Naslov Metodički pristup početnomu pisanju djece predškolske dobi
Naslov (engleski) Methodical approach to the initial writing of preschool children
Autor Valentina Stručić
Mentor Martina Kolar Billege (mentor)
Mentor Vesna Budinski (sumentor)
Član povjerenstva Tamara Jurkić-Sviben (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Vesna Budinski (član povjerenstva)
Član povjerenstva Martina Kolar Billege (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2023-09-28, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Interdisciplinarne humanističke znanosti Metodike nastavnih predmeta humanističkih znanosti
Sažetak Ovaj rad istražuje područje metodičkoga pristupa početnomu pisanju djece predškolske dobi na način da u obzir uzima ključne elemente opismenjavanja i pismenosti, razvojnoga procesa vještine pisanja kao i ulogu grafomotorike. „Metodički pristup određivanju sadržaja poučavanja podrazumijeva uvažavanje spoznaja matične/matičnih znanosti (uz uvažavanje postupnosti, sustavnosti, relevantnosti (svrhovitosti)) i ostalih odgojno-obrazovnih znanosti (psihologije, filozofije, sociologije, pedagogije s didaktikom). To se pretpostavlja na temelju dosadašnjega znanstvenog određenja metodike (hrvatskoga jezika).“ (Kolar Billege, 2020, str. 43). Također, analiziraju se iskustva i prakse triju različitih država – Slovenije, Švedske i Sjedinjenih Američkih Država, što proširuje perspektivu i dovodi do poboljšanja pedagoške prakse. Metodologija istraživanja uključuje mišljenja i pristupe 64 ispitanih odgojitelja u području poučavanja pisanja djece predškolske dobi. Zaključci ukazuju na složenost procesa početnoga pisanja te naglašava svijest odgojitelja o važnosti igre te prirodnoga i spontanoga usvajanja pismenosti. Većina odgojitelja ne zagovara uključivanje poučavanja pisanja slova u program predškolskih ustanova, dok se oko pitanja poznavanja velikih i malih tiskanih slova prije polaska u osnovnu školu javljaju različita mišljenja. Grafomotoričke se predvježbe ističu kao važne pripremne aktivnosti za usvajanje vještine pisanja. Također, potreba za dodatnom edukacijom odgojitelja ističe se kao važan faktor. Kombinirajući spoznaje iz literature i istraživanja, dolazimo do zaključka da su edukacija odgojitelja te inovativni pristupi ključni za razvoj rane pismenosti kod djece predškolske dobi kao i za unaprjeđenje metodičke prakse.
Sažetak (engleski) This paper investigates the field of methodical approach to the initial writing of preschool children in a way that takes into account the key elements of literacy and numeracy, the development process of writing skills as well as the role of graphomotor skills. „Methodical approach to determine the content of teaching implies respect for the knowledge of the parent science/parent sciences (with respect for gradualness, systematicity, relevance (purposefulness)) and other educational sciences (psychology, philosophy, sociology, pedagogy with didactics). This assumption is based on the previous scientific determination of the methodology (of the Croatian language).“ (Kolar Billege, 2020, p. 43).The experiences and practices of three different countries – Slovenia, Sweden and the United States of America – are also analyzed, which broadens the perspective and leads to the improvement of pedagogical practice. The research methodology includes the opinions and approaches of 64 interviewed preschool teachers in the field of teaching writing to preschool children. The conclusions indicate the complexity of the process of initial writing and emphasize the awareness of preschool teachers about the importance of play and the natural and spontaneous acquisition of literacy. The majority of preschool teachers do not advocate the inclusion of writing letters in the program of preschool institutions, while there are different opinions regarding the issue of knowing upper and lower case letters before starting elementary school. Graphomotor exercises stand out as important preparatory activities for acquiring the skill of writing. Also, the need for aditional education of preschool teachers stands out as an important factor. By combining knowledge from literature and research, we come to the conclusion that preschool teacher education and innovative approaches are key to the development of early literacy in preschool children as well as to the improvement of pedagogical practice.
Ključne riječi
metodički pristup
početno pisanje
opismenjavanje
grafomotorika
Ključne riječi (engleski)
methodical approach
inital writing
literacy
graphomotor skills
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:451644
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-01-16 13:42:25