Naslov Novi mediji i kreativno izražavanje djece u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju
Naslov (engleski) New media and creative expression of children in early childhood and preschool education
Autor Ivana Bošnjak
Mentor Marijana Županić Benić (mentor)
Član povjerenstva Antonija Balić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Morana Varović Čekolj (član povjerenstva)
Član povjerenstva Marijana Županić Benić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2022-09-29, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija Pedagogija ranog i predškolskog odgoja
Sažetak Cilj je ovog rada istražiti povezanost novih medija i razvoja kreativnosti u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju kroz sustavni pregled literature. U početku su navedene najvažnije spoznaje o konceptima estetskog odgoja i kreativnosti te pojmovima digitalne pismenosti i digitalne kompetencije. Razmatraju se poticajni i ometajući faktori koji utječu na dječje kreativno izražavanje. Govori se o prednostima i nedostacima integracije ICT-a u dječjim vrtićima te se raspravlja o ulogama i stavovima stručnjaka, odgojitelja i roditelja o dječjoj izloženosti zaslonima. Predstavljaju se značajnija suvremena istraživanja koja se dotiču triju aspekata uporabe tehnologije u radu s djecom – novi mediji kao pomoć u poučavanju i učenju, kao metode prikupljanja podataka u istraživanjima s djecom te kao likovne tehnike, kreativna sredstva i alati. Nabrajaju se područja učenja u kojima tehnologija može pomoći djeci – stjecanje operativnih vještina, proširivanje znanja i razumijevanja svijeta, razvijanje sklonosti za učenje te razumijevanje uloge tehnologije u svakodnevnom životu. Novih mediji pokazali su se i kao izvrsno pomagalo u istraživanjima s djecom jer odraslima pružaju nove načine da steknu uvid u dječja razmišljanja i interese. Ne samo da djeci omogućuju prikupljanje podataka u stvarnom vremenu, već nam doslovce nude pogled iz dječje perspektive, istodobno osiguravajući fleksibilnost, personalizaciju i mogućnost izbora u procesu dokumentiranja aktivnosti. Spominju se primjeri kvalitetnijih aplikacija za poticanje kreativnosti i suradnje koje odgovaraju načelima za određivanje razvojne primjerenosti aplikacija u ranom djetinjstvu. Primijećeni su i izazovi i ograničenja koji se javljaju pri korištenju novih medija u predškolskim ustanovama. U svim opisanim istraživanjima zaključeno je da su informacijske tehnologije vrijedan resurs u poticanju temeljnih kompetencija za cjeloživotno učenje te ih je u 21. stoljeću neophodno integrirati u redoviti odgojno-obrazovni plan i program tijekom cijele pedagoške godine.
Sažetak (engleski) The aim of this literature review is to examine the connection between new media and the development of creativity in early childhood and preschool education. The most important theories on the concepts of aesthetic education and creativity are provided, as well as the notions of digital literacy and digital competence. Stimulating and hindering factors affecting children's creative expression are listed. The advantages and disadvantages of ICT integration in kindergartens are discussed, along with the roles and attitudes of experts, preschool teachers and parents regarding children's exposure to screens. Significant contemporary research is presented, including three aspects of the use of technology in working with children – new media as an aid in teaching and learning, as a method of data collection in research with children, and as art techniques and creative tools. Areas of learning in which technology can help children are outlined. These contain acquiring operational skills, extending knowledge and understanding of the world, developing dispositions to learn and understanding the role of technology in everyday life. New media have also proven to be an excellent aid in research with children, as they provide adults with new ways to gain insight into children's thoughts and interests. Not only do they allow children to collect data in real time, but they literally offer us a view from a child's perspective, while ensuring flexibility, personalization, and choice in the process of documenting activities. Examples of quality apps for encouraging creativity and collaboration that match the standards of DATEC (Developmentally Appropriate Technology in Early Childhood) are mentioned. The challenges and limitations that arise when using new media in preschool are also observed. In all the aforementioned research, it was concluded that ICT is a valuable resource in encouraging the key competences for lifelong learning, and in the 21st century it is necessary to integrate it into the regular educational plan and program throughout the entire school year.
Ključne riječi
aplikacije
digitalna kompetencija
kreativnost
novi mediji
predškolsko dijete
Ključne riječi (engleski)
applications
digital competence
creativity
new media
preschool child
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:453799
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-02-17 13:23:43