or gender-neutral (F = .717, p = .543) attitudes.
Ključne riječi
obitelj
odgojitelj
maskulinitet
feminitet
spolne uloga
Ključne riječi (engleski)
family
preschool teacher
masculinity
femininity
gender role
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:057647
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-07-14 10:55:42