Naslov Primjena lutke osobe u radu s djecom predškolske dobi
Naslov (engleski) Application of Persona Doll in Work with Preschool Children
Autor Vlatka Goričan
Mentor Maša Rimac Jurinović (mentor)
Mentor Maja Drvodelić (sumentor)
Član povjerenstva Katarina Aladrović Slovaček (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Željka Knežević (član povjerenstva)
Član povjerenstva Maša Rimac Jurinović (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2022-09-21, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija Pedagogija ranog i predškolskog odgoja
Sažetak Primjena Persona Doll u radu s djecom predškolske dobi relativno je nova metoda u odgoju i obrazovanju. Ovu metodu razvila je Kay Taus pedesetih godina prošlog stoljeća da bi se početkom 21. stoljeća počele održavati edukacije o njezinoj primjeni. Lutka osoba primjenjuje se u radu s djecom s namjerom sprječavanja diskriminacije i razvijanja osjećaja osjetljivosti na nepravdu. Cilj je ove metode prevencija bilo kakvog oblika diskriminacije među djecom tako da ih naučimo prihvaćati i poštivati različitosti. U ovom radu navodi se kratki pregled lutkarstva kao umjetnosti, kako se ono odnosi na dijete te kako utječe na djetetov emocionalni razvoj i kreativnost. Također navodi se razlika između scenskih lutaka koje imamo priliku svakodnevno vidjeti u vrtićkim skupinama i između lutke osobe. Ključna razlika između ovih lutaka je ta da je scenska lutka prvenstveno namijenjena za izvođenje na sceni, služi za izvođenje predstava i pruža užitak stvaranja dok se lutka osoba koristi isključivo u odgojno-obrazovne svrhe. Ona nije lutka za igranje koja stoji u ormaru i čeka da ju netko izvadi, ona je dio skupine, ravnopravan član koji ima svoju obitelj, prijatelje, životnu priču i brige koje more većinu djece. U radu je detaljno opisan proces osmišljavanja lutke sa svim smjernicama, način primjene lutke te nekoliko scenarija primjenjivih u praksi. Svakodnevni sukobi među djecom mogu se riješiti na lakši način uz pomoć lutke osobe. Učenje o novim kulturama, širenje vlastitih i dječjih vidika i spoznaja te prihvaćanje međusobnih različitosti, ono je što kao odgojitelji nastojimo postići svojim radom. Lutka osoba je pomagač odgojitelju, a prijatelj djeci te kroz svoje zanimljive i zabavne priče olakšava međusobnu komunikaciju.
Sažetak (engleski) The use of a Persona Doll in working with preschool children is a relatively new method in upbringing and education. This method was developed by Kay Taus in the fifties of the last century, but education about its application began at the beginning of the 21st century. The Persona Doll is used in work with children with the intention of preventing discrimination and developing a sense of sensitivity to injustice. The goal of this method is to prevent any form of discrimination among children in a way that teaches them to accept and respect differences. This paper provides a brief overview of puppetry as an art, how it relates to the child and how it affects the child's emotional development and creativity. It also states the difference between stage puppets that we have the opportunity to see every day in kindergarten groups and between a Persona Doll. The key difference between these puppets is that a stage puppet is primarily intended for performing on stage, it serves to perform plays and provides the pleasure of creation, while a Persona Doll is used exclusively for educational purposes. She is not a toy doll sitting in the closet waiting for someone to take her out, she is part of the group, an equal member who has her own family, friends, life story and worries that plague most children. The paper describes in detail the process of designing the doll with all the guidelines, the way of applying the doll and several scenarios applicable in practice. Everyday conflicts between children can be solved in an easier way with the help of a Persona Doll. Learning about new cultures, expanding our own and children's perspectives and knowledge, and accepting mutual differences, is what we as educators strive to achieve with our work. Persona Doll is a helper for the teacher and a friend for the children, and through its interesting and entertaining stories, it facilitates mutual communication.
Ključne riječi
lutka osoba
različitosti
diskriminacija
prihvaćanje
poštovanje
komunikacija
Ključne riječi (engleski)
Persona Doll
differences
discrimination
acceptance
respect
communication
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:940026
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/ prvostupnica odgojitelj/odgojiteljica djece (univ. bacc. praesc. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-02-16 11:39:35